شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
کد خبر: ۱۰۱۶۱۵
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۵

فکرشهر:  امام جمعه بوشهر گفت: خرما و مشتقات آن می‌تواند از عوامل مهم رشد تولید ناخالص ملی و نرخ ثروت ملی باشد.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری صبح روز پنجشنبه در سومین همایش ملی خرما اظهار کرد: نگاهی که به خرما در تاریخ اقتصادی ایران شده است نیازمند یک تحول بنیادی دارد. خرما یک یک میوه فوق استراتژیک در عرصه غذایی و منظومه اقتصادی و یکی از مولفه‌های قدرت اقتصادی در جغرافیای اقتصاد فراملی است.

وی تصریح کرد: اگر نگاه به خرما به عنوان یک میوه باشد که تولید، مصرف و مدیریت آن تنها اضلاع مهندسی آن باشد ۱۰۰ درصد به خطا رفته‌ایم و همانطور که تاکنون اینگونه بوده است.خرما یکی از مولفه‌های اقتدار در کشور است. با توجه به اینکه ایران در محصول خرما از لحاظ سطح زیر کشت، تولید، صادرات و مصرف ملی از کشورهای ممتاز است و این میوه و مشتقات آن می‌تواند از عوامل مهم رشد تولید ناخالص ملی و نرخ ثروت ملی باشد.

امام جمعه بوشهر اضافه کرد: به جهت آنکه از قدیم در عرصه‌های تولید، داشت، برداشت و مصرف دارای سیاست کارشناسانه منطق با جامعت شناسی و روان شناسی اقتصاد در فضای بین المللی نبوده‌ایم در این امر دچار پسرفت شده‌ایم اما امیدواریم دولت جدید باید یک نگاه بنیادین و دانش محور داشته باشد تا خرما بتواند در اقتدار کشور نقش مهمی ایفا کند.

صفایی بوشهری گفت: کشور مصر در محصول خرما با وجود آنکه سطح زیر کشت کمتری از ما دارد اما برداشت این کشور برداشت این کشور ۶ برابر است از این رو نیاز است تدابیر اساسی اندیشیده شود.

وی عنوان کرد: اگر توجه به خرما محدود به وزارت جهاد کشاورزی شود به‌حتم ما به خطا رفته‌ایم زیرا لازم است تمام وزارتخانه‌های مرتبط به‌خصوص وزارت امور خارجه با جامعه شناسی آمایش تغذیه در جهان برای محصول خرما فعالیت جهادی کند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: سالهاست دیپلماسی اقتصادی ما در دنیا بیمار است به‌طوری که که بسیاری از کشورهایی که تولیدکننده رسمی خرما نیستند با برند خود، خرمای ایران را صادر می‌کنند.

صفایی بوشهری خاطرنشان کرد: مسایل بسیاری اقتصاد خرما را تهدید می‌کند از جمله نبود تحول مناسب در سیستم آبیاری، دگردیسی شغل نخل‌داری به شغل های دیگر، نبود زیرساخت‌های نگهداری بهینه بلند مدت مانند سردخانه، نبود نظارت بر دفع آفات، فروش فله ای خرما و نبود صنایع تبدیلی، نبود بسته بندی استاندارد و مطابق با سلیقه‌های مختلف با و روان شناسی جامعه هدف، نبود تبلیغات پرجاذبه در فضای ملی و بین المللی برای خرما، نبود تسهیلات بانکی به شکل مساعدی، نبود دیپلماسی اقتصاد خرما متناسب با اقتصاد جهانی و نبود مراکز تخصصی صنایع تبدیلی.

وی تاکید کرد: ایران دچار بیماری بانکی در اقتصاد است چرا که اکنون بانک به صورت مشارکت با کشاورزان ورود می‌کنند و سود می‌‎گیرند که این امر مانع از حمایت از بخش کشاورزی است.

امام جمعه بوشهر اظهار کرد: ایجاد شهرک صنعتی خرما چند سال پیش تصویب شد اما اجرایی نشد این موضوع نیاز اساسی خرما در استان بوشهر است چرا که خرما به عنوان محصولی استراتژیک جایگزینی ندارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر