يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۰۷۱۲
دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵

فکرشهر: با توجه به مشکلات کم‌آبی در استان بوشهر که هر سال نیز در حال افزایش است، راهی جز توسعه طرح‌های کشت گلخانه‌ای نیست و باید این طرح‌ها به صورت ویژه حمایت شوند.

به گزارش فکرشهر از مهر، کمبود منابع آبی یکی از مهمترین مشکلات در استان بوشهر است و این استان علاوه بر مشکلات تأمین آب شرب، در زمینه آب کشاورزی نیز با چالش‌های جدی روبرو است.

امروزه استفاده از شیوه‌های آبیاری سنتی در استان بوشهر یکی از چالش‌های اساسی در حوزه کشاورزی محسوب می‌شود و هرچند طرح‌های برای توسعه آبیاری نوین آغاز شده است ولی با سرعت پایینی در حال اجرا است.

در شرایطی که منابع آبی در استان بوشهر با محدودیت‌های فراوانی روبرو است، توسعه کشت گلخانه‌ای را می‌توان مهمترین راهکار برای عبور از بحران‌های کشاورزی و تأمین نیازهای استان عنوان کرد.

طی سال‌های اخیر رغبت کشاورزان استان بوشهر برای توسعه کشت گلخانه‌ای و استفاده از شیوه‌های نوین کشاورزی افزایش یافته است و انتظار می‌رود رغبت و تلاش مسئولان برای حمایت از این بخش نیز افزایش یابد.

علی‌رغم ظرفیت‌های موجود و نیازهای استان به توسعه گلخانه‌ها، همت لازم در مسئولان استان بوشهر برای حمایت از چنین طرح‌هایی دیده نمی‌شود و بسیاری از کشاورزان از این وضعیت گله‌مند هستند.

حمایتی نمی‌شود

یکی از متقاضیان اجرای طرح گلخانه در استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متأسفانه سال‌ها است که مجوزهای لازم برای ساخت گلخانه را دریافت کرده‌ایم ولی همراهی لازم را در این زمینه با ما انجام نمی‌شود.

مریم رضایی اضافه کرد: ساخت گلخانه استاندارد با هزینه‌های بسیار بالایی روبرو است و افزایش قیمت آهن و پلاستیک و… باعث افزایش چشمگیر قیمت تمام‌شده گلخانه‌ها شده است.

وی تاکید کرد: چند سالی است که برای دریافت تسهیلات ساخت گلخانه پرونده خود را در بانک تکمیل کرده‌ایم ولی هنوز حتی یک ریال تسهیلات دریافت نکرده‌ایم.

یکی از گلخانه‌داران استان بوشهر نیز به خبرنگار مهر گفت: هزینه‌های کشاورزی با توجه به قیمت کود و سم و بذر و… افزایش چشمگیری یافته است و مسئولان بایستی در کنار کشاورزان باشند.

حاجب خواستار تخصیص سم، کود و بذر با قیمت مناسب شد و بیان کرد: تأمین سرمایه در گردش یکی از مهمترین خواست‌های کشاورزان است که باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

توسعه کشت گلخانه‌ای

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به توسعه زیرساخت‌های کشت گلخانه‌ای در سطح استان گفت: سالانه ۷۰ درصد محصول تولیدی گلخانه‌های استان بوشهر صادر می‌شود.

سمیه فرح بخش افزود: این محصولات به وزن ۶۰ هزار تن به کشورهای امارات متحده عربی، قطر، روسیه، ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان صادر می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: صدور این محصولات سالانه ۳۰ میلیون دلار ارز آوری برای کشور دارد.

مزیت‌های کشت گلخانه‌ای در استان

فرح بخش افزود: اکنون ۴۳۳ هکتار گلخانه با ۹۰ هزار تن تولید انواع محصولات گلخانه‌ای و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون قطعه نشاء برای سه هزار و ۴۳۰ نفر در استان شغل ایجاد کرده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: بیشتر محصول تولیدی گلخانه‌های استان بوشهر با ۷۵ هزار تن مربوط به گوجه فرنگی و مابقی خیار، فلفل دلمه، میوه گرمسیری پاپایا و خربزه است.

فرح بخش نیاز نداشتن به استفاده از سوخت در گلخانه را از مزیت‌های کشت گلخانه‌ای عنوان کرد و گفت: استان بوشهر به دلیل شرایط اقلیمی نیازی به استفاده از سوخت برای گرم کردن فضای گلخانه ندارد و به نوعی استفاده از سوخت در گلخانه‌ها در این استان عمومیت ندارد و در قسمت‌ها و زمان‌های محدودی استفاده می‌شود.

توسعه کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر یک ضرورت انکارناپذیر است که علاوه بر تأمین نیازهای استان و کشور، در اشتغال و درآمدزایی هم نقش مهمی دارد و باید به صورت ویژه‌تری دیده شود.

در صورتی که مسئولان توجه لازم را به این حوزه نداشته باشند، کشاورزی استان بوشهر با تهدید جدی روبرو خواهد بود و آینده کشاورزی استان سرنوشت نامعلومی را خواهد داشت.

تأمین تسهیلات مورد نیاز، چه در زمینه ساخت گلخانه‌ها و چه در زمینه سرمایه در گردش باید در اولویت برنامه‌های حوزه کشاورزی استان بوشهر قرار گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر