شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۸۷۱۰
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴

فکرشهر: پژوهشگران یک شرکت فناور موفق به تولید نوعی کیسه هوا (ایربگ) شدند که با آنالیز حرکت بدن، در زمان زمین خوردن افراد، مانع از شکستگی استخوان لگن می‌شود.

به گزارشفکرشهر از ایرنا، نتایج و بررسی‌های آماری مبین این مطلب است که به‌طورتقریبی از هر ۱۰ شکستگی استخوان لگن، ۹ مورد آن ناشی از زمین خوردن افراد است، همچنین زمین خوردن افراد، دومین علت مرگ‌ومیر ناشی از آسیب‌های اتفاقی در سراسر جهان است، که در این میان شکستگی لگن، مرگ حتمی یا حداقل ناتوانی دائمی فرد را موجب می‌شود.

شکستگی هیپ (استخوان لگن) در مردان و زنان، با بالا رفتن سن، افزایش می‌یابد. بیش از ۸۶درصد از شکستگی‌های هیپ در افراد بالای ۶۵ سال، معمولا در اثر ترومای بسیار جزئی و اکثرا به دنبال زمین خوردن معمولی اتفاق می‌افتد.

نکته قابل توجه آن‌که تنها  ۲۵ درصد از بیماران مسن، پس از شکستگی هیپ به سطح فعالیت قبلی می‌رسند، ۵۰درصد جهت راه افتادن احتیاج به عصا خواهند داشت، ۴۰درصد به مراقبت دائمی پرستاری در خانه یا بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند و ۲۴درصد در طول یک‌سال، فوت می‌کنند.

علیرضا حاجی‌ایوبی مدیرعامل شرکت فناوران طب و صنعت آراد در این زمینه گفت: درصورتی‌که مداخلات بهداشتی به‌موقع و کافی باشد، لزوما سالمندی همراه با هزینه‌های پزشکی نخواهد بود، مراقبت و پیشگیری از خطر شکستگی لگن سالمندان در کنار آموزش شیوه زندگی سالم می‌تواند با کاهش بار بیماری و افزایش امید به زندگی توام با سلامت، به سالمندی سالم و فعال منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: فرانسه در سال ۲۰۱۸ از فناوری کمربند هوشمند رونمایی کرد، این کمربند، حرکت بدن افراد را آنالیز می‌کرد و بدین‌ترتیب زمانی که فرد در آستانه زمین خوردن قرار می‌گرفت، از این اقدام جلوگیری می‌کرد و در نتیجه، مصونیت خوبی در زمینه شکستگی استخوان لگن صورت می‌گرفت.

این فناور تصریح کرد: کار روی بومی‌سازی این محصول از سال ۹۷ آغاز شد و  طی آن به‌جای بهره‌مندی از فناوری مهندسی معکوس، از شیوه بازطراحی استفاده شد و تنها ایده آن از محصول فرانسوی گرفته شد، میزان موفقیت در بازطراحی دستگاه ایرانی، به اندازه‌ای است که دقت دستگاه، در تست‌های مراکز مختلف، ۹۵درصد برآورد شد حال آن‌که دقت تست محصول فرانسوی، تنها ۸۰درصد عنوان شد.

حاجی ایوبی افزود: از دلایل عمده طراحی و ساخت این محصول، جلوگیری از خانه‌نشین شدن سالمندان از ترس زمین خوردن و همچنین پیشگیری از شکستگی استخوان لگن و عوارض بعد از آن است. درصورت استفاده، این محصول می‌تواند از مشکلات بعد از شکستگی نظیر مشکلات جسمی، روحی، روانی، هزینه‌های سرسام‌آور درمانی و نگهداری و مراقبت از بیماران، پس از ایجاد ضایعه جلوگیری به عمل آورد.

وی یادآور شد: این محصول هیچ نمونه مشابه داخلی ندارد و سبب شده تا ایران، پس از فرانسه، دومین کشور دارای این فناوری در جهان باشد.

مدیرعامل شرکت فناوران طب و صنعت آراد به کمک‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حوزه‌های مالی، مشاوره و تسهیل دریافت مجوز اشاره کرد و گفت: شرایط امروز شرکت به نحوی شده که اگر کمک‌های مالی بیشتری صورت نگیرد، نمی‌توانیم روند تولید حرفه‌ای محصول را به پایان رسانده و چرخه توسعه آن را کامل کنیم.

طرح ایربگ محافظ بدن سالمندان با دریافت تسهیلات مصوب معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به مرحله تولید رسید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر