يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۱۲۵۶
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷

فکرشهر: عملیات مروارید در بامداد روز هفتم آذر سال ۱۳۵۹ در پهنه آب‌های خلیج فارس نمایش شکوه و اقتدار ایران در دفاع از مرز‌های آبی خود و شکست سنگین بر پیکره رژیم بعث عراق شد.
به گزارش فکرشهراز صدا وسیما، در آبان ۱۳۵۹، با اجرای دو عملیات تحت نام‌های اشکان و شهید صفری توسط نیروی دریایی ارتش، علیه سکو‌های البکر و الامیه عراق که از بزرگترین پایانه‌های نفتی دشمن برای صدور نفت آن کشور بود، تاسیسات سکو‌های مذکور منهدم و به این ترتیب عراق از امکان صدور نفت از این سکو‌ها که تنها راه ارتباط دریایی اش بود، محروم شد و از نظر اقتصادی در تنگنا قرار گرفت. پس از این عملیات‌ها از یک سو یکان‌های دشمن دیگر جرات ظاهر شدن بر پهنه آب‌های خلیج فارس را نداشتند و از سوی دیگر دولت بعثی عراق از ضربات دریادلان نیروی دریایی بر اقتصاد آن کشور بسیار عصبانی بود.
 
همین امر مقدمات اجرای عملیات مروارید را فراهم ساخت. طرحی که با اجرای آن اندک جراتی را که دشمن به خود می‌داد تا در آب‌های اطراف خود تردد نماید، یا اخباری در مورد حضورشان در بنادر سایر کشور‌های عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس به گوش رسد، از بین رفت.
 
این عملیات در منطقه‌ای به طول تقریبی ۴۰۰ کیلومتر و به عرض ۵۰ کیلومتر، از شمالی‌ترین نقطه خلیج فارس تا محدوده عملیاتی نیروی رزمی ۴۲۱ در منطقه دوم دریایی بوشهر انجام شد.
بالگرد‌های هوادریا، ناوچه‌های موشک انداز پیکان و جوشن، تیم عملیات ویژه، یدک کش دلیر و جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش در این عملیات شرکت داشتند.
 
در طول اجرای عملیات مروارید تعداد دوازده فروند از شناور‌های نیروی دریایی عراق منهدم و ۳ فروند از آن‌ها خسارات و صدمات کلی دیدند که شامل دو سوم نیروی دریایی عراق بود و باقی مانده آن‌ها تا پایان جنگ هیچ گاه جرات نکردند فراتر از دهانه خور عبدالله و اطراف جزیره بوبیان تردد نمایند.
 
همچنین تعداد ۱۱ فروند از هواپیما‌های جنگنده نیروی هوایی دشمن سرنگون شده و ده‌ها تن از نیرو‌های دشمن کشته، زخمی و یا اسیر شدند.
ماموریت نیروی در که همانا باز نگهداشتن خطوط مواصلاتی دریایی خودی و بستن خطوط مواصلات دریایی دشمن بود، در شصت و هشتمین روز دفاع مقدس به طور کامل محقق گردید.
 
در پی این عملیات، علاوه بر قطع صدور نفت از طریق پایانه‌های نفتی البکر و الامیه، بر اثر انهدام بخش اعظم توان دریایی عراق، سیادت دریایی ایران در منطقه خلیج فارس به طور کامل تحقق یافت و بنادر و جزایر و تاسیسات ایران تا پایان جنگ توسط یکان‌های سطحی دریایی دشمن مورد تهدید قرار نگرفت. در مقابل در تمام این مدت راه‌های مواصلات دریایی دشمن مسدود گردید و هیچ کشتی تجاری و نفتکش نتوانست به ساحل و بنادر آن تردد نماید؛ لذا عراق با مساعدت و همکاری کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس، نیازمندی‌های نظامی و غیر نظامی خود را تحت پرچم دیگر کشور‌ها تا بنادر کشور‌های جنوب خلیج فارس حمل و پس از تخلیه در بنادر آن ها، از طریق زمین و با هزینه بالا به عراق منتقل می‌کرد.
 
در عملیات مروارید ناوچه همیشه جاویدان پیکان منهدم و فرمانده شجاع آن محمد ابراهیم همتی همراه با همرزمانش در دل آبی خلیج فارس آرام گرفت.
 
شهید همتی بعد از چندین عملیات موفق از جمله عملیات اشکان و شهید صفری، در هفتم آذر ۱۳۵۹ به طور داوطلبانه در عملیات مروارید شرکت نمود. در این عملیات همراه با ناوچه پیکان، اسکله‌های نفتی البکر و الامیه را به آتش کشید و مانع از صادرات نفت عراق از طریق خلیج فارس و دریای عمان شد. در پایان ماموریت، به صورت غافل گیرانه مورد هدف موشک ناوچه دشمن قرار گرفت و همراه با همرزمانش و ناوچه پیکان، با آرام گرفتن در آب‌های نیلگون خلیج فارس، نامی ماندگار در تاریخ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یافتند.
 
 هسته اصلی نیروی دریایی عراق در این عملیات منهدم گردید، به طوری که تا پایان جنگ تاریخ نشانه‌ای از حضور موثر یگان‌های شناور عراق را ثبت نکرد.
 
در این عملیات تعدادی از زبده‌ترین خلبانان هواپیمای اف ۴ و اف ۱۴، تانکر‌های سوخت رسان، هواپیمای سی ۱۳۰ و نیز بالگرد‌های نیروی دریایی شرکت داشتند.
 حماسه ۷ آذر به یاد دلاورمردان دریادل به نام روز نیروی دریایی ارتش نامگذاری شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر