يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۲۷۶۱
دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱

فکرشهر: استاندار بوشهر گفت: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی و کمبود آب شرب و کشاورزی، الگوی کشت باید اصلاح شود.

به گزارش فکرشهر به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، احمد محمدی‌زاده در بازدید از مزارع کشاورزی دشتستان با تاکید بر لزوم اصلاح الگوی کشت، گفت: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی و کمبود آب شرب و کشاورزی در کشور و استان، الگوی کشت باید متناسب با شرایط تغییر کند.

وی ادامه داد: در همین راستا اجرای طرح نوین آبیاری زیر سطحی در اراضی کشاورزی استان در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار بوشهر عنوان کرد: با شیوه‌های دانش‌بنیان در راستای حمایت از کشاورزان و ایجاد شغل پایدار گام بر می‌داریم.

وی با اشاره به کشت هندوانه در اراضی استان که مصرف آب بسیار بالایی دارد خطاب به کشاورزان گفت: پیشنهاد می‌کنم به‌جای کشت هندوانه و محصولات جالیزی که مصرف آب بسیار زیادی داشته و سودآوری کمتری دارد، نسبت‌به کشت یونجه و گندم اقدام شود که آب کمتری مصرف می‌شود و سودآوری بالاتری نیز دارد.

محمدی‌زاده بیان کرد: با توجه به نیاز دامداران به یونجه، تولید آن از لحاظ ریالی به نفع کشاورزان است و سالانه چندین برابر سودآوری عاید کشاورزان زحمتکش می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح آبیاری زیر سطحی در اراضی دشتستان، عنوان کرد: جهاد کشاورزی این طرح را در سطح ۵ هکتار در دشتستان به صورت رایگان اجرا کند تا کشاورزان با مزایای ارزشمند طرح آبیاری زیر سطحی آشنا شوند و ادامه طرح را انجام دهند.

استاندار بوشهر در تشریح جزئیات این طرح نوین اظهار کرد: در طرح آبیاری زیر سطحی حدود ۴۰ الی ۵۰ سانتیمتر زیر زمین لوله‌های آبیاری نصب می‌شود و آب مستقیم به ریشه گیاه می‌رسد.

به گفته وی، پوسیده نشدن لوله‌های آب و تبخیر نشدن آب، نیاز نداشتن به تعویض سامانه لوله‌کشی در زمان شخم زدن و جلوگیری از هدررفت میلیون‌ها متر مکعب آب از مزایای مهم آبیاری زیر سطحی است.

محمدی‌زاده تاکید کرد: مدیریت ارشد استان حمایت لازم را از کشاورزان زحمتکش استان خواهد کرد و با استفاده از شیوه‌های دانش‌بنیان و نوین، در راستای ایجاد اشتغال پایدار گام برداشته و به سمت تحقق عملی شعار سال حرکت می‌کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر