شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۱۹۴۲
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰

فکرشهر: نماینده تام الاختیار صاحب قلعه آقاخان لیراوی گفت: جهت حفظ و مرمت اثر تاریخی و ثبت شده ملی قلعه آقاخان لیراوی آماده هرگونه همکاری با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر بصورت مشروط هستیم.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، یدالله امیرلیراوی روز یکشنبه با  مراجعه به خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر گناوه افزود:  طی وکالت نامه تام الاختیار به شماره ثبت ۱۱۰۷۹ مورخ ۱۳۹۶/۸/۲۱ از طرف محمدامیر لیراوی نوه آقاخان در دفترخانه اسناد رسمی ۷۸ دیلم به عنوان موکل ایشان که صاحب قلعه است  معرفی و جهت مسئولیت پیگیری کارهای قضایی و حقوقی و وضعیت این مکان تاریخی و ثبت شده مسوولیت دارم.

وی  مدعی شد:میراث فرهنگی جهت حفظ و مرمت قلعه آقاخان امیر لیراوی طبق قانون حفظ آثار ملی مستلزم مخارج و حفاظت از این مکان تاریخی در روستای حصار  بوده است که  در این زمینه کوتاهی  و اقدامی نکرده است.

امیرلیراوی بیان کرد: درصورتی آماده همکاری جهت مرمت این قلعه هستیم که در جهت حفظ و حراست از حریم عرصه و حریم درجه یک آن مسئولان مرتبط استانی و شهرستانی به وظایف محوله براساس قانون عمل کنند.

نماینده تام الاختیار صاحب قلعه آقاخان لیراوی ادامه داد: نظر به بخشنامه صادره به دادستان‌های عمومی و انقلاب برابر بند ۱۲ قانون اساس‌نامه سازمان میراث فرهنگی، آن سازمان مسئول تعیین حریم بناها، مجموعه ها، محوطه ها و تپه های تاریخی ثبت شده و ضوابط خاص معماری و طراحی داخل حریم است و هرگونه تصرف و تجاوز به این آثار ملی خلاق قانون و جرم تلقی می شود.

وی  با بیان اینکه مسئولان شهرستان  اقدام نکردن در مرمت قلعه را  ناشی از مسایل و مشکلات خانوادگی این طایفه اعلام کردند، گفت: در صورتی‌که از تعرض‌هایی که به حریم عرصه این قلعه صورت گرفته برخورد،جلوگیری و ممانعت شود، آمادگی همکاری در مرمت آن هستیم.

وی اظهارداشت: درصورتی‌که مسئولان مربوطه  قصد کمک به مرمت و نگهداری قلعه را دارند نباید مشکل بوجود آمده را به مسایل خانوادگی ربط دهند زیرا از طریق مراجع قانونی درحال پیگیری است و حل و فصل خواهد شد.

وی افزود: تعرض به این قلعه توسط چند نفر از وراث صورت گرفته است و  چند قطعه از زمین حریم آن را فروختند و همچنین اقدام به ساخت و ساز کردند و سپس دوستان آنها و دیگران نیز همین روند را انجام دادند که البته علیه آنها شکایت شده است.

امیرلیراوی گفت: باتوجه به اینکه طبق بند ۱۲ ماده ۳ اساس‌نامه سازمان میراث فرهنگی کشور ، تعیین حریم بناها ، مجموعه‌ها ، محوطه ها و تپه های تاریخی ثبت شده و ضوابط خاص معماری و طراحی خاص معماری داخل حریم از وظایف و اختیارات سازمان میراث فرهنگی شناخته شده است،  با رعایت مقررات آئین نامه اجرائی ،  عرصه  اثر تاریخی فرهنگی قلعه آقاخان به نام آقامحمدخان امیرلیراوی به شماره ۲۸۷۹ در تاریخ پنجم آذر ۱۳۷۹ ثبت و پس از طی مراحل و تشریفات قانونی لازم تصویب و ابلاغ شده است و  نباید فرد یا افرادی در آن دخل و تصرفی کنند.

وی اظهارداشت: برخی نهادها نیز  ۳ گذر در محل ممنوع حریم انجام داده و عرصه آن را باز کرده اند که باید مسدود شود.

وی  با ارایه مدارک و مستندات اظهارکرد: مقرر شده بود که رسیدگی به حریم ممنوعه قلعه با میراث فرهنگی استان جلسه ای برگزار شود و گذرهای بوجود آمده را ترتیب اثر دهند ولی اقدامی تا هنوز نشده است.

امیرلیراوی  اظهارداشت: تاکنون پیگیری‌های مستمری از طریق کشوری و استانی و شهرستانی جهت جلوگیری از تعرض به حریم این قلعه انجام دادم اما تا هنوز هیچ نتیجه‌ای دربر نداشته است.

وی گفت:  محدوده حریم اثر مذکور تحت حفاظت سازمان متبوعه قرار گرفته و  هرگونه تخریب و دخل تصرف در محوطه حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تغزیرات،مشمول مجازات های قانونی خواهد بود.

نماینده تام الاختیار صاحب قلعه آقان خان لیراوی مدعی شد: حدود۶ سال است که به طور کلی هیچگونه حفاظتی از قلعه مذکور نشده است و نفری به عنوان مسئول حفاظت توسط میراث فرهنگی معرفی شده است که پای بند به وظایف خود نیست.

وی اظهارداشت: باگذشت  ۲۲ سال از ثبت این قلعه در آثار ملی، جهت تغییر حریم‌های مربوطه  و  حفظ و نگهداری آن دستگاه‌های مرتبط  همکاری نکرده‌اند و به حالت مخروبه در آمده است.

امیرلیراوی  افزود: باتوجه به اینکه این اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است طبق قانون باید از همان زمان برای حفاظت و نگهداری و مرمت آن توسط متولیان مربوطه اقدام صورت می گرفت.

نماینده تام الاختیار صاحب این قلعه ادامه داد:  در نزدیک این قلعه یک مدرسه نیز بنا شده است، در صورت مرمت نکردن قلعه، مشکل جانی و امنیتی برای دانش آموزان آن ایجاد خواهد شد.

وی افزود:  اگر این قلعه مرمت نشود در بارندگی امسال کامل از بین خواهد رفت.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: امکان مرمت اثر تاریخی قلعه آقاخان لیراوی که در فهرست آثار ملی ثبت شده است به علت مالکیت بخش خصوصی ازطرف این سازمان  وجود ندارد.

نصرالله ابراهیمی افزود: مرمت این مکان تاریخی در دو صورت امکان دارد که یا خود مالک آن اقدام کند و یا صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی این سازمان می‌تواند ورود کند.

وی اظهارکرد: پیگیری های لازم برای رسیدگی به مرمت این قلعه از مرکز صورت گرفته و قرار است مدیرعامل صندوق و هیات همراه آن از این نقطه بازدید کنند.

وی گفت: درصورت توافق مالک قلعه با صندوق احیا ، مرمت آن به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر افزود: باتوجه به اینکه در حریم این قلعه ساخت و ساز  صورت گرفته پیگیری های حقوقی لازم آن انجام و به مراجع قضایی شکایت شده که منتظر صدور رای هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌های گناوه و دیلم گفت: قلعه آقاخان لیراوی در تاریخ پنجم آذر ۱۳۷۹  به شماره ۲۸۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و  درصورتی‌ که به میراث فرهنگی واگذار شود، اعتبار لازم برای مرمت و بهسازی آن  اختصاص خواهد یافت.

حمزه بهاگیر افزود:  از این قلعه بازدیدهای متعددی صورت گرفته است و بخش‌هایی از آن که در اثر  زمین لرزه چندماه  پیش، ریزش کرد که به مدیریت بحران استان بوشهر اعلام شد تا نسبت به مرمت آن اقدام شود.

وی  بیان کرد: طبق بخشنامه میراث فرهنگی ، تعرض و تجاوز و ساخت و ساز به  عرصه هر آثار تاریخی  ممنوع است و برخورد می‌شود.

بهاگیر یادآورشد: این اداره دارای فرمانده یگان حفاظت است که در شهرستان های گناوه و دیلم مستقر و فعالیت دارد و از آثار تاریخی ثبت شده حفاظت و مراقبت می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گناوه و دیلم افزود: زمین هایی که در نزدیکی قلعه آقاخان وجود دارد در تملک مردم است و این اداره نمی‌تواند درباره آنها تصمیم گیری و دخالتی کند.

قلعه‌ "آقا خان لیراوی" در روستای "حصار" حدود ۳۰ کیلومتری جنوب بندر دیلم برجای مانده  از دوره قاجار   واقع است که به واسطه حکومت بر دشت لیراوی  در آن می‌زیسته است و  از نظر معماری ویژگی های خاص خود را دارد.

این قلعه یکی از آثار زیبا در جنوب کشور است که در دوران قاجار، توسط آقاخان لیراوی ساخته شده است و نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر