سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
فکرشهر: فردا ثبت‌نام از متقاضيان دريافت يارانه نقدي آغاز مي‌شود و معاون وزير امور اقتصادي و دارايي اعلام كرده است كه از ارديبهشت ماه تنها به كساني كه ثبت نام كرده باشند و از نظر دولت نيازمند تلقي شوند يارانه پرداخت خواهد شد.   به گزارش فکرشهر، با انتشار فرم‌هايي كه براي ثبت نام از متقاضيان يارانه طراحي شده است، مشخص شد دولت 5 گروه درآمدي را در اين فرم‌ها لحاظ كرده است و متقاضيان بايد روشن كنند در كدام گروه درآمدي قرار دارند.  
کد خبر: ۱۱۱۵
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۹

فکرشهر: فردا ثبت‌نام از متقاضيان دريافت يارانه نقدي آغاز مي‌شود و معاون وزير امور اقتصادي و دارايي اعلام كرده است كه از ارديبهشت ماه تنها به كساني كه ثبت نام كرده باشند و از نظر دولت نيازمند تلقي شوند يارانه پرداخت خواهد شد.  

 به گزارش فکرشهر، با انتشار فرم‌هايي كه براي ثبت نام از متقاضيان يارانه طراحي شده است، مشخص شد دولت 5 گروه درآمدي را در اين فرم‌ها لحاظ كرده است و متقاضيان بايد روشن كنند در كدام گروه درآمدي قرار دارند.  

در اين فرم‌ها تنها دو سوال مطرح شده است.  اينكه مالك واحد مسكوني هستيد يا خير. در كدام گروه درآمدي قرار داريد.  البته متقاضيان بايد درآمد خود را با احتساب درآمد شغل اول و دوم و سود سهام و سپرده بانكي و درآمد از محل اجاره و. .. قبل از پرداخت اقساط وام اعلام كنند.   آنچه در اين ميان مطرح است اينكه دولت با چه ابزاري مي‌تواند در مدت زماني كوتاه، از پايان فروردين ماه تا دهه دوم ارديبهشت نسبت به راستي آزمايي فرم‌ها اقدام كند.

 در روزهاي گذشته بيشترين حجم اخبار و اطلاعات در خصوص شفاف‌سازي چگونگي ثبت‌نام در مرحله دوم منتشر شده است اما همچنان ابهام‌هايي در اين زمينه باقي است.  

شاپور محمدی،  معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در اين زمينه كه شناسايي يارانه بگيران از سوي دولت با چه ابزاري صورت مي‌گيرد، گفت: طبق قانون مصوب مجلس دولت تنها موظف است در سال 93 به نیازمندان یارانه نقدی بدهد که با توجه به اعتماد متقابلی که بین دولت و مردم وجود دارد، دولت یازدهم مسئوليت شناسایی نیازمندی را برعهده مردم گذاشته تا در وهله‌ اول طبق آن عمل کند.

وی اضافه کرد: به این ترتیب از اردیبهشت‌ماه به تمام متقاضیانی که از نظر دولت نیازمند باشند یارانه تعلق می‌گیرد تا زمانی که با غربال اطلاعات درج شده در پرونده‌ها دقیقا مشخص شود که چه گروهی نیازمند هستند و چه افرادی نیازی به یارانه نقدی ندارند.

وي گفت: تکمیل فرم خوداظهاری و ثبت نام برای دریافت یارانه‌های نقدی به معنای اجازه یارانه بگیران به دولت برای سرکشی به حساب‌ها و دارایی‌های شخصی‌ آنها محسوب مي‌شود. به گفته معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در صورتی که مشخص شود اطلاعات ارائه شده توسط افراد فاقد واقعیت است، طبق قانون دولت می‌تواند خانواده خاطی را تا سه برابر یارانه دریافت‌شده جریمه کند.

محمدی با اشاره به استثنائاتی که ممکن است در بین خانوارها به وجود بیاید، گفت: شاید بعضی از خانواده‌ها درآمد ماهانه خوبی داشته باشند، اما به دلیل خرج‌های دیگر مانند داشتن یک بیماری صعب‌العلاج در خانواده هزینه‌هایی بالا داشته باشند و یا مسائلی شبیه این که امکان وجود آن در خانواده‌های مختلف بالاست. از این‌رو دولت سعی می‌کند در تخصیص یارانه نقدی به این استثناها توجه کند.


   شكايت از عدم دريافت يارانه

وی افزود: البته اگر مردم نسبت به تصمیم دولت مبنی بر اختصاص‌یافتن یا نیافتن یارانه به خود شکایتی داشته باشند نیز یک هیات رسیدگی در درون دولت این شکایت‌ها را بررسی خواهد کرد.معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که در صورت انصراف مردم از دریافت یارانه دست دولت برای ارائه‌کردن خدمات اجتماعی بیشتر باز خواهد شد، گفت: دولت خود را مکلف به اجرای قانون می‌داند، اما انتظار دارد افرادی که مبلغ یارانه نقدی در زندگی آنها تاثیر چندانی نمی‌گذارد با انصراف خود توانایی دولت در ارائه‌ خدماتی مانند بیمه درمان و یا گسترش نظام آموزشی را بالا ببرند.


   اسامي‌انصراف دهندگان یارانه نقدی اعلام می‌شود

همچنين مشاور اقتصادی رئیس جمهور از طراحی سایتی برای اعلام اسامي‌انصراف دهندگان از دریافت یارانه نقدی خبرداد و گفت: اقتصاد کشورمان آماده شوک افزایش قیمت 550 درصدی حامل‌های انرژی مانند آذرماه سال 89 نیست. وي با هشدار جدی نسبت به این‌که با ادامه‌ روند موجود در حوزه انرژی تامین سوخت از سال 94 با مشکل مواجه خواهد شد، از مردم خواست که نگران افزایش یکباره قیمت حامل‌ها نباشند.


  رشد قيمت انرژي يك دهم فاز اول

 نیلی با اشاره به مسائلی که اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها را ضروری می‌کند، حوزه انرژی را مورد تاکید قرار داد و گفت: انرژی سال‌هاست که با مشکلات جدی مالی روبه‌روست و سرمایه‌گذاری قابل توجهی در آن انجام نشده است. از سوی دیگر نباید مصرف بی‌رویه‌ سوخت را که منجر به آلودگی روز‌افزون هوا و ایجاد شرایط مخاطره‌آمیز برای سلامت مردم شده است نادیده گرفت. نیلی تصریح کرد: اگر قیمت حامل‌های انرژی با روندی ملایم و مستمر تعدیل نشود، مردم به تدریج از سال 94 در تامین سوخت به خصوص گاز و برق دچار مشکلات جدی می‌شوند، این در حالی است که انرژی با وجود ارزانی قدرت عرضه ندارد.نیلی تاکید کرد: به‌طور متوسط به اندازه جبران تورمي‌که در سال 91 و 92 پشت سر گذاشتیم، قیمت حامل‌های انرژی افزایش می‌یابد، یعنی حدود یک دهم افزایشی که در فاز اول رخ داد بنابراین مردم نگران رشد یکباره قیمت‌ها نباشند.


  زمان مطلوب براي اجرا؟

 مشاور اقتصادی رئيس جمهور در ادامه با اشاره به زمان اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها توضیح داد: اگر رکود تورمي‌مبنای تصمیم‌گیری برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قرار گیرد، باید گفت که شرایط اصلا مساعد اجرا نیست، اما اگر وضعیت بازار انرژی و آلودگی هوا مورد توجه باشد آنگاه ما معتقدیم که باید مرحله دوم هدفمندی اجرایی شود.


  چرا باید ثبت نام مجدد انجام شود؟

 نیلی هم‌چنین به ضرورت دریافت مجدد اطلاعات خانوارها و ثبت نام برای دریافت یارانه از سوی متقاضیان اشاره کرد و افزود: درست است که مردم یکبار ثبت نام کرده‌اند، اما باید توجه داشت که از آن زمان جمعیت افزایش یافته و اکنون حدود 77 میلیون و 500 هزار نفر حساب اعلام شده‌ای دارند که یارانه دریافت می‌کنند. وی یکی از مهم‌ترین مسائلی که ثبت نام مجدد و شناسایی مشمولین واقعی دریافت یارانه را ضروری می‌کند، کسری بودجه عنوان کرد و گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 92، 28 هزار میلیارد تومان بود اما 42 هزار میلیارد تومان يارانه نقدي پرداخت شد. نیلی اضافه کرد: کسری 14 هزار میلیاردی یارانه نقدی در حالی رقم می‌خورد که کل بودجه جاری آموزش و پرورش کشور با حدود 17 هزار میلیارد تومان با این رقم قابل مقایسه است یا این‌که بودجه بهداشت و درمان و یا بودجه عمرانی کل کشور در سال‌های اخیر کمتر از این مقدار است.

 

محمد شريعتمداري
هرگونه افزایش قیمت در زمان اجرای هدفمندی ممنوع

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: بخشی از افزایش حامل‌های انرژی از قبل اعلام شده و دولت طی بخشنامه‌ای هرگونه افزایش قیمت را در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها ممنوع اعلام كرده است.محمد شریعتمداری گفت:از دیگر ماموریت‌های مورد انتظار دولت ایجاد آرامش در بازار مي‌باشد و ضروری است که با پایش بازار و وضعیت کالا و خدماتی که وابستگی بیشتری به حامل‌های انرژی دارند افزایش نرخ حامل‌های انرژی مورد مراقبت بیشتری قرار گیرد.

 

اسحاق جهانگيري
افزایش قیمت بنزین یک شب قبل از اجرا اعلام می‌شود

معاون‌اول رئیس‌جمهور گفت: بنزین و گازوئیل جزو کالاهایی هستند که اگر در مقطعی بخواهیم قیمت آنها را افزایش دهیم، شب قبل از آن قیمت‌ها را اعلام می‌کنیم.اسحاق جهانگیری در حاشیه نشست استانداران درباره شناسايي نيازمندان يارانه در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها گفت: قانون به ما گفته است که نیازمند را مشخص کنیم و بعد از آنکه مردم سطح درآمدی خود را اعلام کردند دولت تصمیم می‌گیرد که نیازمند کدامیک از سطوح هستند.

 

ولي‌ا... سيف
از اطلاعات بانكي افراد  استفاده نمي‌كنيم

رئيس کل بانک مرکزی با بیان آنکه هدف دولت دستیابی به نرخ تورم 25 درصدی در پایان سال 93 است، در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاعات بانکی افراد و سپرده گذاران نظام بانکی در تشخیص پرداخت یارانه‌ها در فاز دوم هدفمندی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا خیر، گفت: به هیچ وجه از اطلاعات بانکی افراد برای اجرای این قانون استفاده نخواهد شد ضمن آنکه چنین موضوعی در هیچ زمانی نیز حتی مطرح هم نبوده است.

 

منبع:روزنامه قانون

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر