يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۵۹۰۰
سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴

فکرشهر: مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: دولت مشوق‌هایی در قانون جوانی جمعیت برای حمایت از فرزندآوری در نظر گرفته که برای حل مشکلات جمعیتی اثربخش است، مسئولان مرتبط باید اشراف کاملی به این قانون و حمایت ها داشته باشند و ظرفیت‌های ایجاد شده را به مردم معرفی کنند.

به گزارش فکرشهر، روابط عمومی اداره کل ثبت احوال استان بوشهر به نقل از اسکندر پاسالار در نخستین نشست قرارگاه جمعیتی شهرستان تنگستان، بیان کرد: پایین بودن نرخ رشد و کاهش جمعیت یک پدیده امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که می‌تواند در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آسیب های زیادی برای جامعه ایجاد می کند، بنابراین، کارگزاران نظام باید برای رفع مشکل جمعیت تلاش کنیم.

وی با اشاره به ذهنیت اشتباهی که ترس از مشکلات اقتصادی برای ازدواج و فرزندآوری ایجاد کرده است، گفت: برای حل این مساله، باید با دادن اطلاعات درست و بهره‌گیری از مشوق‌های قانونی، افکار عمومی را روشن کنیم.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر اذعان کرد: بحران جمعیت یک مساله کلان برای کشور است و تنها بر قشر خاصی اثر ندارد؛ بنابراین لازم است یک اهتمام فراگیر برای حل آن شکل گیرد.

وی افزود: جمعیت یکی از مهمترین عوامل قدرت آفرین برای جامعه محسوب می‌شود و باید به آن به عنوان عنصر قدرت نگاه کرد چرا که جامعه‌ای که جمعیت جوان، پویا و مولد داشته باشد، می‌تواند در عرصه های بین المللی با اقتدار ظاهر شود.

 پاسالار با اشاره به نقش افراد برجسته جامعه برای حل مسائل جمعیتی، ادامه داد: لازم است با گفتمان سازی، سیاست کنترل جمعیت که در گذشته حاکم بوده را تغییر دهیم و ذهنیت فرزند کمتر زندگی بهتر را از بین ببریم و در این راستا علاوه بر مسئولان، باید علما و روحانیون، نخبگان، دانشگاه‌ها و خانواده‌ها هم خود را مسئول بندانند و برای ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوی وارد میدان عمل شوند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۹۳ باید نرخ باروری و سطح جانشینی افزایش می‌یافت اما امروز نرخ باروری کشور زیر دو و نرخ رشد جمعیت هفت دهم یعنی زیر یک است و این یک بحران است. 

پاسالار میزان عمومی ولادت در استان را ۱۲.۲ اعلام کرد و افزود: میزان عمومی ولادت در شهرستان تنگستان ۱۰.۱ است که از میانگین استان پایین تر است.

وی توضیح داد: سطح جانشینی یعنی اینکه یک خانم و آقا برای خود جانشین آورده باشند؛ به این معنا که دستکم ۲فرزند داشته باشند و یک صدم برای پیامدهای حوادث طبیعی است که در صورت فوت فرزندان جانشینی برای آنها وجود داشته باشد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، گفت: سیاست‌های ۱۴ گانه جمعیتی ابلاغ شده در سال ۹۳ بدرستی اجرا نشد تا اینکه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال گذشته تصویب و اجرایی شد که در زمان حاضر اقدامات خوبی در حال انجام است.

پاسالار با تأکید بر نقش رشد مثبت جمعیت بر پایداری جامعه، گفت: پویایی جمعیت به این بستگی دارد که از رشد مثبت برخوردار باشد؛ رشد جمعیت به پایداری خانواده و جامعه کمک می‌کند.

هیچ مسئولی نمی‌تواند از اجرای قانون جوانی جمعیت خودداری کند

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر در ادامه این نشست با بیان اینکه در سال‌های گذشته سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه جمعیت مورد غفلت قرار گرفت،  گفت: اکنون این سیاست‌ها به صورت قانون درآمده و وظایف همه دستگاه‌ها مشخص شده است، بنابراین هیچ دستگاه و مسئولی نمی تواند از اجرای آن خودداری کند.

رقیه زنگنه نژاد اظهار کرد: مهمترین عامل ایران مقتدر نیروی جوان و مولد کشور است و باید در حفظ این سرمایه ارزشمند با تمام تنوان بکوشیم.

وی اذعان کرد: با اینکه چند سالی از تأسیس شورای راهبردی جمعیت در کشور می‌گذرد اما این شورا چابکی  لازم را نداشت بنابراین قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در  استان‌ها شکل گرفت که مهم‌ترین کارکرد آن قرارگاه ایجاد هماهنگی و وحدت رویه بین دستگاه‌ها است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر بیان کرد: در حوزه جمعیت پراکندگی دستگاه‌ها در حوزه فعالیت برای مساله جمعیت بالا است از این رو این راهبرد و تعیین ضرورت‌ها و اولویت‌ها با توجه به بحرانی بودن مساله جمعیت از جمله وظایف اصلی قرارگاه است.  
وی با ابراز نگرانی از فرصت باقی مانده برای حفظ پنجره جمعیتی کشور، بیان کرد: پنجره طلایی جمعیت از سال ۱۳۸۴ ایجاد شده ولی با روند کاهشی جمعیت طی چند سال گذشته، پیش بینی می شود این پنجره تا سال ۱۴۳۰بسته شود.

زنگنه نژاد تاکید کرد: اگر این افراد متولد دهه ۶۰ برای داشتن همسر و فرزند اقدام نکنند تا ۲۰ سال آینده در کهنسالی افرادی را برای نگهداری و همراهی خود نخواهند داشت.

وی گفت: متولدین دهه ۶۰ دو برابر دهه ۷۰ هستند و با فرندآوری می توانند هرم جمعیتی کشور را جابه جا کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر یادآور شد: قرارگاه جمعیت در وزارت کشور تشکیل شده و استانداران به عنوان رئیس و اموربانوان استانداری به عنوان دبیر آن هستند.

تصور مشکلات اقتصادی به عنوان تنها عامل کاهش نرخ ازدواج و یا فرزندآوری اشتباه است

فرماندار تنگستان در این نشست گفت: هم اکنون نرخ رشد جمعیت به وضعیت خطرناک زیر یک درصد رسیده و تلاش برای حل مشکلات جمعیت یک تکلیف همگانی است.

احمد لطفی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی از عوامل اصلی کاهش جمعیت است، افزود: باید عوامل تأثیرگذار در تغییر سبک زندگی جامعه را که باعث سست شدن معیارهای اصیل فرهنگی و دینی در حوزه ازدواج و فرزندآوری شده، شناسایی و فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم و مناسب در این زمینه انجام شود. 

وی اظهار کرد: اگر تنها مسائل اقتصادی را دلیل کاهش نرخ ازدواج و یا فرزندآوری بدانیم به بی‌راهه رفته‌ایم زیرا در برخی از خانواده‌ها که از نظر اقتصادی برخوردار به شمار می‌روند این نرخ پایین‌تر است و این مهم به خوبی نشان می‌دهد که مشکل اصلی تنها مباحث اقتصادی نیست.

لطفی بیان کرد: امروز هرچه سطح رفاه و سواد در جامعه ما بالا می‌رود به همان میزان تمایل به داشتن فرزند نیز کاهش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد باید در این راستا کارهای مطالعاتی جدی‌تری انجام شود.

فرماندار تنگستان نقش زنان در بحث تبیین ازدواج و فرزندآوری را مهم دانست و گفت: زنان به عنوان راهبران و محورهای اساسی خانواده باید مشکلات و آسیب های عدم ازدواج و فرزندآوری را در خانواده‌ها بیان کنند و نقش مبلغ را در این زمینه ایفا کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر