سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۱۳۸۶۳
دوشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۷

فکرشهر: رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: در صورت عدم برنامه‌ریزی برای کنترل و مقابله با خشکسالی، تغییر اقلیم و ... می‌توان گفت در آینده امنیت غذایی و دستاوردهای بخش کشاورزی با آسیب جدی مواجه خواهد شد.

به گزارش فکرشهر، حسن جهانبازی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عواملی همچون وزش باد شدید، خشکسالی و یا تغییر نوع بارش، می‌تواند اقلیم را برای مدت طولانی تحت تاثیر قرار دهد، حتی این تغییر اقلیم می‌تواند در امنیت غذایی که دستاورد کشاورزی است نقش داشته باشد.

وی افزود: عمده برنامه‌ریزی‌ها برای تولیدات در دهه‌های گذشته در فضای باز بوده، به این معنا که کشاورزی تحت تاثیر مخاطرات ناشی از رخدادهایی همچون خشکسالی، تغییر اقلیم، سیل، طوفان و... است، به همین دلیل تغییرات شرایط محیطی، متنوع‌تر شدن عوامل خطر و ترکیب با سایر عوامل خطرساز روند خسارت انواع مخاطرات را همواره نگران‌کننده کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: در صورت عدم برنامه‌ریزی برای کنترل و مقابله با عوامل خسارت‌زا می‌توان گفت در آینده امنیت غذایی و دستاوردهای بخش کشاورزی با آسیب جدی مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: خشکسالی و کاهش بارش در استان موجب شده حتی بسیاری از کشت‌های دیم از بین بروند که این امر به معنای تهدید تولید و امنیت غذایی است.

جهانبازی در خصوص گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت صنایع و آلاینده‌های جوی، تصریح کرد: گرم شدن و افزایش درجه حرارت زمین به دلیل تغییر نوع بارش است که این مساله موجب کاهش تولیدات کشاورزی می‌شود، از طرفی بارشی که به صورت باران اتفاق می‌افتد نمی‌تواند سفره‌های آب زیرزمینی را تقویت کند و این امر نیز موجب کاهش اقدامات کشاورزی برای تولید محصول می‌شود که کاهش تولید به معنای به خطر افتادن امنیت غذایی است.

وی با اشاره به اینکه سازگاری با شرایط موجود راهکاری برای حفظ امنیت غذایی است، بیان کرد: باید بپذیریم خشکسالی و تغییر اقلیم مساله‌ای جدی است و با صرفه‌جویی و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، باید به سمت کشت‌های متحمل به خشکی پیش برویم، قطعا با کارهای پژوهشی می‌توان گونه‌هایی را تعریف کرد که به راحتی با شرایط کنونی سازگار باشند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: یکی از روش‌هایی که می‌تواند در حفظ امنیت غذایی موثر باشد استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای است که منجر به کاهش مصرف آب، افزایش بهره‌وری و کشت محصولات خارج از فصل می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید زمان‌بر بودن اقدامات برای کشت محصول دلیل بر عدم اجرا باشد، خاطرنشان کرد: هر اقدامی برای تولید محصول باکیفیت به منظور حفظ امنیت غذایی زمان‌بر است، زیرا علاوه بر تامین منابع مالی، باید باورها تغییر کند، یعنی با تشویق مردم به سمت کارهای ترویجی پیش برویم، قطعا با اقداماتی از این دست در میان‌مدت و بلندمدت به اهداف مربوطه که همان تولید محصول برای حفظ امنیت غذایی بوده، خواهیم رسید.

به گفته وی، برای حفظ امنیت غذایی از نظر کمی و کیفی، باید همه اقدامات مبتنی بر حفظ و پایداری منابع باشد، زیرا تولید زمانی پایدار است که منابع تولید یعنی آب، خاک و گیاه نیز پایدار باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر