شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۲۶۳۶
پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۸

فکرشهر:  بودجه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در لایحه بودجه ۱۴۰۱، افزایش ۵۴ درصدی داشت؛ خبر دیگر این که قوانین برای سرمایه‌گذاری همه افراد در میراث فرهنگی و گردشگری تدوین می‌شود.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، بسیاری فعالان حوزه گردشگری این روزها امیدهای زیادی به رونق این صنعت دارند؛ سید عزت‌الله ضرغامی درباره اقدامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری برای لغو روادید ایران با کشورهای خارجی، گفت: به لحاظ جایگاه و ماموریت خود به عنوان وزیر گردشگری باید به دنبال تسهیل رفت و آمد گردشگران و لغو روادید باشم؛ بنابراین طرفدار لغو روادید هستم. از سوی دیگر وی این هفته در گفت‌وگویی با خبرنگار ایرنا اعلام کرد به دنبال لغو خط قرمزها برای سرمایه گذاری‌ها در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است.

 

افزایش ۵۴ درصدی بودجه وزارت میراث‌فرهنگی در سال ۱۴۰۱

 بودجه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ که ۲۱ آذر تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، با افزایش ۵۴ درصدی به ۲ هزار و ۱۴۷میلیارد و ۲۵۱میلیون تومان رسید.

در این لایحه برای صیانت از میراث‌فرهنگی جمهوری اسلامی ایران یک‌هزار و ۱۳۸میلیارد و ۷۳۹ میلیون تومان، برای سیاست‌گذاری، راهبری و توسعه صنعت گردشگری ۶۵۶ میلیارد و ۶۹۱ میلیون تومان همچنین برای حمایت از ارتقا و توسعه صنایع‌دستی ۲۱۱ میلیارد و ۵۷۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

قرمزی برای سرمایه‌گذاری در میراث فرهنگی نداریم

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از انجام مقدمات قانونی برای سرمایه‌گذاری در میراث‌فر هنگی خبر داد و گفت: هیچ خط قرمزی برای سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی، داخلی و خارجی در زمینه مرمت ابنیه تاریخی نداریم.

 ضرغامی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان این که سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با یکدیگر مرتبط هستند، گفت: این حوزه ها با یکدیگر هم افزایی دارند.

وی درباره رونق گردشگری گفت: رونق گردشگری موجب حفاظت بیشتر از میراث تاریخی، رونق بیشتر صنایع دستی کشور و افزایش صادرات  آنها می شود و در نتیجه کار فعالان صنایع دستی تسهیل و زمینه  لازم برای ارتقای فعالیت کمی و کیفی آنها می شود.

ضرغامی با اشاره به ظرفیت های مغفول حوزه گردشگری گفت: ایران با وجودی که از ۵ هزار کیلومتر ساحل در شمال و جنوب کشور و جزایر متعددی دارد، کارنامه کشور در گردشگری دریایی صفر است در این حوزه فعالیت هایی آغاز شده است و درصدد حل مشکلات اسکله ها همچنین خریداری و تجهیز شناورها برای روننق گردشگری دریایی هستیم.

 

پیشکسوتان حافظه میراث‌فرهنگی ایران زمین هستند

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی به مثابه حافظه میراث‌فرهنگی ایران زمین هستند و نظرات و تجربیات آن‌ها بسیار مهم است.

علی دارابی به مهم‌ترین فعالیت‌ها در دوره جدید مدیریت این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: در این صد روز اقدامات خوبی انجام شده و خوشبختانه یکی از مهم‌ترین کارها انجام مراحل ثبت جهانی ۵۴ کاروانسراهای تاریخی ایران است، ضمن اینکه پنجشنبه هفته جاری (۲۵ آذر) نیز پرونده پاسداری از هنر خوشنویسی ایران در یونسکو بررسی و ان‌شاءالله ثبت جهانی خواهد شد.

 

گردشگری حق همه مردم دنیاست

 سید عزت‌الله ضرغامی گفت: گردشگری حق همه مردم دنیا است و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد، این صنعت متعلق به همه مردم دنیاست و یک دیپلماسی فعال، موثر و پایدار به حساب می‌آید.

وی اظهار کرد: امروز دیپلماسی فعال در دنیا، دیپلماسی گردشگری است و ارزش‌ها، ظرفیت‌ها و داشته‌های هر کشور از طریق گردشگری به مردم سایر کشورها معرفی می‌شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که حتی صدور انقلاب از مسیر گردشگری امکان‌پذیر است زیرا بر اساس بررسی‌های انجام شده بیش از ۹۰ درصد گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، از سفر به ایران احساس رضایت دارند.

او در ادامه به نقش گردشگری در تقویت روابط با کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: به طور حتم گردشگری در این حوزه اهمیت دارد. درخواست من از شما این است که در هر کشوری که ماموریت دارید به موضوع گردشگری توجه کنید و این موضوع را بدانید که گردشگری دارای اهمیت فراوانی است.

عملیات اجرایی موزه ملی زعفران در قاینات آغاز شد

 آیین کلنگ‌زنی موزه ملی زعفران ایران در زمینی به مساحت ۹۷۰ مترمربع با زیربنای ۴۰۰ مترمربع روز سه‌شنبه (۲۳ آذر) با حضور جمعی از مسوولان در شهر قاین برگزار شد.

علی همتی مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران در این آیین با اشاره به ۲۲ آذر روز شهرستان قاینات گفت: سفر در چنین ایامی به شهرستان تاریخی و زرخیز قاینات باعت افتخار است. توسعه بیش از پیش منطقه با حضور بخش خصوصی و تسهیل‌گری و ایجاد بسترسازی توسط دولت انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: زعفران موضوع ملی است و نگاه به آن در سطوح مختلف اعم از جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

آزمایشگاه اشیای تاریخی در تخت‌جمشید راه‌اندازی شد

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید اعلام کرد: آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیای منقول تاریخی فرهنگی با بهره‌گیری از تجهیزات و مواد ضروری آزمایشگاه در این مجموعه تاریخی افتتاح شد و در اختیار کارشناسان مرمت قرار گرفت.

مهدی فدایی افزود: آثار و اشیای تاریخی فرهنگی بسیاری با قدمت چند هزار ساله در منطقه طی کاوش های باستان شناسی به دست آمده است لذا اقدامات اولیه حفاظت اضطراری این آثار با توجه به آسیب های وارده در طول زمان ضرورت دارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تأکید بر اهمیت حفظ آثار تاریخی و فرهنگی گفت: با وجود امکانات، تجهیزات و کارشناسان ماهر در حوزه مرمت امیدواریم مرمت آثار مکشوفه به صورت متمرکز در قالب آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء سرعت و کیفیت بهتری پیدا کند.

 

کشف و ضبط ۱۳۸ شی تاریخی هزاره اول قبل از میلاد در کرمانشاه

 فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از کشف و ضبط ۱۳۸ قلم شیء تاریخی در استان کرمانشاه مربوط به دوره‌های هزاره اول قبل از میلاد، ساسانی و اسلامی خبر داد.

سردار حسن مهری گفت: با توجه به اعلام نظر کارشناسان میراث‌ فرهنگی استان کرمانشاه، اشیای مکشوفه دارای ارزش تاریخی بوده و قدمت آن‌ها دوره‌های هزاره اول قبل از میلاد، ساسانی و اسلامی تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه به محض کسب اخبار واصله از دوست‌داران میراث‌فرهنگی مبنی بر خرید و فروش مقادیری اشیای عتیقه در شهر کرمانشاه، پس از احراز صحت خبر تیم زبده‌ای از نیروهای یگان حفاظت با هماهنگی مقام قضایی تشکیل و با همراهی عوامل انتظامی به محل مورد نظر رفتند و ضمن رعایت موازین شرعی و قانونی در بازرسی از مغازه  یک نفر از قاچاقچیان عتیقه تعداد ۱۳۸ قلم شی شامل سکه، سنجاق، آویز و انگشتر کشف و ضبط کردند.  

مسجد جامع عتیق موزه معماری ایران است

سید عزت الله ضرغامی در سفر به اصفهان، ضمن بازدید از مسجد جامع عتیق، این اثر را دایرة‌المعارفی با بیش از هزار و سیصد سال قدمت خواند و گفت: این مسجد موزه ای از سبک های مختلف معماری ادوار گذاشته و بیانگر توانمندی و هنر نیاکان ما است.  

ضرغامی دومین روز سفر خود را در اصفهان با دیدار از قسمت های مختلف مسجد جامع عتیق، یکی از کهن ترین مساجد اصفهان آغاز کرد و در این بازدید، یکی از تورهای گردشگری اسپانیایی بازدید کننده از این مسجد را همراهی کرد.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بعد از دیدار از مسجد جامع عتیق در قلب بافت کهن شهر، از ساختمان در حال تکمیل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در ابتدای خیابان چهارباغ عباسی بازدید کرد.  

 سید عزت‌الله ضرغامی همچنین در دومین روز از سفر سرزده خود از مسجد جامع شهر اصفهان و پل تاریخی فلاورجان، مسجد جامع اشترجان، خانه معید و برج کبوتر چهاربرج فلاورجان بازدید و بر لزوم منع تردد وسایل نقلیه از روی پل تاریخی فلاورجان تاکید کرد.

وی در ضمن و از کارگاه مرمتی گنبد مسجد امام(ره) در مجموعه جهانی میدان امام (نقش جهان)، گذر هنرمندان صنایع‌دستی اصفهان (بازارچه حسن آباد) و کاخ عالی قاپو بازدید کرده بود، صبح امروز از مسجد جامع اصفهان بازدید سپس در ادامه سفرش به اصفهان به دعوت حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان به شهرستان فلاورجان عزیمت کرد.

وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این شهرستان از پل تاریخی فلاورجان بازدید و بر ضرورت مسدود شدن این پل تاریخی بر عبور و مرور وسایل نقلیه و لزوم حفظ و حراست از این پل تاکید کرد و ایجاد یک پل جایگزین را از راه‌های عملیاتی شدن این اقدام برشمرد.

فرش ایرانی نماد اقتصاد مقاومتی است

رئیس فرهنگستان هنر با اشاره به درون‌زا بودن فرش ایرانی گفت: فرش ایرانی میراث ارزشمند هویت ما و نماد اقتصاد مقاومتی است. این بوم خیالات گاهی توسط مردم معمولی و گاهی توسط افراد حرفه‌ای بافته می‌شود.

 بهمن نامورمطلق در آیین افتتاحیه همایش فرش سنت هنر به همت فرهنگستان هنر، با اشاره به اینکه فرش آینه زیباشناسی فرهنگی ایرانی و بوم خیالات مردم ایران است، گفت: سنت مفهوم تداوم و البته تغییر را در خود دارد. کسی بخواهد ذهنیت مردم ایران را بفهمد و بشناسد می‌تواند از طریق همین فرش به آن آگاهی پیدا کند و با این میراث ارزشمند که هویت ما را تشکیل می‌دهد آشنا شود.

وی با تاکید بر اینکه فرش محصولی اقتصادی و صادراتی است گفت: فرش بهترین نماد اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود، زیرا هم درون زاست هم از خیالات ایرانی نشات گرفته و بیشتر مواد اولیه اش در کشور تولید می‌شود؛ ارزآوری برای کشور را به همراه دارد و جوانان این مرز و بوم می‌توانند تولیدکننده این محصول باشند.

 

پیوستن ۳ شهر و یک روستا به خانواده شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ثبت سه شهر و یک روستا به عنوان شهرها و روستاهای ملی جدید صنایع دستی خبر داد.

پویا محمودیان با اعلام این خبر گفت: با تدوین برنامه‌های اجرایی معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در دولت جدید، برنامه‌ریزی‌های مربوط به تشکیل و راه‌اندازی پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی انجام شد و نخستین جلسه از سلسله جلسات آن در روز دوشنبه اول آذر ۱۴۰۰، با حضور برخی از مقامات و مسئولان استانی از جمله فرمانداران، مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها، شهرداران و نمایندگان مجلس از استان‌های سمنان، مرکزی و همدان در عمارت تاریخی کوشک برگزار شد.

معاون صنایع‌دستی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: در این جلسه پرونده‌های پنج نامزد از این سه استان مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مهدیشهر (سنگسر) در رشته شماره‌دوزی سنگسر و کلاته خیج در رشته دست‌بافته‌های سنتی (تانه‌بافی) از استان سمنان و تفرش در رشته تفرشی‌دوزی از استان مرکزی به‌عنوان شهر ملی صنایع‌دستی ثبت شدند.  

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر