يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۲۹۷۴
چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۶

فکرشهر: رئیس انجمن دوستی ایران و چین گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران داشتن رابطه خوب با همسایگان است و این مهم بعنوان سیاستی اصولی و منطقی به شمار می‌رود.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، سید علاء الدین بروجردی روز چهارشنبه در همایش  بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس در بوشهر افزود: پیام ایران به همسایگان خود پیام دوستی است و انجام پنج دور مذاکره با همت نخست وزیر عراق در بغداد با عربستان تنها نمونه ای از سیاست‌های صلح طلبانه جمهوری اسلامی است.

نماینده ادوار مجلس  اظهارداشت: معتقد هستیم اگر همین کشورهای حوزه خلیج فارس با همدیگر همکاری راهبردی، درازمدت و مبتنی بر منافع متقابل داشته باشند به هیچ وجه احساس نیاز به کشورهای بیگانه نخواهند کرد.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: در همین ارتباط دیگر نیازی به حضور ناوهای جنگی آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها در منطقه خلیج فارس نیز نخواهد بود.

بروجردی خطاب به حاکمان کشورهای امریکا، انگلیس و فرانسوی گفت: شما چه کاره هستید که وارد منطقه ای که متعلق به ما هست می شوید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور پرتغالی‌ها در ایران و استعمار گسترده آنها در جزیره هرمز در برهه ای از تاریخ افزود: نیروهای پرتغالی در مقطعی از تاریخ در جنوب ایران حضور گسترده ای داشته به نحوی که در جزیره هرمز اقدام به ساخت قلعه و از شناورهای ایرانی مالیات و خراج می گرفتند این درحالی است که امروز با پیروزی انقلاب اسلامی جوانان این سرزمین توانستند پهپاد بدون سرنشین آمریکایی ها را در همان نزدیکی جزیره هرمز بزنند کاری که شاید کمتر کشوری و شاید هیچ کشوری در جهان تاکنون جرات انجام آن را نداشته است.

بروجردی اضافه کرد: این اقدام جمهوری اسلامی در شرایطی بود که نیروهای ایرانی می توانستند هواپیمای آمریکایی با ۳۵ سرنشین را که در کنار پهپاد نظامی این کشور در حال پرواز بود را نیز بزنند اما این کار را نکردند و به مسئولان آمریکایی نیز اعلام شد که می توانستیم این هواپیما را بزنیم اما این کار را انجام ندادیم و فردای آن روز رئیس جمهور وقت آمریکا در توئیتی بابت این اقدام ایران تشکر کرد.

 همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس ( بسترهای تاریخی مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خلیج فارس) که از روز چهارشنبه به میزبانی دانشگاه خلیج فارس آغاز شده به مدت ۲ روز در بوشهر و بندر سیراف ادامه دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر