شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر:
فکرشهر: وی که به نظر می رسید حداکثر شناختش از دومین شهر بزرگ استان، به گفته های برخی دور و بری هایش از بدو ورود به شهر وابسته است، در اولین اظهار نظرش در گفت و گو با فکرشهر، بزرگ ترین مشکل ...
کد خبر: ۱۰۸۵۸
چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۶

* نرگس محمدزاده فرد

\n\n

فکرشهر: ماشاالله احمدی که تنها با 5 رای اعضای شورا در 12 آبان ماه 1392 رسما فعالیت خود به عنوان شهردار برازجان اغاز کرده بود، رفت.

\n\n

وی که به نظر می رسید حداکثر شناختش از دومین شهر بزرگ استان، به گفته های برخی دور و بری هایش از بدو ورود به شهر وابسته است، در اولین اظهار نظرش در گفت و گو با فکرشهر، بزرگ ترین مشکل شهر برازجان را وجود دره ها عنوان کرد!! اظهار نظری که با واکنش شهروندان مواجه شد ولی برازجانی ها، با وجود تعجب از حضور یک غیر بومی نا آشنا با منطقه، رسم میهمان نوازی را به جا اورده و سکوت کردند و به احمدی اجازه دادند شهرشان را اداره کند و البته بارها نیز از وی حمایت کردند.

\n\n

احمدی که نا آشنا بودن به اوضاع شهر و شهرداری برازجان در عملکرد و گفته هایش به وضوح مشخص بود، در نخستین اقدامات مدیریتی خود، سونامی از تغییرات در شهرداری ایجاد کرد و در 25 آبان ماه و چند روز بعد از معارفه اش و در اولین گام، 3 معاون جدید برای خود منصوب نمود و بسیاری از مدیران و پرسنل را جابه جا کرد؛ انتصاباتی که تنها 6 ماه دوام اورد و به تغییر دو معاون و 12 مدیر در اردیبهشت ماه 93، منجر شد.

\n\n

این اقدام شهردار برازجان در حالی صورت گرفت که پیش از آن، وی با افتخار اعلام کرده بود که سه شهردار را در معاونت خود دارد!! هر چند گفته می شد تغییرات انجام شده، به خواست برخی اعضای شورا بوده، احمدی ان را رد کرد و در نشست خبری 5 مهرماه 93 خود گفت که « یکی از دلایل آن بود که در بدو ورودم می دیدم حتی پاراف ها و امضاهایم نیز انجام نمی شود و کسی حتی پاراف شهردار را هم محل نمی گذارد، پس دست به تغییر زدم » !!

\n\n

احمدی که می دانست نداشتن تعامل لازم با پرسنل و سختگیری بزرگ ترین نقطه ضعف شهردار قبلی بوده، آن را به نقطه قوت خود تبدیل کرد، نقطه ای که شاید تنها برای افراد محدودی قوت بود و راه را برای فرصت طلبان باز می کرد و قطعا یکی از دلایلی بود که تا انتهای یک سال و اندی حضور، همچنان برای اجرای امضا و پارافش در بدنه ی شهرداری دچار مشکل بود. البته این گونه تعاملات وی برای مخالفین یا منتقدین برقرار نبود. وی به فرآیند «موشک جواب موشک» معتقد بود  تا جایی که در حضور عموم خطاب به یکی از اعضای شورا گفته بود: « مردم رایشان را در فاضلاب ریخته اند » !! جمله ای که توهین به یک شخص نبود و کل مردم را در بر می گرفت . البته، وی  این گفته ی خود را در یکی از فضاهای مجازی نیز تایید کرد.

\n\n

وی در همین فضا تاکید کرد که بیش از یک سال است در فکر کاندیداتوری مجلس است و شاید به همین دلیل بود که در هیچ نشست و مراسم فرهنگی و مذهبی و ورزشی و غیر اداری شهر و یا تعطیلات و اخر هفته، در برازجان نبود و با وجود این که چند روز پس از حضور خانواده اش را به برازجان منتقل کرده بود، سایر اوقات غیراداری را در زادگاهش سپری می کرد.

\n\n

ماشاالله احمدی در طول یک سال و 5 ماه حضور خود در شهرداری برازجان دو بار رسما استعفا داد و یک بار هم تهدید به آن کرد و هر بار پس از استعفایش که دو بار آن بعد از طرح سوال از سوی شورا بود، محل کارش را با خودروی رسمی و دولتی شهردار ترک کرد و تا چند روز هم در محل کار خود ظاهر نشد. با توجه به وضعیت شهرداری پر واضح است که برخی منتظرند بزرگ تر نباشد تا محل کارشان را ترک کنند. هر بار بعد از استعفای شهردار، شهروندان برازجانی با درب های بسته و نبودن مسئولین شهرداری مواجه می شدند و کارشان روزهای متوالی به تعویق می افتاد تا جایی که اگر بین مراجعین قدم می زدی، انواع و اقسام گلایه ها را می توانستی شنود کنی. 

\n\n

احمدی البته بسیار خوش شانس بود چرا که اولین کار اجرایی اش را در زمان دولت تدبیر و امید به عهده گرفت. در حالی که کل درآمد سالانه ی شهرداری برازجان در سال های قبل به یک میلیارد تومان نمی رسید، در یک سال و چند ماه اخیر و به لطف دولت یازدهم، ماهانه چند صد میلیون تا یک میلیارد از سهم ارزش افزوده به شهرداری برازجان داده می شد تا شهردار نه تنها دغدغه ای برای پرداخت حقوق پرسنل خود نداشته باشد، بلکه مبالغی را نیز بتواند در امور دیگر!! صرف نماید.

\n\n

سوای از موارد مطرح شده، احمدی در مدت حضور خود به عنوان شهردار برازجان، اقدامات و سخنان قابل تامل دیگری نیز داشته است. انتصاب کارشناس ارشد کشاورزی به عنوان مدیر پسماند!! ـ در حالی که این سمت به متخصص خود نیاز دارد ـ، قول ساماندهی بخش ساختمانی و جلوگیری از گم شدن پرونده ها که تاکنون بی نتیجه مانده ـ حضور یک ساعته در این بخش مساله را ثابت می کند ـ، عدم حضور در جلسات طرح سوال شورا، پاسخگو نبودن به شهروندان و افکار عمومی برای علل استعفا ـ در نامه اش گفته بود برای مجلس و در فضای مجازی می گفت تخلف شورا! ـ، استخدام و به کارگیری نیرو برای سازمانی که در حال حاضر نیز با حجم عظیمی از پرسنل بدون کار مواجه است، قرار دادن نیرویی با دو مدرک کارشناسی در بخش های نا مرتبط و انبارداری،  بی نظمی های مالی و اداری. ـ سرپرست شهرداری برازجان اولویت کاری اش را ساماندهی مسائل مالی شهرداری عنوان کرد ـ و ... تنها بخشی از آن می باشد؛ البته ما منکر اقدامات خوب و قابل تقدیر شهردار برازجان نمی باشیم ولی ان چه باعث شد این متن نوشته شود، تذکری برای شورای شهر برازجان است.

\n\n

شورای شهر برازجان در سال 92 در حالی ماشاالله احمدی را با 5 رای از 9 رای به عنوان شهردار برازجان انتخاب کرد، که کم ترین آشنایی را با وی داشت؛ عدم شناختی که البته دو طرفه بود.

\n\n

احمدی هر چند انسان شریف و سالمی است؛ ولی عدم آشنایی وی با اوضاع شهر و شهرداری و شورای شهر برازجان باعث شد پرونده ی وی چندان موفق نباشد و نوع استعفا و رفتنش از شهرداری نیز مزید علت شد تا شهروندان برازجانی نسبت به شهردار مستعفی خود دیدگاهی منفی داشته و نتوانند عملکرد وی را هضم کنند و هر چند احمدی علت رفتنش را حضور در انتخابات مجلس عنوان کرد ولی بسیاری از شهروندان برازجانی رفتار وی را توهین تلقی کرده و عدم پذیرش استعفا و استیضاح وی را خواستار بودند.

\n\n

سه نفر از اعضایی که در سال 92 به احمدی رای داده بودند، جزء نخستین منتقدین وی قرار گرفتند و در زمان پذیرش استعفا نیز به قبول آن رای دادند؛ چرا که به نظر می رسید به اشتباه خود در این انتخاب پی برده اند.

\n\n

حالا شورای شهر، سرپرست شهرداری را تعیین کرده و در حال بررسی گزینه های شهرداری می باشد. اعضای شورای شهر برازجان که اغلب جوان و بی تجربه در امر شورایی بودند، حالا به اندازه ی کافی توانمند شده و تجربه کسب کرده اند و اگر خواسته های شخصی و منیت ها را کنار بگذارند؛ که چنین به نظر می رسد؛ قطعا به گزینه ای مدیر، آشنا به شهر و امور شورایی و مشکلات و خواسته ها و نیازهای شهر و شهروندان، باسواد و دارای تحصیلات مرتبط با شهر و شهرسازی و دارای تجربه ی مدیریت اجرایی، خوش فکر و بی تمایل به مجلس در آینده ای نزدیک، مودب و معتقد به گفتمان، مسئولیت پذیر و متعهد خواهند رسید.

\n\n

 خوب است که بررسی های لازم و منطقی و خارج از احساسات برای انتخاب شهردار انجام شود و وی با حداکثر آرا انتخاب گردد تا برای یک بار هم که شده شورای چهارم اقتدار و سواد خود را به شهروندان نشان داده و بتواند حمایت آنان را در قالب یک شورا، و نه اشخاص، کسب نماید.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر