شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر:
فکرشهر: ایرانی ها آخرین چهارشنبه سال را بر اساس رسمی کهن تحت عنوان چهارشنبه سوری جشن میگیرند و اعضای خانواده و بستگان به دور هم جمع می گردند که این دید و بازدیدها و دور هم جمع گردیدن ها حال و هوای خاص خود را قرن ها حفظ کرده، گرچه فلسفه و اصول این آداب کهن یک نوع همسویی و همراهی اعضاء خانواده و بستگان هم محسوب می گردد که در شاهنامه فردوسی هم به این جشن اشاره گردیده است، سوری به سرخی معنا گردیده، اما چرا در یکی دو دهه اخیر این روز که قرن ها بعنوان روزی شاد نزد ایرانی ها بود؛ به یکی از پر استرس ترین و خطرناک ترین روز سال تبدیل گردیده است!
کد خبر: ۱۰۳۵۵
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰

فکرشهر: ایرانی ها آخرین چهارشنبه سال را بر اساس رسمی کهن تحت عنوان چهارشنبه سوری جشن میگیرند و اعضای خانواده و بستگان به دور هم جمع می گردند که این دید و بازدیدها و دور هم جمع گردیدن ها حال و هوای خاص خود را قرن ها حفظ کرده، گرچه فلسفه و اصول این آداب کهن یک نوع همسویی و همراهی اعضاء خانواده و بستگان هم محسوب می گردد که در شاهنامه فردوسی هم به این جشن اشاره گردیده است، سوری به سرخی معنا گردیده، اما چرا در یکی دو دهه اخیر این روز که قرن ها بعنوان روزی شاد نزد ایرانی ها بود؛ به یکی از پر استرس ترین و خطرناک ترین روز سال تبدیل گردیده است! چرا در سال های اخیر معمولا بجای ترویج این سنت خوب و حسنه این روز به یک روز تلخ تبدیل گردیده است که در این روز آرامش از سوی خانوادها و هر گروه سنی گرفته شده؟
\nدر گذشته اجرای سنت‌ زيباي چهارشنبه‌سوری نويدگر فرا رسيدن سال نو بود، هم‌اکنون و با عجين شدن نوعی نافرهنگی، که در سال های اخیر متداول گردیده، تداعي‌گر خاطراتی تلخ از آسيب‌های جسمي و روحي در ذهن مردم گردیده است که هیچ منافات و قرابتی با فرهنگ و آیین چهارشنبه سوری ندارد!

\n\n

آیین چهارشنبه سوری توام با سرور و شادی می باشد،  پیام آور یک شور و نشاط ملی می باشد جامعه‌ای که در آن شور و نشاط نباشد، مطمئنا" پس از مدتی دچار نوعی افسردگی اجتماعی می‌شود که شاید یکی از راه های جلوگیری کردن آن وجود و برپایی چنین جشن‌هایی باشد کما اینکه این نوع شادی و نشاطی که به جامعه ترزیق می گردد در جشن های ملی یک انرژی مثبت  می باشد که در روح و روان مردم تاثیری بسیار خوب داشته؛ در روزهایی که تیم های ملی و کاروان ورزشی این نوع شادی ها را به ارمغان می اورند کاملا مشهود می باشد، این شور ملی.

\n\n

پس در روزی که باید یک نوع نشاط ملی به جامعه ترزیق گردد چرا باید بسیاری از خانواده ها داغدار گردند!؟ چرا در این روز باید عده ای نقص عضو گردند؟ تاریخ این نوع شادی کجاست!؟ چه کسانی متولی برگزاری چنین مراسماتی هستند؟ آیا مراسم چهارشنبه آخر سال در سال های اخیر به درستی تعریف نگردیده یا اینکه نیرویی یا نیروهایی در سال های اخیر سعی بر خراب کردن این گونه  جشن ها و آیین هایی را داشته و دارند!؟

\n\n

در روزهای اخر هر سال، از سوی صدا و سیما تصاویری از افرادی که بوسیله انواع ترقه و نارنجک ها سوخته گردیده اند و یا قطع عضو گردیده اند را به نمایش می گذارد که جای بسی تاسف دارد. اما ای کاش همین صدا و سیما در سال های اخیر بجای پخش این گونه تصاویر که با احساسات مردم بازی می شود، آیین چهارشنبه سوری و نوع برگزاری این جشن زیبای کهن را به نوجوانان ما معرفی و تعریف مینمود! که این گونه ترقه بازی و آتش سوزی با فرهنگ والای ایران کهن هیچ گونه سنخیتی ندارد و ای کاش از سوی شهرداری ها مکانی و برنامه ای از قبل تدارک دیده می گردید جهت برگزاری چنین جشن هایی.

\n\n

اهداف برپایی این آیین محقق نخواهد شد مگر با رعایت لازم‌ها و ملزومات آن، که این امر نیز فراهم نخواهد شد مگر با فراهم آوردن زمینه‌هایی چون ساخت برنامه‌های فرهنگی آموزشی در طول سال، حذف نابهنجاری‌های اجتماعی و جایگزین کردن برنامه‌های درست و اصولی و برخورد با اراذل و اوباشی که با سوءاستفاده از چنین موقعیت‌هایی موجبات بروز خطر و آسیب را برای عموم مردم در هر گروه سنی فراهم آورده اند. در دهه های اخیر متاسفانه این آیین به گونه ای تحریف گردیده که حتی بسیاری خواهان حذف این روز از تقویم می باشند و شاید این بهترین هدیه برای کسانی  است که سعی نموده اند در سال های اخیر این جشن را به چنین شکلی در آورند.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر