يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۷۱۱۹
شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴

فکرشهر: با توجه به اهمیت بهسازی و استحکام منازل روستایی در برابر سوانح طبیعی از جمله زلزله و سیل، از ۷۴ هزار مسکن روستایی استان بوشهر بیش از ۴۲ درصد آن نیاز به مقاوم‌سازی دارند.
به گزارش فکرشهر از تسنیم، همواره روستاها در عرصه اقتصاد، تولید، زیست و اجرا طرح‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش مهم و تاثیرگذاری دارند که در این راستا طرح‌های مختلفی اجرا می‌شود.

طرح هادی روستایی مهمترین قسمت برنامه‌ریزی برای توسعه و پیشرفت یک روستا، به‌ویژه برای توسعه پایدار محسوب می‌شود چراکه روستاها و عملکرد بهینه آنها در بسیاری موارد از جمله تولید ناخالص ملی بسیار با اهمیت است.

فرسوده و ناکارآمد بودن بافت‌های روستایی و عدم استفاده از مصالح جدید ساخت و ساز در ساختمان‌های روستاها در هنگام سوانح و بلایای طبیعی از جمله زلزله مشکلاتی را برای روستاها ایجاد می‌کند که طرح مقاوم‌سازی ساختمان و منازل روستاها در دستور کار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

ضرورت توجه به توسعه زیرساخت‌های روستایی استان بوشهر

امام جمعه بوشهر توجه به زیرساخت‌های روستایی را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: روستاهای استان بوشهر در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوتی از جمله ساحلی و کوهستانی قرار دارند که توجه به زیرساخت‌های خدمات‌رسانی از جمله آبرسانی، گازرسانی و برق‌رسانی یک ضرورت است.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری توجه به اشتغال روستاییان را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: روستاها از ظرفیت‌های مهمی در عرصه‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری برخوردار هستند که باید بر اساس مزیت‌ها طرح‌های اشتغال‌زایی و تولیدی اجرایی شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر استحکام واحدهای مسکونی در برابر سوانح و حادث طبیعی را یک ضرورت دانست و گفت: مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی، ساخت مسکن و اجرا طرح هادی روستایی با جدیت بیشتری باید دنبال شود.

امام‌ جمعه بوشهر باتأکید بر تدوین برنامه توسعه روستاها بر اساس سند چشم‌انداز 4 ساله گفت: باید در یک سند چشم‌انداز 4 ساله طرح‌های توسعه‌ای از سوی بنیاد مسکن عملیاتی تا اهداف مورد نظر این نهاد انقلابی اجرایی شود.

بیشترین نرخ بیکاری در دشتی و تنگستان است

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه زیرساخت‌های روستایی باید مورد توجه قرار بگیرد خاطر نشان کرد: بیشترین نرخ بیکاری استان بوشهر در دشتی و تنگستان است که نیاز به اجرا طرح‌های اشتغال‌زایی در این مناطق است.

غلامحسین کرمی با اشاره به اینکه 70 درصد جمعیت تنگستان در روستاها سکونت دارند تصریح کرد: توجه به توسعه زیرساخت‌های روستایی در این شهرستان یک ضرورت است.

وی تکمیل طرح‌های عمران روستایی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: بهبود وضعیت معابر روستایی و تسریع در اجرا طرح‌های هادی روستایی در شهرستان‌های دشتی و تنگستان باید در اولویت قرار گرفته شود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به منظور تأمین اعتبارات مورد نیاز طرح‌های روستایی در این شهرستان‌ها پیگیری‌های لازم انجام شده است.

وی یکی از نیازهای اساسی در روستاهای دشتی و تنگستان را تأمین قیر برای تکمیل طرح‌های عمران روستایی دانست و تأکید کرد: حل مشکلات و توسعه طرح‌های، هادی روستایی باید در دستور کار بنیاد مسکن به‌عنوان یکی از مطالبات مردم روستاهای شهرستان دشتی و تنگستان قرار بگیرد.

58 درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده است

بر اساس آمارها 58 درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده است و 42 درصد دیگر نیاز به استحکام بخشیدن دارند که پیش‌بینی شده تا سال 1404 این مهم محقق شود.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر حدود 28 درصد جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند که طرح مقاوم‌سازی مسکن آنان در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

علیرضا مقدم تعداد واحدهای مسکونی روستایی استان بوشهر را 74 هزار و 11 واحد مسکونی دانست و اظهار داشت: از این میزان منزل روستایی بیش از 45 درصد آنها به تعداد 31 هزار واحد نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

42 هزار و 796 واحد مسکونی در روستاهای استان بوشهر مقاوم‌سازی شده‌اند

وی با بیان اینکه نهضت مقاوم‌سازی مسکن روستایی از سال 1384 آغاز شد خاطر نشان کرد: در 16 سال گذشته 42 هزار و 796 واحد مسکونی در روستاهای استان بوشهر مقاوم‌سازی شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر باتأکید بر همکاری روستاییان برای مقاوم‌سازی مسکن تصریح کرد: با توجه به زلزله خیز بودن برخی از مناطق استان بوشهر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی باقیمانده ضروری است.

مقدم با اشاره به اینکه سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی در کشور مقاوم‌سازی می‌شود گفت: سهم استان بوشهر از این طرح امسال 2 هزار و 500 واحد مسکونی است که از این تعداد تاکنون یک هزار و 200 واحد معادل 47 درصد به بانک‌های عامل استان برای دریافت تسهیلات بانکی ابلاغ شده است.

وی سهمیه مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم را 505 واحد دانست و بیان کرد: از این تعداد تاکنون 363 واحد به بانک‌ها ابلاغ و 229 واحد دیگر معادل 45 درصد قرارداد منعقد شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر به بازسازی منازل سانحه دیده در سیل و زلزله سال گذشته در این استان پرداخت و گفت: در این راستا 610 واحد مسکونی نیاز به احداث مجدد و 767 بنا نیاز به تعمیرات داشتند که تاکنون 462 واحد ساخته و تحویل شده و 732 واحد مسکونی نیز تعمیر و بازسازی شده است.

مقدم از پرداخت وام بانکی با کارمزد 5 درصد و بلاعوض خبر داد و خاطر نشان کرد: برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی 100 میلیون تومان تسهیلات بانکی با کارمزد 5 درصد و 30 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه 183 روستا در استان بوشهر در خطر سیلاب قرار دارند تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در سال آینده اعتبارات بیشتر برای احداث سیل‌بند تخصیص داده می‌شود تا از آسیب‌پذیری روستاها جلوگیری شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر میزان مقاوم‌سازی مسکن روستایی در استان را 58 درصد دانست و بیان کرد: اقدامات خوبی برای مقاوم‌سازی مسکن روستایی صورت گرفته که با ایجاد توازن منطقه‌ای روستاها احیا می‌شوند.

تدوین برنامه منظومه‌های روستایی برای رونق اقتصادی

مقدم از تدوین برنامه منظومه‌های روستایی برای رونق اقتصادی خبر داد و افزود: مطالعات اقتصادی روستاها با عنوان منظومه‌های روستایی انجام شده و پس از تصویب آن، روستاها معیشت محور می‌شوند.

وی صدور سند مالکیت را مورد اشاره قرار داد و با قدردانی از همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر خاطر نشان کرد: : تاکنون بیش از 86 هزار سند مالکیت شهری و روستایی در استان بوشهر صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک نسبت به صدور سند اماکن در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت اقدام می‌شود افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد یک هزار و 42 جلد سند مالکیت روستایی و 400 جلد سند مالکیت شهری صادر شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر