شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۹۹۷۹
پنجشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷

فکرشهر: تعمیر و باسازی خط لوله ۲۴ اینچ شماره ۲ نفت‌خام گوره با همت و تلاش کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه بهرگان ، صرفه‌جویی اقتصادی بیش از ۳ هزار میلیارد ریالی معادل ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری را به همراه داشت.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی شاتا روز پنجشنبه به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران آورده است. ارزیابی‌های فنی این پروژه دانش‌بنیان از سوی گروه مدیریت منطقه انجام و چارت پروژه و نقشه‌راه آن ترسیم شد و با استفاده از توان و امکانات داخلی منطقه از اسفند سال ۱۳۹۹ آغاز  و در اسفندماه سال ۱۴۰۰ به‌مدت یک‌سال در کم‌ترین زمان و با هزینه‌ای کمتر از ۴۰ میلیارد ریال با موفقیت به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون عملیاتی است.

خط لوله ۲۴ اینچ شماره ۲ نفت‌خام بهرگان به گوره به طول ۱۷ کیلومتر است که به‌دلیل قدمت ۳۸ ساله، دچار فرسودگی شدید شده و به‌همین دلیل تعمیر و بازسازی آن ضروری بود.

با توجه به اهمیت راهبردی خطوط لوله ۲۴ اینچ نفت بهرگان – گوره و سوابق نشتی متعدد در سالیان متمادی در  فروردین ۱۳۹۹ نسبت به بازرسی، اسکن C-Scan و ارزیابی کارآمدی FFS خط لوله با میزان داده ۱۰۰ هزار سلول اکسل و ۱۳۰۰ صفحه گزارش مطابق آخرین ورژن استانداردهای بین‌المللی اقدام و مواضع تعمیراتی مشخص شد.

نداشتن جاده دسترسی ROW برای تعمیرات خط، نداشتن لانچر و رسیور، نیاز به تعویض ۶۰۰ متر از خط لوله، جوشکاری ۳۰۰۰ قطر اینچ، عبور لوله از جاده بدون اختلال در ترافیک و وضع نامناسب ۵۱۵ عدد از ۱۵۴۸ عدد ساپورت‌های خط، تنها برخی از چالش‌هایی بود که مجریان پروژه در تعمیرات خط لوله با آن روبه‌رو بودند.

این پروژه ملی با همت جمعی در منطقه بهرگان در ۳۵ مرحله و در طول یک سال انجام شد.

از جمله مهم‌ترین مراحل این پروژه می‌توان به اسکن خط لوله – ارزیابی FFS مطابق آخرین ویرایش‌های استانداردهای بین‌المللی – ۱۰۰ هزار سلول اکسل داده – ۱۳۰۰ صفحه محاسبات، ساخت مسیر خط لوله ROW  به طول ۱۵ کیلومتر، تخلیه خط لوله از ۳۰ نقطه پایین‌دستی بیش از ۱۰۰۰ سرویس سپتیک رفت و برگشت به‌منظور ایمن‌سازی خط برای تعمیرات، برشکاری سرد خط لوله در ۶۶ نقطه به‌منظور آماده‌سازی برای تعمیرات، ساخت و نصب بیش از ۱۰۰ عدد ساپورت بحرانی، تعویض ۶۱۷ متر از خط لوله و جوشکاری ۳۰۰۰ قطر اینچ، نصب لانچر در سایت گوره، نصب رسیور در منطقه بهرگان، ساخت پل تردد در متراژ ۱۴۰۰۰ خط لوله، عملیات پیگ‌رانی نهایی خط ۳  اشاره کرد.

منطقه بهرگان در کنار شهر امام حسن دیلم از توابع استان بوشهر در ۴۰ کیلومتری شمال غربی بندرگناوه واقع است.

این منطقه شامل میدان‌های نفتی هندیجان، بهرگانسر، سروش و نوروز می‌باشد که به عنوان یکی از مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران، از اهمیت فراوانی در تولید نفت کشور برخوردار است.

تلمبه خانه گوره به‌ عنوان شاهرگ حیاتی و اقتصادی کشور نقش مهمی در صادرات نفت دارد.

این تلمبه خانه کار انتقال نفت از حوزه های نفتی را به پایانه های نفتی میسر می کند و در مجاورت روستای سیاهمکان از توابع شهرستان دیلم در شمال استان بوشهر قرار دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر