شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
با حضور رییس جمهوری:
فکرشهر: فاز 12 که بزرگ ترین و ایرانی ترین فاز پارس جنوبی به شمار می رود در هفته پایانی سال 93 با حضور رییس جمهوری به طور رسمی افتتاح می شود...
کد خبر: ۱۰۳۰۴
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹

فکرشهر: فاز 12 که بزرگ ترین و ایرانی ترین فاز پارس جنوبی به شمار می رود در هفته پایانی سال 93 با حضور رییس جمهوری به طور رسمی افتتاح می شود.

\n\n

به گزارش فکرشهر، فاز12 با تلاش و همت نیروهای متخصص داخلی توسعه یافت و بدون حضور نیروهای خارجی با سرمایه گذاری بیش از 7 میلیارد دلار تا چند روز آینده راه اندازی می شود.

\n\n

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با راه اندازی فاز ۱۲ پارس جنوبی حدود ۲ درصد به تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور افزوده می شود.

\n\n

به گفته بسیاری از کارشناسان خبره نفت و گاز، راه اندازی ٦ ردیف گازی پالایشگاه فاز ١٢ پارس جنوبی در طول یک سال، اقدامی بی سابقه به شمار می رود که نشان از توانمندی متخصصان داخلی دارد که در دوران تحریم به این موفقیت دست یافتند.

\n\n

براساس قرارداد، پیمانکار پروژه فاز ۱۲ پارس جنوبی باید ٥١ درصد از توان داخلی استفاده می کرد، در حالی که هم اکنون این رقم از ٧١ درصد گذشته است.

\n\n

با تولید 25 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز از هر فاز پارس جنوبی، حدود 8 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال به دست می آید که ارزش آن با احتساب هر مترمکعب 25 سنت و برابر با 2 میلیارد دلار در سال است، بنابراین با راه اندازی کامل فاز 12 پارس جنوبی که معادل 3 فاز استاندارد است، حدود 6 میلیارد دلار درآمد تنها از تولید گاز و بدون احتساب صادرات میعانات گازی این فاز طی یک سال عاید کشور می شود.

\n\n

به نوشته ی  ایرنا، میدان گازی فاز 12 واقع در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی و حاشیه خط مرزی با کشور قطر قرار دارد.

\n\n

تاسیسات فراساحل در حدود 150 کیلومتری نوار ساحل قرار داشته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک (65 کیلومتری شرق عسلویه) قرار دارد. میعانات گازی جداشده در پالایشگاه پس از شیرین سازی توسط خط لوله زیر دریایی و SBM صادر می شود. 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر