يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر:
کد خبر: ۱۱۰۷۳۷
دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۹

فکرشهر: مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: فعالیت آفت کرم میوه خوار خرما در نخلستان‌های این استان رصد می‌شود تا از خسارت‌های احتمالی جلوگیری شود.

به گزارش فکرشهر، احمد سبحانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به فراهم شدن شرایط اقلیمی و دمایی از یکسو و شرایط فنولوژیکی درختان نقل و بعد از گرده افشانی (مرحله حبابوک) و از سوی دیگر امکان فعالیت میوه خوار و کرم گرده خوار خرما وجود دارد. این آفات می‌توانند به تدریج روی میوه و قاعده برگ‌های مریستمی دل نخل دم خوشه خسارت وارد کنند.

وی تصریح کرد: هر چند فعالیت آفت که میوه خوار خرما در بیشتر مناطق به عنوان "تنک میوه" محسوب شده و خسارت قابل توجهی ایجاد نمی‌کند، اما در بعضی سال‌ها با مساعد شدن شرایط در نیمه دوم فروردین و اردیبهشت خسارت از حد معمول ممکن است فراتر برود.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: خسارت کرم گرده خوار خرما به صورت زخم بر روی دم خوشه، قرمز و خشک شدن میوه در مرحله حبابوک و خلال و ریزش میوه‌های خشک و قرمز زیر درخت خود را نمایان می‌سازد.

سبحانی تصریح کرد: حضور کرم گرده خوار خرما به میزان عادی در نخلستان‌ها مفید است و کمک می‌کند با تقلیل تعداد ثمر نخل سایز خرما افزایش پیدا کند، اما در صورت افزایش بیش از حد مجاز این آفت به کنترل و مقابله شیمایی نیاز است.   

 به منظور بررسی وضعیت آفت و تعیین میزان فعالیت کشاورزان، کارشناسان شبکه مراقبت و پیش آگاهی بخش دولتی و خصوصی این مهم را ردیابی و پایش و آثار خسارت هردو آفت  کرم میوه خوار و کرم گرده خوار خرما مشخص می‌کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر