يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۹۶۵۴
سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶

فکرشهر: معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: سامانه بارشی موسمی معروف به "مونسون " در این استان ۴۴ میلیون مترمکعب از نیاز آبی سدها، بندها، محیط زیست و تالاب حله را تامین کرد.

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی، عبدالطیف عباسی نژاد افزود: در نتیجه فعالیت این سامانه بارشی در استان بوشهر سدهای سنا ۱.۲ میلیون مترمکعب، قیز قلعه یک میلیون مترمکعب، خاییز ۶۰۰ هزار مترمکعب، تنگ ارم ۳۰۰ هزار مترمکعب و سد رئیسعلی دلواری با ۷.۸ میلیون مترمکعب به عنوان بزرگترین سازه آب استان بوشهر آبگیری شده است.

وی اظهار کرد: بر این اساس با ذخیره سازی روان آب‌های ناشی از سامانه بارشی مونسون، حجم ذخیره سد رئیسعلی دلواری در زمان حاضر به ۳۲۲ میلیون مترمکعب معادل ۴۶ درصد از ظرفیت مخزن آن رسیده است.

عباسی نژاد اضافه کرد: سازه‌ها و تاسیسات آبی این شرکت در جریان این سامانه حجم مناسبی از آب را مهار و برای آبیاری بخشی از نخیلات در شهرستان‌های تنگستان و دشتستان از طریق بندهای انحرافی و شبکه های آبیاری هدایت کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای بوشهر ادامه داد: با توجه به پیش رو بودن دوره آبیاری پس از برداشت خرما و رهاسازی مستمر حقابه های محیط زیست، حجم باقی مانده مخزن سد رئیسعلی دلواری پس از دوره آبیاری، میزان قابل اتکایی نخواهد بود و امید می‌رود با بارش‌های پاییز و زمستان به میزان پایداری برای آبیاری سال جدید آبی برسیم.

وی یادآور شد: سد رئیسعلی دلواری با حجم مخزن ۶۹۵ میلیون مترمکعب در شهرستان دشتستان و تامین نیاز آبی شبکه‌های آبیاری شبانکاره، آبپخش و کلل و بخشی از حقابه های محیط زیستی رودخانه شاپور و تالاب حله را بر عهده دارد.

عباسی نژاد اضافه کرد: همچنین سازه‌های تغذیه مصنوعی دهرود، بوشکان، آردو، لاور و سازه های جنوب استان بوشهر بویژه در شهرستان های کنگان و دیر در مجموع سه میلیون مترمکعب آبگیری شده است.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی و عملکرد به موقع، تا کنون بیش از ۱۲ میلیون مترمکعب آب به شبکه های آبیاری تنگستان و دشتستان تزریق شده است تا در گرم ترین فصل سال، نخیلات استان بوشهر از این موهبت الهی برخودار شوند.

عباسی نژاد، میزان آبگیری تالاب حله در سامانه بارشی مونسون را نیز ۳۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر