شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۵۶۶۸
شنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸

فکرشهر: روند افزایشی ابتلا به کرونا در ۲ هفته اخیر با تغییر رنگ شهرستان‌ها، زنگ خطر موج ششم را در استان بوشهر به صدا درآورده و این وضعیت با سویه غالب اُمیکرون شدیدتر است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، روند شیوع کرونا در ماه‌های اخیر دراستان بوشهر پایدار گزارش می‌شد تا اینکه ۲ هفته اخیر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از افزایش تدریجی موارد سرپایی و بستری در بیمارستان‌های استان خبر و هشدار دادند که اگر این روند تداوم داشته باشد در مسیر شروع موج بعدی کرونا قرار خواهیم گرفت.

موج اول شیوع کرونا اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، موج دوم خرداد و تیر ۹۹، موج سوم مهر و آبان ۹۹ و موج چهارم فروردین و اردیبهشت امسال در استان بوشهر شکل گرفت و این استان از تیر وارد موج پنجم بیماری شد.

موج پنجم در استان بوشهر یکی از سنگین‌ترین موج‌های کرونا لقب گرفت و روزهای سیاهی را برای مردم رقم زد.

از همان روزهای آغازین کاهش تب و تاب کرونا در موج پنجم گمانه‌زنی‌ها از زمان آغاز موج بعد شروع شد؛ عده‌ای واکسینه شدن را پایان کووید-۱۹ می‌دانستند و عده‌ای دیگر ورودش را دیر اما قطعی پیش‌بینی می‌کردند.

موج ششم کرونا از راه رسید

آنچه اتفاق افتاد حدس گروه دوم بود؛ پس از چندماه استراحت کرونا در لباسی نو به نام اُمیکرون حاضر شد، سویه‌ای که سرعت انتقالش از سرعت تحقیقات درباره‌اش بیشتر بود و طولی نکشید که جهان و به تبع آن ایران را درگیر کرد.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت (۷ بهمن) در صفحه مجازی خود از آغاز پیک ششم کرونا در کشور خبر داد و نوشت: «متاسفانه با افزایش موارد بستری و سرپایی باید اعلام کنیم که عملاً وارد پیک (موج) ششم بیماری شده‌ایم.»

وی افزود: «توصیه اکید و خواهش ما استفاده از ماسک، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق دوز سوم واکسن کرونا است.»

مراکز واکسیناسیون کرونا در بوشهر شلوغ شدند

بر اساس اعلام آخرین رنگ بندی کرونایی در کشور از دیروز (جمعه ۸ بهمن)، هفت شهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت. شهرستان‌های بوشهر، تنگستان، دشتستان، گناوه در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های دشتی، دیر و کنگان از آبی به زرد تغییر رنگ داده‌اند.

مطابق با آخرین آمارها نزدیک به ۸۵ درصد جمعیت استان بوشهر یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و از جمعیتی که می‌توانند دوز سوم را دریافت کنند بیش از ۲۳ درصد واکسینه شده‌اند؛ درحالی که در روزهای گذشته استقبال از دوز سوم ناچیز بود با افزایش مبتلایان به اُمیکرون و تغییر وضعیت رنگبندی استان مراکز واکسیناسیون کرونا در این استان بار دیگر شلوغ شد.

باوجود سپری شدن ماه‌های باثبات کرونایی در بیشتر استان بوشهر و کاهش چشم‌گیر مرگ و میر و ابتلا به کووید ۱۹ به دلیل تزریق به موقع دوزهای اول و دوم واکسن کرونا، اما این روزها التهاب در ارتباط با شیوع موج ششم کرونا به دلیل واکسن‌هراسی یا واکسن‌گریزی در تزریق دوز سوم واکسن کرونا بالا گرفته است، عده‌ای تزریق واکسن را یک تصمیم شخصی می‌دانند و در پاسخ به چرایی تزریق نکردن واکسن اعتقاد نداشتن خودشان، علاقمند نبوشان و ... اعلام می‌کنند، در حالی که واکسیناسیون تاثیر جمعی دارد.

روند افزایش کرونا در استان بوشهر نگران‌کننده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص وضعیت این روزهای کرونا در بوشهر اظهار کرد: دی‌ماه با افزایش شدید موارد بیمار سرپایی کرونا همراه بود و این را باید به‌عنوان یک هشدار جدی در نظر گرفت، چندهفته‌ای است که سویه جدید کرونا به نام اُمیکرون در سراسر دنیا و به دنبال آن در کشور ما رو به افزایش است که به‌تبع آن در استان بوشهر هم با افزایش شدید موارد جدید بیماری سرپایی مواجه هستیم و این را باید به‌عنوان یک هشدار جدی در نظر گرفت.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان ادامه داد: از آخر مردادماه روند نزولی بیماری شروع شد و این شرایط تا نیمه دی ادامه داشت، ولی از نیمه دی هر هفته با افزایش موارد و به‌نوعی با دو برآر شدن آمار مواجه هستیم. در هفته سوم دی‌ماه نسبت به هفته دوم با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی بیماری مواجه بودیم و این افزایش در هفته چهارم نسبت هفته سوم رشد ۶۴ درصدی داشته است.

این مقام مسئول بهداشتی همچنین هشدار داد: متأسفانه در کنار افزایش موارد سرپایی شاهد افزایش تدریجی مراجعه به بیمارستان‌ها هستیم.

رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر درباره وضعیت واکسیناسیون توضیح داد: نزدیک به ۸۵ درصد جمعیت استان بوشهر یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و از جمعیتی که می‌توانند دوز سوم را دریافت کنند بیش از ۲۳ درصد واکسینه شده‌اند.

خواجه‌ئیان بابیان اینکه این میزان واکسیناسیون با دوز سوم مانع گردش ویروس نمی‌شود بیان کرد: مراکز ما آمادگی کامل برای واکسیناسیون هم استانی‌های گرامی را با انواع واکسن دارند.

علائم امیکرون شبیه سرماخوردگی است

وی علائم امیکرون را شبیه سرماخوردگی دانست و تأکید کرد: خواهش ما این است که هرگونه علائم سرماخوردگی جدی گرفته شود و شخص دارای علائم تا زمان بهبودی خود را قرنطینه کند.
دکتر خواجه‌ئیان تکمیل پوشش واکسیناسیون (سه دوز) و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی را برای جلوگیری از گسترش بیماری بسیار دارای اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: زدنِ هم‌زمان دو ماسک، برگزاری نکردن دور همی‌ها و تهویه مناسب فضاهای بسته بسیار حیاتی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر  هشدار داد: اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود خدای‌ناکرده ممکن است با افزایش شدیدتر بیماری مواجه شویم.

محدویت‌های کرونایی در بوشهر اعمال شود

خواجه‌ئیان اضافه کرد: افرادی که از استان‌های دیگر به خاطر آب‌وهوا وارد استان بوشهر می‌شوند نگران‌کننده است و همچنین ابتلای افراد سالمند، دانش آموزان و ابتلای افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیز در حال افزایش است بنابراین باید محدودیت‌های کرونایی با تصویب ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر اعمال شود.

کارشناسان بهداشتی معتقدند که با اعمال محدودیت‌ها می‌توان جلوی مرگ‌و میرهای بسیاری را گرفت. سویه اُمیکرون قدرت سرایتش بیش از ۵ برابر سویه دلتاست بنابراین اکنون وقت تصمیم‌گیری است و نباید دوباره به کرونا فرصت جان‌گیری داد و تجربه تلخ پیک‌های چهارم و پنجم و بروز مرگ‌های ۷۰۰ تایی و نبود تخت‌های بیمارستان‌ها و آی‌سی‌یوها، ‌کمبود دارو، سرم، اکسیژن تکرار شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر