سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۷۳
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۳

فکرشهر: در جهاد دانشگاهی واحد بوشهر، طرح تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس دنبال شده و گونه‌ای که درحال حاضر پرورش داده می‌شود، سی‌باس آسیایی است که کاملا وارداتی است. در تمام حوزه خلیج فارس، منبع اصلی تأمین بچه ماهی سی‌باس، کشور استرالیا است و اگر این گونه را در داخل و با کیفیتی در حد نمونه استرالیایی تولید شود، متقاضی زیادی در منطقه خواهد داشت. 

به گزارش فکرشهر از ایسنا، ساخت مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر در طرح کسب دانش فنی تولید و تکثیر سالانه پنج میلیون قطعه بچه‌ماهی سی‌باس به‌ عنوان یکی از ۳۱ طرح فناورانه ملی جهاد دانشگاهی، کشور را از واردات بچه ماهی که در حال حاضر از کشورهای هند، استرالیا و تایلند برای پرورش در قفس انجام می‌شود، بی‌نیاز خواهد کرد. ساخت این مجتمع از شهریور ماه سال گذشته آغاز شد. 

احمدرضا کهن، مدیر دفتر خدمات تخصصی آبزی‌پروری دریایی جهاد دانشگاهی در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در جهاد دانشگاهی واحد بوشهر، طرح تکمیل زنجیره پرورش ماهی در قفس را دنبال می‌کنیم. گونه‌ای که درحال حاضر پرورش داده می‌شود، سی‌باس آسیایی است که کاملاً وارداتی بوده و از کشور استرالیا تهیه می‌شود. تصمیم گرفتیم بحث تکثیر و تولید بچه ماهی سی‌باس را در داخل داشته باشیم و کار در مقیاس پایلوت انجام و بچه ماهی‌ها را پرورش دادیم.

مدیر دفتر خدمات تخصصی آبزی‌پروری دریایی جهاد دانشگاهی افزود: برای تکمیل زنجیره تولید، نقاط بحرانی وجود دارند که باید برطرف می‌شدند. در کنار تولید و تکثیر بچه ماهی سی‌باس، تولید غذای زنده آبزیان همچون تولید آرتمیا، روتیفر و جلبک انجام شد؛ در بحث تکثیر مصنوعی، تخم‌گیری از ماهی در شرایط غیرطبیعی، نگهداری بچه ماهی تا رساندن به سایز قابل پرورش در قفس با درصد بازماندگی خوب نیز موفق بوده‌ایم. 

وی تأکید کرد: به دانش فنی تولید بچه ماهی سی‌باس آسیایی در قفس دست پیدا کرده‌ایم و در مرحله بعدی این طرح، کار در مقیاس بالاتر و تجاری انجام خواهد شد. در استان‌های جنوبی کشور به دلیل بحث دمایی که برای این گونه مناسب‌تر است و همچنین دسترسی به آب‌های شور، پرورش این بچه‌ ماهی‌ها توجیه اقتصادی بالاتری دارد. در تمام حوزه خلیج فارس، ماهی سی‌باس در قفس‌های دریایی تولید می‌شوند و منبع اصلی تأمین بچه ماهی‌ها، کشور استرالیا است؛ اگر بتوانیم این گونه را در داخل و با کیفیتی در حد نمونه استرالیایی تولید کنیم، متقاضی زیادی در منطقه خواهد داشت.  

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر