يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۱۵۳۴۴
دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱

فکرشهر: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: سرانه فضای کتابخانه‌ای مطلوب این استان بر اساس سند توسعه ششم باید در پایان ۱۴۰۰ به ۴۶ هزار و ۷۵۳ متر مربع می‌رسید که اکنون ۲۸ هزار و ۵۸۵ متر است و برای رسیدن به میزان مطلوب باید تا ۶۴ درصد افزایش یابد.

به گزارش فکرشهر، حیدر راهب روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه شاخص‌های کتابخانه‌ای با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند، اظهار کرد: این ضعف زیر ساختی بر دیگر شاخص‌های کتابخانه‌ای استان بوشهر یعنی شمار اعضا، منابع کتابخانه‌ای و میزان امانت دهی کتاب نیز اثر منفی دارد.

وی افزود: بر اساس این سند توسعه ۶ ساله که از سال ۹۴ آغاز شد، باید تعداد کتابخانه‌های بوشهر به ۱۰۱ باب می‌رسید اما امروز در مجموع ۷۶ کتابخانه عمومی مشارکتی و نهادی در این استان وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر اضافه کرد: همچنین بر این اساس تعداد اعضای کتابخانه‌های این استان باید به ۶۶ هزار و ۹۶۷ و شمار منابع کتابخانه‌ای به ۱۷۳ هزار نسخه برسد که اکنون به ترتیب حدود ۴۸ و ۱۰۶ هزار است و برای بهبود آن علاوه بر اقدامات ترویجی، توسعه زیر ساخت‌ها ضروری است.

۱۳ روستای پرجمعیت و چهار شهر بوشهر کتابخانه ندارند

وی با بیان اینکه در زمان حاضر ۱۳ روستای با جمعیت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر فاقد کتابخانه‌های عمومی هستند، اذعان کرد: محرومیت چهار شهر چاه مبارک، بوشکان، بادوله و دوراهک از این زیر ساخت فرهنگی غم بزرگی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر اظهار کرد: محروم بودن جوانان چهار شهر و ۱۳ روستای پرجمعیت بوشهر از منابع اطلاعاتی مغایر با تحقق عدالت فرهنگی است.

 راهب اعلام کرد: کتابخانه‌های دوراهک و آبدان هر دو ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و فرماندار دیر برای تامین اعتبار و بهره‌برداری در سال ۱۴۰۱ قول مساعد داده است.

شهر بوشهر بیش از همه با ضعف در فضای کتابخانه‌ای مواجه است

وی گفت: شهر بوشهر بیش از همه با کمبود زیرساخت‌های کتابخانه‌ای روبرو است، خلیج فارس به عنوان تنها کتابخانه استاندارد شهر به شدت از جمعیت اشباع شده و چهار کتابخانه عمومی این شهر پاسخگوی نیازها نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر اظهار کرد: هر چند کمبود نقدینگی و اعتبار در سال‌های گذشته باعث ایجاد کمبود در بخش کتابخانه‌های عمومی استان شده اما اولویت‌بندی و دید مسئولان استانی و شهرستانی برای اختصاص بودجه به بخش فرهنگ هم در این کاستی بی تاثیر نبوده است.

راهب افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی، دستگاهی بهره‌بردار است و بودجه‌ای برای احداث کتابخانه در اختیار ندارد، بنابراین لازم است از بودجه‌های استانی برای رفع کمبودهای این بخش اختصاص یابد.

وی ادامه داد: برای بهبود شاخص‌های اعضا و میزان امانت اقدامات نرم‌افزاری و فرهنگی خوبی در سطح استان طراحی و اجرا شده است که تاکید آن بیشتر بر رده‌های سنی کودک و نوجوان متمرکز است.

برخی شهرداری‌ها از پرداخت  حق نیم درصدی سهم کتابخانه‌ها خودداری می‌کنند

 راهب اعلام کرد: بیشتر شهرداری‌های استان بوشهر از پرداخت حق نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی از درآمدشان خودداری می‌کنند یا به طور کامل پرداخت نمی‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر این اعتبار سهم بسزایی در اداره کتابخانه‌های عمومی دارد توضیح داد: تامین تجهیزات و منابع و اجرای فعالیت‌های جنبی ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه، وابسته به همین اعتبار است که باید از سوی شهرداری‌ها پرداخت شود.

وی یادآور شد: با این حال برخی از شهرداری‌ها در پرداخت این حق قانونی به کتابخانه‌ها عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و اثرگذاری آن نیز در شهر نمود یافته است، بطوریکه شهرداری خورموج سهم خوبی از حق نیم درصد را پرداخت کرده است اکنون سه کتابخانه فعال و پویا دارد که بخوبی اداره می‌شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر اعلام کرد: تا کنون میزان یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل درآمد شهرداری‌های استان  بوشهر در سال ۱۴۰۰ به انجمن کتابخانه‌های عمومی پرداخت شده است.

۲۷ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی بوشهر اهدا کردند

راهب گفت: سال گذشته ۲۰ هزار نسخه کتاب از سوی مردم و دستگاه‌های مختلف به کتابخانه‌های عمومی استان  بوشهر اهدا شد.

وی افزود: در این مدت بالغ بر هفت هزار نسخه کتاب از تازه‌های نشر نیز از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی به بوشهر اهدا شده که تاثیر بسزایی در تقویت منابع  کتابخانه‌ای این استان داشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر در این زمینه نیز با کمبود روبرو است، اعلام کرد: بر اساس چشم‌انداز ۱۴۰۱ باید به ازای هر نفر جمعیت ساکن در این استان چهار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی باشد اما در زمان حاضر حدود یک میلیون و ۶۱ هزار نسخه کتاب برای جمعیت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ نفری بوشهر وجود دارد که سهم هر یک کمتر ازیک کتاب است.

راهب یادآور شد: در زمان حاضر استان بوشهر ۶۶ کتابخانه عمومی دارد که از این شمار ۲۲ کتابخانه روستایی و ۴۴ کتابخانه شهری هستند.

وی افزود: همچنین اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با ۱۰ کتابخانه مشارکتی نیز در تامین منابع و خدمات فرهنگی همکاری می‌کند که از این تعداد می‌توان به کتابخانه‌های نیروگاه اتمی، پایگاه‌های هوایی و دریایی ارتش، پژوهش سرای متقین برازجان، کتابخانه توحید شرکت پتروشیمی جم، کتابخانه زندان‌های مرکزی بوشهر، دشتی و برازجان، کانون اصلاح و تربیت و کتابخانه شهید حججی اردوگاه حرفه آموزی و کاردرمانی زندان‌های برازجان اشاره کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر