چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۵۴۳۷
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴

فکرشهر ـ عبدالخالق عبدالهی: بچه که بودم، یک روز مادرم فرستادم در خانه پیرزنی تا خبرش کنم که نوه دار شده؛ یعنی دخترش یک دختر زاییده. 

من با شور و شوق فراوان بدو خودم را در خانه پیرزن رساندم و در حالی که نفس نفس می زدم، خبر را گفتم و مثل بز اخفش، زل زدم به چشمان پیرزن و منتظر مُشتلَق ماندم. پیرزن بر و بر نگاهم کرد و با عصبانیت گفت: «خودش چه گلی به سرم زد که دخترش بزنه»؟! بعد در حالی که در را محکم به هم می کوبید، شنیدم که گفت: «دختر بدبخت فقط باید سی مردم حمالی کنه، خرِ به عروسی نمی برند جز برای بار بردن». 

پیرزن چند سال بعد فوت کرد، دخترک هم بزرگ شد و شوهر کرد، اما من از آن روز هم حسرت مشتلق به دلم ماند، هم دلیل آن حرف آن روز پیرزن. 

چند روز قبل دختر را  توی شهر دیدم؛ سلام و احوال پرسی کردم و بعد از سی و اندی سال داستان به دنیا آمدنش و حرف آن روز مادربزرگش را برایش تعریف کردم. بعد به شوخی مشتلق با دیرکردش را از او طلب کردم. دختر که حالا صاحب چند بچه شده بود، لبخند تلخی زد و گفت: «راستش ایام تولد من، پدر و مادرم با هم اختلاف شدید داشتند. مادرم چون در زندگی سختی زیادی کشیده بود، هیچکس منتظر من نبود و به عبارتی اصلا مرا نمی خواستند. مادر بزرگم همه جا می گفت: مردم دختر شوهر میدن، منم خیر سرم دختر شی دادم یه سال نشده با شکم پر واگشت ریم... اونم کی؟ وقتی که خوم پیرم و دختر ناتوونه». 

دختر که انگار همه بدبختی های خودش و مادر و مادربزرگش یکجا به یادش آمده بود و معلوم بود خودش هم زندگی بهتر از مادرش ندارد، با پشت دست، قطره اشک گوشه چشمش را پاک کرد؛ بعد انگار به خودش آمده باشد، نفس عمیقی کشید، خندید و گفت: خلاصه ککا، اون روز با این خبری که تو آوردی، حقت پس گردنی بود نه مشتلق... .

دخترک رفت، اما من هنوز در این فکرم که  انگار بدبختی، داستان مشترک و سریال تمام نشدنی بیشتر زنان ماست. این که: «همیشه چادر مادر، سرِ دختر است».
 

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۵
عبدالخالق اگر به این ضرب المثل اعتقاد داری و تجربه اش را دیدی بگو تا شک منم برای همیشه بخاطر اینکه این ضرب المثل ازبین بره. چون من جاهایی می بینم چادردختر سر دیشه اما بعضی جاها چیزایی می بینم که شک میاد سراغم
محمد گرگین
|
-
|
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۳
دست شما طلا در آیینه خیال دلم را باررانی کردی
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر