دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۷۳۲۹
يکشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۸

فکرشهر: مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی کاخ‌های هخامنشی دشتستان از آغاز سامان‌دهی کاخ بردک‌سیاه خبر داد.

به گزارش فکرشهر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، فرهاد ذکاوت زاده گفت: کاخ بردک‌سیاه یکی از آثار مهم دوره هخامنشی در دشتستان است که کار سامان‌دهی این اثر آغاز شده است.

وی افزود: این کاخ در روستای درودگاه قرار دارد و تلاش می‌کنیم تا پایان نیمه اول امسال طرح سامان‌دهی آن به پایان برسد.

ذکاوت زاده گفت: با اجرای این طرح سامان‌دهی محوطه، راه دسترسی، بهسازی فنس کشی پیرامون، لایه روبی اثر، ترمیم سقف، برج روشنایی، نورپردازی، جدول کشی و پیاده‌رو سازی کاخ انجام می‌شود.

وی افزود: شرایط حفاظتی کاخ بردک‌سیاه با استقرار پایگاه ثابت یگان حفاظت میراث‌فرهنگی مطلوب است و تلاش می‌کنیم با سامان‌دهی این محوطه تاریخی، به حفاظت فیزیکی بیشتر مجموعه کمک کنیم.

در ساخت کاخ بردک سیاه از دو نوع سنگ سیاه و روشن استفاده شده و جنس و رنگ سنگ‌های استفاده شده در ساخت این کاخ در نوع خود منحصر به فرد است.

این کاخ که تالار مرکزی آن مشابه کاخ آپادانا و دارای سی و شش ستون بوده یکی از بنا‌های مهم تاریخی استان بوشهر و شهرستان برازجان است و در میان نخلستان‌های روستای درودگاه در محل تلاقی دو رودخانه شاپور و دالکی قرار گرفته است.
 
کاخ بردک سیاه که به گفته کارشناسان کاخ زمستانی داریوش اول هخامنشی بوده است و به عقیده برخی نیز موقعیت استراتژیکی داشته، در نزدیکی خلیج فارس واقع شده و در سال ۱۳۵۴ در کاوش‌های باستان‌شناسانه گروهی از باستان‌شناسان کشور از زیر خاک بیرون آورده شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر