شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۴۳۷۳
دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷

فکرشهر: معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر گفت: کتیبه تاریخی دوران هخامنشی در جزیره خارگ با اقدامات انجام شده سامان گرفت.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، نصرالله ابراهیمی بیان کرد: در مرحله اول ساماندهی کتیبه هخامنشی خارگ حفاظ فلزی کتیبه برداشته شد و کار پاکسازی محیط پیرامون این اثر به طور کامل انجام شد.
 
وی افزود: با توجه به اینکه این کتیبه سند ارزشمند کشور ما بر حقانیت ایرانی بودن خلیج‌فارس به شمار می‌رود، برای حفاظت بهتر با تعریف یک سازه شیشه‌ای متناسب با اقلیم منطقه، برای پوشش آن در برابر عوامل طبیعی و غیرطبیعی اقدام شده است.
 
معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این کتیبه سرازیر شدن آب‌های سطحی در محل قرارگیری آن بود که با پیاده‌روسازی در جبهه‌های مختلف و هدایت روان‌آب‌ها در مسیری دیگر، این معضل نیز برطرف شد.
 
ابراهیمی تاکید کرد: معرفی اثر در کنار حفظ و احیای آن از اولویت‌های ما است و برای جذابیت بیشتر، از چهار جهت برای نورپردازی این اثر اقدام شده است.
 
 کتیبه هخامنشی جزیره خارگ که سال ۱۳۸۶ کشف شد با قدمتی ۲ هزار و ۴۰۰ ساله از ۶ سطر تشکیل شده است که با خط میخی فارسی باستان بر روی آن نوشته شده است «در این سرزمین خشک و بی آب با حفر چاه‌ها و قنوات شادی آفریدم».

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر