يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۶۲۲۳
شنبه ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۵

فکرشهر: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: در سه ماه گذشته چهار تن و ۳۸۵ کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، ارسطو ترکمان منش روز شنبه به مناسبت پنجم تیر ماه (۲۶ ژوئن) روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری در دفتر ایرنا بوشهر افزود: از این میزان مواد مخدر کشف شده سه تن و ۳۵۰ کیلوگرم در حوزه آبی، یک تن و ۳۰۰ کیلوگرم از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر و  ۲ کیلو و ۷۰۰ گرم از سوی سپاه امام صادق (ع) در این استان کشف و ضبط شده است.

وی اضافه کرد: از اول سال تاکنون ۶ باند کلان مواد مخدر از سوی دستگاه‌های مبارزه کننده متلاشی و ۷۰۰ نفر مرتبط با جرائم مواد مخدر نیز در استان بوشهر دستگیر و تحویل مقام قضایی شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر یادآورشد: همچنین سال گذشته ۱۵ تن و ۷۹۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف شد که هشت تن و ۸۰ کیلوگرم از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر، هفت تن و ۲۹۹ کیلوگرم توسط  اداره کل اطلاعات و ۴۱۱ کیلوگرم را مرزبانی کشف و ضبط کردند.

وی یادآور شد: سال گذشته ۲۳ باند کلان مواد مخدر در استان بوشهر منهدم و سه هزار و ۳۴۴ نفر مرتبط با جرائم مواد مخدر دستگیر و به دستگاه قضایی تحویل شدند.

کاهش ۷۷ درصدی کشفیات مواد مخدر صنعتی در استان بوشهر

به گفته ترکمان منش سال گذشته ۲۴۶ کیلو و ۶۰۰ گرم مواد صنعتی در استان  بوشهر کشف شد که شامل ۲۳۷ کیلو و ۷۰۰ گرم شیشه و هشت کیلو و ۹۰۰ گرم هروئین و از مجموع کشفیات سال جاری نیز  ۵۶ کیلوگرم مواد صنعتی کشف شده که شامل ۵۳ کیلو و ۹۰۰ گرم شیشه و ۲ کیلو و ۱۰۰ گرم هروئین است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر اظهار کرد: با تلاش دستگاه‌های مسئول و کنترل محورهای ارتباطی کشفیات مواد مخدر صنعتی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۷۷ درصد کاهش یافته که با توجه به قدرت تخریب مواد یاد شده این امر نقش موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی در این استان داشته است.

گل و ماری جوانا بیشترین مواد مخدر مصرفی جوانان بوشهری

وی تاکید کرد: ماری جوانا و گل ۲ ماده مخدری هستند که در بین جوانان و نوجوانان استان بوشهر به دلیل باورهای غلط بیشترین تقاضا را دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت:  باورهای غلطی وجود دارد که مواد یاد شده به دلیل ریشه گیاهی بدون خطر و اعتیادآور نیستند و مانند بوته و شاخه گل نشاط آور و شادابی به دنبال دارند این درحالی است که بررسی ها نشان می دهد ضرر این مواد اعتیاد آور ۴۰۰ برابر حشیش است.

به گفته ترکمان منش اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان‌ها مهمترین آسیب اجتماعی است که زمینه ساز بسیاری دیگر از معضلات و حتی جرائم و جنایت‌ها بوده و به شدت بهداشت، سلامت افراد و اخلاق حسنه را در جامعه تحت تاثیر قرار می دهد.

وی بیان کرد: جامعه هدف و خانواده ها باید آگاهی های لازم را در ارتباط با مواد مخدر صنعتی بویژه گل و ماری جوانا در راستای پیشگیری از اعتیاد فرزندان خود به این مواد مخدر داشته باشند.

۷۰ درصد معتادان متجاهر استان بوشهر غیر بومی هستند

ترکمان منش در باره معتادان متجاهر گفت: اگرچه هیچ غربالگری در مورد کارگران در مناطق جنوبی استان بوشهر صورت نمی گیرد بررسی ها نشان می‌دهد ۷۰ درصد معتادان متجاهر کارتن خواب در مناطق صنعتی و جنوبی این استان غیر بومی هستند.

وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر در استان بوشهر سال گذشته ۵۰۵ نفر پس از غربالگری در مراکز تبصره ۲ ذیل ماده ۱۶ این استان پذیرش شده اند و  از ابتدای سال تاکنون نیز ۱۴۰ نفر با دستور دستگاه قضایی از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر و همکاری سازمان بهزیستی جمع آوری و به مراکز درمانی تحویل شدند.

اعتیاد اولویت دار ترین آسیب اجتماعی 

ترکمان منش یادآور شد: امروز آسیب‌های اعتیاد و مواد مخدر یکی از اولویت دارترین آسیب اجتماعی به شمار می رود که زمینه را برای مابقی جرائم و سلامت جامعه تحت تاثیر قرار می دهد و اخلاق حسنه را از بین می برد.

وی با اشاره به اینکه نرخ شیوع اعتیاد در استان بوشهر با ۱.۹۳ درصد  است و میانگین کشوری نیز  ۵.۷درصد است گفت: براساس آمارها ۲۰ هزار نفر از جمعیت استان بوشهر شامل ۱۷ هزار نفر جمعیت عمومی و بومی و سه هزار نفر نیز جمعیت شناور این استان که با توجه به صنعتی بودن جنوب استان در این مناطق مستقرند آلوده به مواد مخدر هستند.

ترکمان منش با اشاره به اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد از افراد معتادی که درمان می شوند به دلیل نداشتن شغل، خانواده و حمایت نکردن خانواده از آنها به اعتیاد باز می‌گردند بر ضرورت هم افزایی در جلب مشارکت خیران در راستای یاری رساندن به افرادی که قربانی جرائم قاچاقچیان در این حوزه شده اند و با اعتباد به مواد مخدر و روان گردانها آینده خود و خانواده را با خطر انحطاط مواجه کرده تاکید کرد.

وی تشویق و ترغیب خیران و مومنان به انجام خدمات یاریگری برای ترک معتادان نظیر ایجاد اشتغال برای بهبود یافتگان و سرپناه برای خانواده بی بضاعت، برنامه‌ریزی مدون، تحول گرا و فوق العاده در شورای فرهنگ عمومی در رابطه با مدیریت فرهنگی مناطق آلوده، ورود مساجد و حسینیه ها به یاریگری در ترک اعتیاد معتادان و انجام خدمات مشاوره و کمک‌های مومنانه و حمایت از خانواده های آسیب پذیر استان را از دیگر انتظارات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر عنوان کرد.

برنامه های اولویت دار شورا هماهنگی مبارزه با مواد مخدر

ترکمان منش گفت: تمرکز بر برخورد موثر و هدفمند با سرشبکه ها، هدف‌گذاری اقدامات بر کاهش دسترسی به مواد مخدر از طریق اجرای مستمر، تشدید طرح برخورد با خرده فروشان در راستای قطع حلقه ارتباطی مصرف کنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر، اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر بویژه در مناطق صنعتی جنوبی استان و تداوم نگهداری و جمع آوری آنان، تشدید فعالیت مقابله ای متناسب با انتظارات و حجم آلودگی در عرصه ورود، قاچاق و توزیع انواع مواد مخدر و روان گردان‌ها از جمله برنامه های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان بوشهر است.

وی پیگیری لازم به منظور رصد و کنترل مناسب فضای مجازی در حوزه جرائم مواد مخدر و روان گردان‌ها، افزایش تمرکز بر موضوع مهم ضربه به بنیان‌های اقتصادی جریان قاچاق مواد مخدر، پی‌گیری در راستای تقویت و تجهیز یگان‌های مقابله ای در دریا و خشکی، تقویت گلوگاه‌های ثابت و سیار و استفاده از نیروی دریایی سپاه، پی گیری موضوع تقویت و تجهیز مبادی مهم گمرکی استان به دستگاه‌های کنترلی مناسب از جمله ایکس ری کامیونی، ناامن سازی راه‌های ترانزیت با انجام طرح‌ها و عملیات مشترک و انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از شکل گیری مناطق و پاتوق های آلوده جدید و پاکسازی نقاط آلوده گذشته به طور مستمر را از جمله دیگر برنامه های اولویت دار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان بوشهر عنوان کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر