يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۲۶۵۴
شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸

فکرشهر: "ایرج نبی‌پور" و "سینا دوبرادران" عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زیست پزشکی برای انجام تحقیقات بنیادین و کاربردی، تولید مدارک علمی و انتشار آن در مجلات معتبر بین المللی در عرصه صیانت از نام خلیج فارس برگزیده و از سوی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقدیر شدند.

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس، ایرج نبی‌پور رئیس این پژوهشکده در نشست وبیناری گفت: فعالیت‌ها برای تعالی نام خلیج فارس باید همگرایانه باشد و یکی از شهرهای فعال در این زمینه به هاب دانشی یا منطقه ویژه علم و فناوری در حاشیه خلیج فارس تبدیل شود و فعالیت‌های وابسته به تولید علم و فناوری و جذب نخبگان را در این زمینه انجام دهد.

دکتر ایرج نبی‌پور پیشنهاد داد: در برنامه‌ریزی‌ برای توسعه زیرساخت‌ها و عمران و آبادانی شهری باید با نیم نگاهی به شهرهای خلاق و یادگیرنده، یکی از شهرها که در این زمینه پیشروتر است، به عنوان پایتخت فرهنگی خلیج فارس معرفی شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: تنها با ساخت فرهنگ و تمدن می‌توان نام خلیج فارس را پاس داشت و در ادامه با تقویت زیرساخت‌های شهری می‌توان زمینه را برای جذب نخبگان و به دنبال آن تولید و بازتولید علم و فناوری و تداوم حرکتی پویا فراهم کرد.

وی اضافه کرد: همچنین باید توجه ویژه‌ای به میراث فرهنگی خلیج فارس شود و در این راستا اکتشافات جدید زیر آب و کرانه‌ای در این منطقه  بسیار حایز اهمیت است.

نبی پور ادامه داد: توجه ویژه به بافت تاریخی فرهنگی شهرهای حاشیه خلیج فارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا موجب رونق گردشگری و اعتلای نام خلیج فارس می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت حراست از محیط زیست خلیج فارس، بیان کرد:  حمایت از گونه‌های در خطر انقراض و ایجاد کمربند سبز در حاشیه خلیج فارس از اهمیت بسزایی برخوردار است و در  این راستا طی سالهای اخیر  بیش از ۱۰۰ هزار نهال حرا در حاشیه خلیج فارس کاشته شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: حفاظت از مرجان‌های خلیج فارس به عنوان آخرین نقطه امید حفظ کمربند جهانی مرجان بسیار مهم است چرا که به احتمال زیاد خلیج فارس در سال‌های آینده به عنوان بانک پرورش مرجان تمام زمین نقش ایفا می‌کند.

 رئیس پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس تاکید کرد: تهیه نقشه‌ هوایی و رصد مناطق مرجانی زیر آب به حفظ این ذخایر کمک شایانی می‌کند.

دکتر سینا دوبرادران نیز در ادامه این نشست وبیناری گفت: در پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس تلاش می‌شود با استفاده از نام خلیج فارس برای تولیدات علمی در زمینه‌های پزشکی و داروسازی به اعتلای این نام در مجامع بین‌المللی کمک کنیم.

وی افزود: حضور دانشمندان ایرانی در مجامع علمی بین‌المللی و برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های علمی  به میزبانی ایران به اعتلای نام خلیج فارس کمک می‌کند.

دوبرادران اضافه‌کرد: استان بوشهر با داشتن مرز گسترده با خلیج فارس می‌تواند در  زمینه‌های علمی با محققان داخلی و خارجی همکاری کند و پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج فارس همواره آماده پذیرایی از این محققان است.

در این مراسم وبیناری که با حضور اعضای هیأت رئیسه پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد از محققانی که بیشترین تولیدات علمی با نام خلیج فارس را داشتند تجلیل شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر