جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر:
فکرشهر: ماهنامه ی فکر شهر در نخستین شماره ی خود که 25 اسفندماه 1393 منتشر شد، عملکرد آموزش و پرورش دشتستان در زمان مدیریت لواسانی فرد را بررسی نموده و با استفاده از آمار و طرح پرسش هایی، این...
کد خبر: ۱۰۶۰۰
شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۰

فکرشهر: ماهنامه ی فکر شهر در نخستین شماره ی خود که 25 اسفندماه 1393 منتشر شد، عملکرد آموزش و پرورش دشتستان در زمان مدیریت لواسانی فرد را بررسی نموده و با استفاده از آمار و طرح پرسش هایی، این مدیریت را با مدیریت قبل مورد مقایسه قرار داد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، متن کامل این گزارش که طرح مشترکی از عبدالرسول سیاسی راد و محمد محمدزاده فرد می باشد، به شرح زیر است:

\n\n

کالبد شکافی آموزش و پرورش دشتستان در یک سال گذشته

\n\n

فکر شهر: بیش از یک سال از حضور سید حسن لواسانی فرد به عنوان مدیر آموزش و پرورش شهرستان دشتستان می گذرد. برای بررسی وضعیت این نهاد و همچنین داوری منصفانه و مبتنی بر واقعیات در ارتباط با عملکرد مدیریت این اداره در یک سال گذشته (94-1393)، قصد داریم تا با نگاهی به آمار موجود، ابتدا گستردگی اداره آموزش و پرورش دشتستان را به تصویر کشیده و سپس با طرح سوالات چالشی از جناب آقای لواسانی فرد، تصویری واضح تر از عملکرد یک سال گذشته ایشان را در اختیار خوانندگان، علاقه مندان و منتقدان قرار دهیم تا بتوانیم به قضاوتی منصفانه دست یابیم. این مطلب در دو بخش آماری و یک بخش پرسش و پاسخ تهیه شده است.

\n\n

بخش نخست

\n\n

این بخش تلاش دارد تا گستردگی اداره ی آموزش و پرورش شهرستان دشتستان را به تصویر بکشد.ارائه ی آمار و جداولی از تعداد پرسنل به تفکیک اداری و آموزشی، تعداد دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی، تعداد مدارس به تفکیک مقاطع مختلف و در نهایت گزارشی از تعداد دانش آموزان و مدارس پیش دبستانی و استثنایی از جمله مواردی است که در این بخش مورد توجع قرار گرفته است.
\n جدول (1): تعداد پرسنل آموزش و پرورش شهرستان دشتستان به تفکیک اداری و آموزشی (94-1393)

\n\n

 
\nبر اساس جدول (1)، اداره ی آموزش و پرورش شهرستان دشتستان به طور کلی داری 2496 پرسنل است که از این تعداد 1273 نفر را خانم ها (51 درصد) و 1223 نفر را آقایان (49 درصد) تشکیل داده اند. 

\n\n

جدول (2): تعداد دانش آموزان آموزش و پرورش شهرستان دشتستان به تفکیک مقاطع مختلف  (94-1393)

\n\n

\n\n

* در جدول فوق، آمار دانش¬آموزان پیش دبستانی¬ و مدارس استثنایی لحاظ نشده است.

\n\n

بر اساس جدول (2)، 32502 دانش آموز در سال تحصیلی (94-1393) در شهرستان دشتستان مشغول به تحصیل هستند. از این تعداد 16722 نفر پسر (5/51 درصد) و 15780 نفر دختر (5/48 درصد) مشغول به تحصیل¬اند. به طور کلی مقطع ابتدایی با 19209 دانش آموز (59 درصد)، بیشترین تعداد و هنرستان با (7/2 درصد)، کمترین تعداد دانش آموزان را دارا هستند.

\n\n

جدول (3): تعداد مدارس آموزش و پرورش شهرستان دشتستان به تفکیک مقاطع مختلف  (94-1393)

\n\n

\n\n

* در جدول فوق، آمار پیش دبستانی¬ها و مدارس استثنایی لحاظ نشده است.

\n\n

بر اساس جدول (3)، 277 مدرسه در شهرستان دشتستان مشغول به فعالیت هستند. این تعداد شامل 118 مدرسه پسرانه (6/42 درصد)، 110 مدرسه دخترانه (7/39) و 49 مدرسه مختلط (18 درصد) است. در میان مقاطع مختلف، مقطع ابتدایی با 147 مدرسه (53 درصد)، بیشترین تعداد و هنرستان با 7 مدرسه (5/2 درصد)، کمترین تعداد مدرسه را در شهرستان دشتستان در اختیار دارند.

\n\n

جدول (4): تعداد دانش آموزان و مداراس پیش دبستانی و استثانی آموزش و پرورش شهرستان دشتستان  (94-1393)

\n\n

\n\n

* در جدول فوق، علامت (- ) نشانگر در اختیار نداشتن آمار است.

\n\n

بر اساس جدول (4)، تعداد کل دانش آموزان مقطع پیش دبستانی و استثنایی شهرستان دشتستان به ترتیب عبارتند از 2240 و 270 نفر.

\n\n

هدف از گردآوری آمار فوق، به دست آوردن درکی صحیح و واقعی از گستردگی اداره آموزش و پرورش شهرستان دشتستان بوده است. بطور خلاصه و بر اساس آمار موجود، این اداره دربردارنده ی 2496 پرسنل (اداری و آموزشی)، 35012 دانش آموز و بیش از 288 مدرسه است. 

\n\n

بخش دوم

\n\n

مقایسه ی هزینه کرد مدیریت کنونی و گذشته در حوزه های مختلف

\n\n

جدول (5): هزینه کرد مدیریت کنونی و گذشته آموزش و پرورش شهرستان دشتستان در حوزه های مختلف

\n\n

\n\n

*مبالغ قید شده بر حسب ریال هستند.

\n\n

در جدول (5)، بر اساس آمار موجود، مقایسه ای میان مخارج انجام شده از سوی مدیریت گذشته و کنونی اداره آموزش و پرورش شهرستان دشتستان در حوزه های مهم و تاثیرگذار صورت گرفته است. همانطور که مشاهده می شود، مدیریت کنونی توانسته هزینه های اداری را به مبلغ 376000000 ریال کاهش دهد که در نوع خود موفقیت بزرگی برای مدیریت کنونی محسوب می شود. در ارتباط با هزینه های طرح های روستا مرکزی و هجرت نیز مدیریت کنونی توانسته به ترتیب 265000000 و 330000000 ریال افزایش در مخارج را نسبت به مدیریت گذشته داشته باشد. در نهایت، بر اساس تنگناها و کمبودهای بودجه ای ادارات دولتی انتظار کاهش مخارج تعمیرات مدارس در مدیریت کنونی دور از واقع نیست اما نکته قابل توجه این است که مدیریت کنونی توانسته مخارج صورت گرفته در زمینه ی تعمیرات مدارس را به میزان 1280000000 ریال افزایش دهد که این میزان، رشدی معادل 246 درصد را نسبت به مدیرت گذشته نشان می دهد.

\n\n

بخش سوم

\n\n

این بخش، دربردارنده ی پرسش هایی در حوزه های مختلف و در عین حال چالشی از جناب آقای لواسانی فرد و پاسخ های ایشان می باشد.

\n\n

ـ با توجه به کاهش قیمت نفت به میزان تقریبی 45 دلار و بدنبال آن کاهش محتمل بودجه ی وزارت خانه های مختلف، آیا برای افزایش درآمدزایی از سوی مدارس یا کاهش هزینه ها راهکاری اندیشه شده است؟

\n\n

اساسا آموزش و پرورش وزارت خانه ایست که همواره هزینه کردهایش با عنایت به سرانه های اندکی که در بودجه دیده می شده، قناعت را به عنوان سرحوله ی کار مدیران قرار داده و می دهد و بر پایه ی اقتصاد مقاومتی بنا به فرموده ی مقام معظم رهبری و سیاست گذاری های پیش رو عملی می نماید. اکنون نیز با توجه به شرایط موجود سعی داریم با حداقل هزینه ها، حداکثر بهره بروری را داشته باشیم و با مشارکت بیشتر خانواده ها و خیرین همگام با آموزش و پرورش، مدیریت اقتصادی این نهاد تاثیرگذار را در راستای مدیریت آموزشی و تربیتی پیش می رانیم. ضمن اینکه با ارائه ی طرح همیار انرژی، سعی داریم دبستانی های عزیز، آینده-سازان جامعه را در مصرف بهینه انرژی پیشگام فرهنگ مصرف صحیح و توسعه ی پایدار قرار دهیم.

\n\n

در بحث تولید نیز با تولیدی نمودن هنرستان ها عزم بر آن قرار گرفته که نیازهای مدارس را از این طریق و با هزینه ای به مراتب کمتر مرتفع نماییم و گام هایی در خصوص رفاه فرهنگیان از جمله راه اندازی مجدد درمانگاه، گسترش و توسعه ی فروشگاه فرهنگیان و مدیریت بهینه اماکان، سالن های اجتماعات و سالن های ورزشی و همچنین برخورداری از توان درآمدزایی آموزشی و تربیتی که می تواند کسر بودجه را جبران نماید، برداشته ایم.

\n\n

از سوی دیگر، طرح هایی در دستور کار قرار گرفته تا پس از بررسی های لازم و همه  جانبه، به مدارسی که در خیابان اصلی واقع شده اند مجوز داد شود تا با تبدیل به احسن نمودن زمین های غیر قابل استفاده ای که در کنار خیابان واقع شده اند، با ساخت مغازه و...، و درآمدهای حاصل از اجاره ی آن ها منابع مالی مورد نیاز خود را تامین نمایند.

\n\n

ـ آیا در زمینه تخصیص بودجه در میان مدارس اصطلاحا محروم یا کمتر برخوردار نگاه جدید وجود داشته است؟

\n\n

به مدارس کم برخوردار توجه ویژه شده و مدارسی که توانایی مالی دارند می توانند مدرسه را اداره نمایند.

\n\n

ـ مهم ترین کمبودهای آموزش و پرورش شهرستان دشتستان در سال گذشته از نگاه شما بوده است؟ آیا برنامه ای برای رفع آنها دارید؟

\n\n

کمبودها را باید در محورهای مختلفی بررسی کرد. بطور خلاصه از مهمترین کمبودها می توان به کمبود در سرانه ی آموزشی، سرانه ی اداری، تجهیزات اداری، طرح های عمرانی، تعطیل شدن برخی پروژه های عمرانی و تعطیلی روند تعمیر و تجهیز برخی مدارس اشاره کرد. 
\nدر زمینه اقدامات صورت گرفته جهت جبران کمبودها نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

\n\n

ـ در حوزه ی خدمات

\n\n

•    بازگشایی درمانگاه فرهنگیان ظرف هفته آینده که از مباحث رفاهی فرهنگیان به شمار می رفت 
\n•    تلاش پیگیرجهت گسترش خدمات فروشگاه فرهنگیان
\n•    در اولویت نهادن ساخت باشگاه فرهنگیان
\n•    راه اندازی دانشگاه فرهنگیان که تاثیرات شگرفی در تعالی آموزش و توانمندی نیروی انسانی خواهد داشت.

\n\n

ـ استفاده از توان بالقوه موسسات، نهادها و شرکت های سطح استان در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش به منظور ارتقای سطح کیفی و کمی ارتباطات بین دستگاهی.

\n\n

ـ اقدام به تشکیل مجمع خیرین، در زمینه ی جذب مشارکت های مردمی، که می تواند بخشی از نیازمندی های ما را حل نماید.

\n\n

ـ به کارگیری کادر آموزشی خوش نام در حوزه ی برنامه ریزی آموزش به منظور دست یابی به دیدی جامع، شناسایی ضعف هاو همچنین رفع کاستی ها و نیازمندی ها.

\n\n

ـ استفاده از نظرات و برنامه های "ستاد کنکور شهرستان" در مسیر ارتقای کیفی بینش کنکوری خانواده ها و عوامل دست  اندرکار آموزشی و دیگر برنامه¬های پیش بینی شده جهت افزایش انگیزه که امیدواریم نتایج آن عاید شهرستان شود.

\n\n

ـ آیا در یک سال گذشته، برنامه یا برنامه هایی جهت ایجاد انگیزه و افزایش رضایت شغلی در میان پرسنل به منظور افزایش خلاقیت و شکوفا شدن استعدادها، طرح یا اجرا شده است؟

\n\n

در این باره از آنجا که برنامه های اجرایی از سوی مدیریت فعلیرا از سال تحصیلی جدید می بایست مورد قضاوت و ارزیابی قرار داد، هنوز به مرحله بازخوردها جهت حصول رضایت مندی کامل نرسیده ایم. اما در راستای پاسخ به سوال فوق، می توان به برنامه های طرح ریزی شده زیر اشاره نمود:

\n\n

•    تبیین ملاک های رضایت مندی با تشریح محور انتظارات از تمامی حوزه ها و تعیین شاخص ها و معیارهای سنجش. بر همین اساس از چهره های تاثیرگذار فرهنگی، برترین های علمی و فعالان در زمینه ی کنکور تقدیر صورت گرفت و برای اثر بخشی بیشتربه دنبال تشکیل انجمن نخبگان نیز هستیم.

\n\n

•    ایجاد ارتباط نزدیک با همکاران و احترام به خواسته های منطقی ایشان در فصل سازماندهی. در این راستا با رعایت چارچوبی عادلانه و بدور از هرگونه شائبه، حسن نیت مجموعه را که خود بزرگ ترین محور انگیزش است، نشان دادیم. برای نمونه در مسیر شفاف سازی عملکرد، سالم سازی را از حوزه ستادی آغاز و به مدارس تعمیم دادیم. 

\n\n

•    رتبه بندی حوزه های آموزشی و تربیتی در پایان هر سال تحصیلی و بر این اساس، تقدیر از برترین ها و گوشزد نمودن کاستی ها به مستخدمین صورت گرفته و خواهد گرفت.

\n\n

\n\n

ـ آیا در سال گذشته، به منظور ارتقای سطح کیفی معلمان مقاطع مختلف، برنامه ای وجود داشته است؟

\n\n

در این خصوص از تابستان سال جاری و قبل از شروع سال تحصیلیدر زمینه ی کتب تازه تالیف و همچنین به ضرورت رفع مشکلات برخی کتب، کارگاه های آموزشی جهت ارتقای دانش عوامل آموزشی در سطوح مختلف برگزار شد. در طول سال تحصیلی نیز در راستای برنامه ی عملیاتی آموزش های مقاطع سه گانه، کارگاه های مختلفی در محورهایی قابل توجه برگزار نموده ایم که کماکان نیز در حال انجامند. در همین زمینه با دعوت از اساتید مطرح و برگزیده کشور در رشته های مختلف، همایش های یک روزه را برگزار نموده و اساسا این مبحث، از محورهای شاخص برنامه های شهرستان بوده و خواهد بود.

\n\n

ـ آیا برای افزایش توانمندی دانش آموزان در حوزه های مختلفی از قبیل علمی، فرهنگی و ورزشی برنامه وجود داشته؟ در این زمینه می توانید به دست آورد خاصی نیز اشاره کنید؟

\n\n

در این خصوص می توان از برخی اقدامات چشمگیر به عنوان محور برنامه ها یاد نمود:

\n\n

ـ برنامه عملیاتی و تقویم اجرایی به صورتی مدون در اختیار مدارس قرار گرفت، حدود انتظارات مشخص شد و فعالیت ها نقشی محوری در بازدیدها به خود اختصاص دادند.

\n\n

ـ باز تعریف انتظارات از پژوهش سرای دانش آموزی به عنوان مکمل کارهای آموزشی، محور قرار دادن فعالیت های نو و انگیزشی در جهت همسویی خانواده ها و دانش آموزان با نوآموزی و همچنین بسترسازی مناسب برای بروز استعدادها به وسیله ی ایجاد ارتباط منطقی میان مدرسه و پژوهش سرا، توانسته امید را در خانواده ها افزایش دهد.

\n\n

ـ کانون امام خمینی (ره) و کانون فاطمیه در حوزه  پرورش با فعالیت های تابستانی و تشکیل کلاس های متنوع بستری مناسب برای گذران اوقات فراغت، آشنایی با نقش های اجتماعی و تمرین فرهنگی پایدار فراهم آورده اند و در حوزه ورزش نیز با زحمات دبیران ورزش و متولیان این مدیریت، مقام های برتر در استان بدست آمده است.  

\n\n

ـ در راستای ایجاد شور و نشاط در مجموعه ی همکاران و خانواده ها مسابقات علمی متنوعی را در سطح مدارس داشته ایم،از جمله مسابقات "Aلیمپیاد" ریاضیات که دانش آموزان دبیرستان فرزانگان در بین 21 تیم موفق به راهیابی در جمع سه تیم راه یافته به مسابقات جهانی هلند شدند، مسابقات "تورنی تیم" که 20 تیم از شهرستان به مرحله ی استانی راه یافته اند و مسابقات "کانگورو" و "تیمز"  را نیز درپیش رو داریم. 

\n\n

ـ برگزاری جشنواره خوارزمی و دو مسابقه شهرستانی پرتاب و المپیاد مهندس حریری که طی مراسمی باشکوه و در حضور مهندس حریری از برترین ها تقدیر بعمل آمد.

\n\n

ـ مقام نخست کشور درمرحله نخست مسابقات نانو کشوری با ثبت نام 1900 نفر و امید داریم که با کارگاه های آموزشی که در حال انجام است موفق به کسب رتبه های برتر این مسابقات شویم و در نهایت امید داریم تا در مسیر کنکور نیز با برنامه هایی که امسال در مدارس اجرا شده، شاهد موفقیت فرزندانمان باشیم. همچنین برای اولین بار سعی داریم در حد توان با کمک هزینه ی سفر عمره از رتبه های تک رقمی، کمک هزینه ی عتبات عالیات از رتبه های دو رقمی و کمک هزینه ی خرید تبلت و لپ تاپ و... از رتبه های سه رقمی تقدیر بعمل آوریم.

\n\n

ـ برگزاری موفق المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای

\n\n

ـ اجرای طرح موفق ممنوعیت ورود موتورسیکلت به مدارس شهر برازجان با همکاری فرمانداری، شورای شهر و پلیس راهور

\n\n

ـ کسب مقام اول شورای آموززش و پرورش استان بوشهر به صورت مشترک با شهرستان دشتی

\n\n

ـ قول مساعدت ساخت و ساز چند فضای آموزشی خیرساز شامل:

\n\n

الف) ساخت دبستان حجاب با مشارکت شرکت صحت تهران
\nب) ساخت یک دبیرستان شبانه روزی دخترانه در شهر کلمه با مشارکت پارس جنوبی
\nج) تکمیل و توسعه دبیرستان صائب بخش بوشکان با مشارکت فرمانداری و خیرین مدرسه ساز
\nد) اقدام به ساخت دبستان شهید رضایی منفرد آبپخش با مشارکت خیرین برای سال آینده
\nو) تبدیل به احسن فضای فعلی کانون فاطمیه به عنوان باشگاه فرهنگیان از محل فروش زمین فعلی تعاونی فرهنگیان در پایین بازار

\n\n

ـ اختصاص مبلغ 72000000 ریال از مشارکت همکاران برای خانواده های بی بضاعت

\n\n

ـ سرکشی مستمر از مناطق سه گانه شهرستان (آبپخش – ارم – بوشکان) و پیگیری مشکلات این مناطق

\n\n

ـ توجه جدی به مسائل تربیتی و پرورشی در مدارس با نگاه اثرگذاری برنامه ها و فعالیت های پرورشی( اجرای برنامه های خلاقانه، متنوع، تاثرگذار، جوان پسند و ...)

\n\n

ـ رتبه های برتر ورزشی دانش آموزان در مسابقات استان؛
\nوالیبال ابتدایی دختران، والیبال ابتدایی پسران، دو و میدانی متوسطه دوم پسران، بسکتبال ابتدایی پسران، بسکتبال متوسطه دوم دختران، هندبال متوسطه اول دختران، طناب زنی ابتدایی پسران، طناب زنی ابتدایی دختران.

\n\n

ـ مقام های برتر فرهنگی هنری کشوری؛
\nسارا محمدی رشته هنرهای دستی(قالی بافی) مقام اول کشور، حامد شاحسینی رشته خوشنویسی مقام سوم کشور، امین حاجی حسینی در رشته شعر مقام برتر کشور، ژاله نفر برتر کشوری در فراخوان پرسش مهر فرهنگیان در رشته ی داستان

\n\n

در نهایت می توان اذعان داشت که در کل سالی پر از نشاط و فعالیت را در حال سپری کردن هستیم.

\n\n

ـ  جایگاه جلسات اولیاء و مربیان در نگاه مدیریت سازمان چگونه است؟ آیا پل ارتباطی خاصی برای اولیاء با مدیریت سازمان در نظر گرفته شده است؟

\n\n

ارتباط با اولیا و مربیان از محورهای کلیدی برنامه های مدیریت شهرستان است،به نحوی که مدیریت آموزش و پرورش شهرستان به عنوان مدرس خانواده در مدارس حضور می یابند و از نزدیک ضمن تبادل نظر با اولیا، آموزش محورهای مختلفی را با ایشان در دستور کار دارند و شورای آموزش و پرورش که از مبادی و مبانی تبادل افکار با نمایندگان انجمن اولیا و مربیان است، مورد توجه خاص بوده و هست کما اینکه در سال جاری نیز شورای آموزش و پرورش شهرستان مقام اول استان را کسب نموده است و مصوباتی بسیار مهم و تاثیرگذار داشته است. 

\n\n

ـ آیا با ادامه ی فعالیت معلمین بازنشسته در آموزش و پرورش موافقید؟

\n\n

معلمین بازنشسته باعث مباهات و افتخار مجموعه ی آموزش و پرورش اند و اندوخته هایی بی بدیل به شمار می آیند و در صورت نیاز می توانند عصای دست ما در حوزه های مختلف باشند و ماسعی کرده ایم در حوزه ی آموزش از توان ایشان استفاده بهینه را داشته باشیم. 

\n\n

ـ آیا نسبت به استفاده از تجارب بازنشستگان برنامه ای وجود داشته است؟ و در آینده چه برنامه ای دارید؟

\n\n

در تعامل نزدیکی با بازنشستگان عزیز هستیم و تاکید فراوانی بر احترام شایسته این عزیزان داریم. از اینکه ایشان در خانه ی خود احساس غربت کنند شرم داشته و تمام سعی ما بر سامان دهی هر چه بیشتر کانون بازنشستگان بوده است. در ضمن با تشکیل "مجمع مشاورین بازنشسته" در امور مختلف از تجربیات ایشان بهره برده ایم.

\n\n

* از آنجا که گردش آزاد برخی اطلاعات وجود نداشت، بنابراین کلیه آمارها از موسسات و ارگان¬های مرتبط با آموزش و پرورش دریافت شده است. امید است تا تلاش فوق، گامی کوچک در راستای ایجاد بستری مناسب برای داوری منصفانه ی عملکرد یک سال گذشته ی مدیریت کنونی را فراهم آورد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر