دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۰۱۸۸
سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴

فکرشهر: مدیرکل دفتر مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در راستای عدالت اجتماعی امروز سیاست دولت سیزدهم توجه و حمایت از رسانه های محلی است و این برنامه بعنوان یک اصل و نه یک شعار مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، ایمان شمسایی روز سه شنبه در حاشیه سفر یک روزه خود به استان بوشهر و نشست هم اندیشی با مدیران مسئول نشریات استانی و خبرگزاری‌ها در گفت و گو با ایرنا با اشاره به شعار ایران تهران نیست، تمرکز زدایی و توجه به همه مناطق کشور افزود: توجه به رسانه های محلی امروز از سیاست‌های عدالت محوری دولت سیزدهم و توجه به نشریه های محلی و لوکال با تیراژهای بالا، اطلاع رسانی نقطه به نقطه، جزء به جزء از سیاست قطعی علوم ارتباطات است.

وی تاکید کرد: رسانه های محلی باید زیاد و رسانه های سراسری کم شود. 

مدیرکل دفتر مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حمایت از نشریه های تخصصی در حوزه اندیشه، فرهنگ و هنری و دیگر بخش‌ها از دیگر رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امروز جنگ ما جنگ روایت‌ها و رسانه ای است سربازان و سرداران این نبرد اصحاب رسانه هستند و در این مسیر حمایت از فعالان این عرصه بعنوان یک اصل مهم در دولت سیزدهم مطرح است.

شمسایی اظهار کرد: هرچند روزنامه نگاری یک ذوق و هنر است اما بعنوان یک شغل و حرفه ای به شمار می رود که فرد از آن ارتزاق می کند و افزون براین باید دارای یک پیام فرهنگی نیز باشد که براساس ماده ۲ قانون مطبوعات و در راستای تاکید رهبر معظم انقلاب برای جهاد تبیین توجه به هر دو بخش مورد تاکید و از برنامه های اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی تاکید کرد: نشریه‌ها و رسانه ها باید فرزند زمانه خویش باشند اگر روزی خبررسانی ها صرفا از سوی خبرگزاری ها انجام و روزنامه ها هم خبر را منتشر می کردند امروز با دسترسی به شبکه های اجتماعی دیگر روزنامه‌ها جای اخبار نیست بلکه جای تحلیل و ارائه یک ارزش افزوده به مطلب هستند.

به گفته شمسایی اعتقاد داریم امروز نه تنها سبد رسانه ای مردم کم نشده بلکه تغییر کرده و به همان میزان مخاطب رسانه ای ما زیاد و بالا است و همچنان باید فرزند زمانه خود باشیم و به این ابزار مسلط شویم.

مدیرکل دفتر مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص سامانه جامع اطلاع رسانی گفت: به دلیل تعداد بالای رسانه های دارای مجوز  و لزوم پاسخگویی یکسان به نیازهای اصحاب رسانه، همه‌ امور حمایتی معاونت مطبوعاتی شامل معرفی برای دریافت اینترنت، صندوق اعتباری هنر و سایر موارد دیگر  از طریق این سامانه انجام  می‌شود  و تمامی فعالان رسانه‌ای می‌توانند در این سامانه عضو شوند.

وی افزود: طی هماهنگی با وزارت ارتباطات، خبرنگاران عضو سامانه جامع رسانه‌های کشور به این وزارتخانه معرفی خواهند شد.

 

شمسایی گفت: امسال نیز با هماهنگی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با تایید خبرنگاران و مشمولان دریافت این هدیه در سامانه جامع رسانه ای کشور، اسامی واجدان شرایط برای دریافت این حجم اینترنت (۲۰۰ گیگ) به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال می شود.

وی با اشاره به احصا رسانه های واقعی از طریق سامانه جامع رسانه های کشور افزود: شمار خبرنگارانی که سری اول در سامانه جامع رسانه های کشور ثبت نام کرده اند سه هزار نفر هستند و پیش بینی می شود سه تا پنج هزار نفر دیگر نیز به این شمار اضافه شوند.

خوداتکایی در تولید کاغذ سیاست دولت سیزدهم

شمسایی در خصوص تامین کاغذ گفت: خوداتکایی در تولید کاغذ سیاست دولت بعنوان یک درمان اصلی و اساسی است که در همین ارتباط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با برنامه ریزی خوب وزارت صمت و بخش خصوصی که شامل چند کارخانه نیمه فعال هستند درگیر کار شده و انتظار می رود تا سه سال آینده این مشکل برطرف شود.

وی اظهار کرد: تا آن موقع کاغذ حمایتی وارد شده که به طور تقریبی در زمان حاضر مصرف یک تا یک سال و نیم آینده مطبوعات با قیمت مناسب تامین شده و تلاش می شود با انجام امور گمرکی ترخیص شود.

یارانه مطبوعات در قانون بودجه تعریف شده است

شمسایی در خصوص یارانه حمایتی از مطبوعات گفت: یارانه مطبوعات چیزی است که در قانون بودجه تعریف شده و این شیوه نامه حمایتی از قبل بوده و پرداخت می شده و امروز تنها این شیوه نامه به روز رسانی شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا بیشترین تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای پرداختن به مسائل سخت افزاری توجه به بحث محتوا محوری نشریه ها است هرچند این مسائل مهم است اما در نگاه جدید تولید محتوای فاخر و ارزشمند و سهم نیروی انسانی که در آن رسانه کار می کند امتیازاتی است که به بحث یارانه مطبوعات اضافه می شود.

شمسایی تاکید کرد: براین اساس در آئین نامه حمایتی بعدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص پرداخت یارانه سهم نیروی انسانی و سهم محتوا در آن بیشتر می شود. 

وی یادآور شد: در زمان حاضر ۱۳هزار رسانه مجوز دار از هیات نظارت بر مطبوعات در کشور فعال هستند که شامل ۳۳۰ روزنامه، ۴۰خبرگزاری و هشت هزار نشریه، هفته نامه، فصلنامه، ماهنامه و سالنامه و بیش از چهار هزار و ۵۰۰  سایت و پایگاه خبری تحلیلی است. 

شمسایی در خصوص توزیع و انتشار یکپارچه آگهی های دولتی گفت: توزیع و انتشار یکپارچه آگهی های دولتی برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که روزنامه های سراسری از سوی  اداره کل مطبوعات داخلی و و رسانه های محلی در اداره کل استانها انجام و شیوه نامه ای دارد که به روز رسانی شده است.

وی تاکید کرد: در این شیوه نامه جدید پایگاه‌های خبری و اینترینتی نیز مشمول دریافت آگهی شده اند همچنین رسانه هایی که آگهی های دولتی می گیرند باید کد کارگاهی بیمه داشته و یک واحد صنفی باشند.

به گفته شمسایی هر نشریه باید پایگاه اینترنتی داشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر