چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۱۰۶۱۲
شنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴

فکرشهر: تعطیلات و سفرهای نوروزی در سراسر کشور پایان یافت و میهمانان به شهرهای خود بازگشتند و در این میان شهرستان گناوه با حداقل زیرساخت‌های گردشگری، میزبان جمعیت میلیونی از هموطنان اقصی نقاط کشور بود.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، با فروکش کردن و کنترل  پیک کرونا که از اواخر پاییز سال گذشته شروع شد، انتظارات به این سمت رفت که شور و اشتیاق مسافرت هموطنان مجدد به شهرستان گناوه افزایش پیدا کند و همینطور هم شد و گردشگران و مسافران زیادی به این بندر مسافرت کردند که این امر نشان داد، گردشگری در این بندر تنها مختص به نوروز نیست و در بیشتر ماه‌های سال با آن مواجه است.

بندرگناوه با ۸۰ هزار نفر جمعیت در تعطیلات نوروز سال‌های قبل و حتی امسال شاهد حضور چند میلیونی مسافران و گردشگران نوروزی از سراسر کشور بوده است  و در سال جاری این روند تداوم بیشتری یافت و توانست رتبه اول را در استان بوشهر از این حیث به دست آورد.

خدمات رسانی به جمعیتی چند برابری برای هر شهری از شهرهای کشور اتفاق بیافتند سخت و دشوار است و زیرساخت های موجود گناوه که پاسخگوی جمعیت کنونی آن نیست، با ورود جمعیت شناور میلیونی در یک بازه زمانی ۱۵ روزه نیاز به مدیریت دارد که در چندسال اخیر بدون اینکه در ایجاد زیرساخت‌های مطلوب گردشگری گامی برداشته شود، مسئولان با  همیاری مردم توانسته اند در حدتوان و بضاعت موجود، وضعیت را کنترل و به خدمات رسانی بپردازند.

در تعطیلات نوروز گذشته و امسال مسئولان این شهرستان در طول تعطیلات نوروز، حلاوت خدمت به هموطنان را بر لذت در کنار خانواده ارحج دانستند و مجدانه برای ایجاد زمینه سفری ایمن ، آسان و شادی آفرین تلاش کردند.

گناوه با  دارابودن ساحل زیبا که در کشور بی نظیر است، بازار تجاری با وفور کالای ملوانی با قیمت مناسب و آب و هوای مساعد در ماه‌های پایانی سال در طول چند سال اخیر میزبان  هموطنان زیادی از اقصی نقاط کشور بوده است،  اما آن چیزی که در این مدت به عینه مشهود است در حوزه توسعه و تقویت  زیرساخت های گردشگری  از جمله ایجاد هتل و اقامتگاه های بوم گردی و  فراهم کردن امکانات رفاهی که بتواند پاسخگو باشد،  گام های مهم برداشته نشده است.

به اذعان بیشتر مسافران و گردشگران نوروزی که امسال به گناوه مسافرت کردند، آنها از روند خدمات رسانی ابراز رضایت کردند اما  زیرساخت های موجود این شهر را برای جمعیت با حجم زیاد ناکافی دانستند.

                                                                                                              

مسئولان استانی نیز  زیرساخت های موجود گردشگری گناوه را متناسب با وضعیت کنونی ندانستند.

مردم و مسئولان این شهرستان امیدوارند  با رویکرد دولت جدید و استاندار پرتلاش بوشهر که خود و معاونانش از نزدیک در ایام نوروز در جمع مسافران حضور یافتند و شاهد کمبودها و مشکلات زیرساختی در حوزه گردشگری بودند نگاه خاصی به این منطقه گردشگرپذیر داشته باشند.

استاندار بوشهر در هفته گذشته در آیین تجلیل و تقدیر از اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر این استان ابراز داشت که در نوروز سال جاری شاهد حضور هشت میلیون و ۵۲۹هزار و ۳۹۱ هزار نفر شب اقامت در استان بودیم و براین اساس برای چهار سال آینده این ظرفیت باید به ۲۰ میلیون نفر برسد.

به گفته احمد محمدی زاده در این راستا  باید با پرداختن به زیرساخت‌های گردشگری زمینه رشد بی نظیر این صنعت که نقشی مهم و موثر در رونق اقتصادی جامعه دارد را فراهم کرد و در همین ارتباط باید با آسیب شناسی و رفع کاستی‌ها آمادگی خود نسبت به ارائه خدمات مطلوب به مسافران را بیشتر کنیم.

سخنان استاندار بوشهر را باید به فال نیک گرفت و امیدوارانه بر آن برنامه ریزی کرد و در این زمینه شهرستان گناوه  که در تعطیلات نوروز امسال و گذشته بین شهرستان های استان  رتبه اول در زمینه جذب ورود گردشگران و مسافران نوروزی را به دست آورده و حتی از مرکز استان نیز  پیشی گرفته است، در فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری این بندر بدون تعلل ، نگاه و برنامه ریزی خاصی صورت گیرد.

 وی  در ادامه سخنان خود می افزاید: استان بوشهر از گذشته تاکنون به مهمان نوازی شهره بوده اند و با توجه به وجود قابلیت‌های بالای این استان در زمینه سواحل، طبیعت بکر و جذاب و دیگر پتانسیل‌ها، می‌توان در حوزه گردشگری به رشد خوب و بی نظیری رسید.

محمدی  زاده می گوید:  طبیعت خوب، آب و هوای مناسب در نیمه دوم سال، ساحل زیبا، ماسه ای، تمیز و با شیب ملایم و وجود کوه و دشت در کنار دریا را از جمله قابلیت‌های گردشگری استان بوشهر عنوان کرد که باید به خوبی به این فرصت ها پرداخته شود.

استاندار بوشهر با تاکید بر مستند سازی اقدامات انجام شده در ستاد خدمات سفر  اضافه کرد: هرچند سفرهای نوروزی به پایان رسیده اما کار کارگروه ساماندهی خدمات سفر به پایان نرسیده و باید همچنان برای برطرف کردند کاستی‌ها و تقویت زمینه جذب گردشگر برای نوروز ۱۴۰۲ فعال باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر در سفری که در نوروز امسال به گناوه داشت، اظهارداشت: شهر گناوه با دارا بودن ظرفیت و قابلیت های بسیار بالا در امر گردشگری، اما اقدام‌های مناسبی برای تامین زیرساخت‌های این حوزه نشده است.

به گفته علی باستین زیرساخت های گردشگری بویژه هتل و توسعه ظرفیت های تجاری از نیازهای گردشگری شهرستان گناوه است.

وی که با تعدادی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی مرتبط و فرماندار گناوه  بررسی برخی مسایل و مشکلات حضور یافته بود اظهار داشت که برای تعیین و تکلیف تغییر کاربری یک سری اراضی که قابلیت گردشگری و اقامتی دارد،  تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم  ظرفیت های این حوزه را در سال جاری با برنامه ریزی، تقویت کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر امیدوارانه بر این نکته تاکید کرد که  شهر گناوه یکی از بهترین‌های مراکز گردشگری کشور تبدیل شود.

                                                                     

به گفته فرماندار گناوه  زیرساخت‌های گردشگری این شهرستان نیازمند توسعه است و در این زمینه آماده همکاری و حمایت از سرمایه‌گذاران در این حوزه هستیم.

محمد تقی صفری  می گوید:  شهرستان گناوه برای جذب هر چه بیشتر گردشگر و ارائه خدمات بهتر به این مسافران و هموطنان نیازمند توسعه زیرساخت‌های مهم از جمله در زمینه امکانات رفاهی، اسکان، ورزشی، تفریحی و فرهنگی است که باید ایجاد و توسعه یابند.

وی  معتقد است: نگاه ما بر این است که  هموطنان بتوانند با سفر به شهرستان از  ظرفیت‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها که به   رونق و توسعه و درآمدزایی منطقه کمک کند، بهره لازم ببرند.

 رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر گناوه بیان کرد: یکی از سرمایه گذاران بومی این شهرستان برای اجرای پروژه گردشگری که شامل یک مجتمع مهم تفریحی، ورزشی و اقامت‌گاهی است  اعلام آمادگی کرده است و فرمانداری همکاری لازم را خواهد کرد.

ایشان از  همه سرمایه گذاران و کسانی که توانمندی برای ایجاد توسعه زیرساخت‌ها در این شهرستان  دارند ، دعوت به مشارکت کرد.

با این تفاصیل و موارد اشاره شده ضرورت دارد که به زیرساخت های گردشگری بندرگناوه که سالها مغفول مانده و می‌تواند منجر به  توسعه و رونق اقتصادی بیشتر ، درآمدزایی و اشتغال آفرینی این شهر ساحلی شود نگاه خاصی صورت گیرد و  متولیان امر  سند راهبردی در این حوزه تدوین کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر