شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: آیت‌الله سید احمد خاتمی در مراسم بیست و ششمین سالگرد ارتحال امام (ره) گفت: روز 14 خرداد را باید با دو ویژگی شناخت و اگر با یک ویژگی ببینیم و ویژگی دیگر را نبینیم به ...
کد خبر: ۱۲۰۳۹
پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۰

فکرشهر: آیت‌الله سید احمد خاتمی در مراسم بیست و ششمین سالگرد ارتحال امام (ره) گفت: روز 14 خرداد را باید با دو ویژگی شناخت و اگر با یک ویژگی ببینیم و ویژگی دیگر را نبینیم به وادیه واقفیه سقوط کرده‌ایم، واقفیه جریانی بود که روزگاری در قله ولایتمداری بودند اما بعد از شهادت امام موسی کاظم (ع) در دره ولایت‌ستیزی سقوط کردند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، وی با اشاره به اینکه با این دو ویژگی 14 خرداد را می‌شناسیم، ادامه داد: امام، آن رهبر بزرگ وقتی از تبعید به تهران آمد 9 میلیون نفر به استقبالش آمدند و زمانی که رحلت کردند، 11 میلیون او را بدرقه کردند که نشان می‌دهد ارادت مردم به این رهبر بزرگ و الهی بی‌نظیر است.

\n\n

امام‌ جمعه موقت تهران با بیان اینکه هم در مراسم استقبال و هم در مراسم بدرقه امام راحل بودم که زبان از ترسیم آن همه شکوه و بزرگی قاصر و ناتوان است، خاطرنشان کرد: هیچ تصویر، قلم و بیانی توان ترسیم حوادث روزهای خرداد را ندارد و نخواهد داشت.

\n\n

خاتمی با اشاره به اینکه امام تجلی آیه «آنها که ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند خداوند آنها را در سویدای دلها قرار می‌دهد»، است، تصریح کرد: امام با تشکیل حکومت اسلامی، انقلاب و نظام بزرگترین عمل صالح را تشکیل، گسترش و تبیین کرد و با تشکیل حکومت اسلامی خداوند هم محبت او را در دلها قرار داد، به همین دلیل است که بعد از 26 سال از رحلت ایشان غم او زنده می‌ماند و به یقین 14 خرداد برای همیشه روز ماتم خواهد ماند.

\n\n

وی با بیان اینکه ویژگی دوم که نباید از آن غفلت کرد و خیلی هم مهم است آن روزی است که با ولایت بیعت کنیم، عنوان کرد: عاشقان واقعی و همیشگی امام راحل آنهایی هستند که با ولایت بیعت دارند و برای همیشه بر این بیعت خواهند ماند.

\n\n

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه یادگار امام راحل در تجلیل از ولایت سنگ تمام گذاشت، اضافه کرد: سید احمد خمینی می‌گفت امام راحل مقام معظم رهبری را شایسته رهبری و ولایت می‌دانستند، بنابراین هرکس ولایت ایشان را تأیید نکند در خط آمریکاست.

\n\n

خاتمی با تأکید بر اینکه دو ویژگی تجلیل از امام و بیعت با رهبری را با هم باید دید، بیان کرد: ویژگی‌های مشترک امام دیروز و امام امروز میلیون‌ها قافله دل را با خود همراه کرده است.

\n\n

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه بر سه صلوات بر نام امام راحل در این هنگام و با ذکر نام امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) مردم بوشهر سه صلوات نثار نام رهبری کردند، تأکید کرد: امام دیروز و امام امروز خداباوری در بندبند وجودشان احاطه کرده بود. امام وقتی می‌گفت «انا لله و انا الیه راجعون» چون خودشان خداباور بودند پرده‌ها از جلوی چشمشان برداشته می‌شد. امام دیروز بیشترین واژه‌هایی که تکرار می‌کرد واژه‌های الله، اسلام و مکتب بود. امام به معنای واقعی خداباور بود؛ نه تنها در دوره رهبری‌اش، بلکه از آغاز طلبگی جانش تعالی پیدا کرد تا زمانی که رحلت کرد نیز اینگونه بود.

\n\n

آیت‌الله خاتمی با اشاره به جریان نماز شب امام خمینی(ره) در هواپیما در بازگشت از فرانسه، گفت: در آن هواپیما یک خبرنگار از امام پرسید حال که به ایران برمی‌گردی چه احساسی دارید امام فرمود: هیچ احساسی ندارم آن خبرنگار از این حرف نفهمید که امام چه می‌گوید، چراکه این جواب حاصل یک عمر عرفان و خدا خدا گفتن بود و آن شبیه سخن حضرت زینب(س) در مجلس یزید بود.

\n\n

وی با تأکید بر اینکه کلماتی که امام راحل در آن زمان به کار می‌بردند و تکرار می‌کردند امام امروز ما نیز همان‌ها را تکرار می‌کند، عنوان داشت: امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سفارش می‌کنند که به وعده‌های خدا ایمان داشته باشیم و خود نیز با تمام وجودش مؤمن به وعده‌های خداست.

\n\n

امام‌ جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه امروز همان اعتقاداتی که امام داشتند امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) نیز دارند، یادآور شد: بسیاری از دلشوره‌هایی که این و آن دارند مقام معظم رهبری به هیچ وجه ندارند و اعتقاد دارند این پایگاه را حضرت ولی‌عصر(عج) اداره می‌کند.

\n\n

خاتمی با بیان اینکه هر دو امام ما مخلصانه به دنبال پست نبودند، گفت: مقام معظم رهبری نمی‌دانستند عضو شورای انقلاب هستند تا اینکه شهید بهشتی به ایشان می‌گوید به تهران بیاید و در آن جلسه شهید مطهری به ایشان می‌گوید که شما به دستور امام عضو شورای انقلاب هستید. مقام معظم رهبری فرمودند که نمی‌دانستم امام جمعه تهران هستم تا اینکه از رادیو این موضوع را شنیدم.

\n\n

وی با اشاره به اینکه هر دو امام ما فقیه، مفسر قرآن، سیاستمدار و دارای ویژگی‌های بسیاری که دیگران نداشتند، هستند، تبیین کرد: امام سیاستمدار بسیار بزرگی بود، چنان که نویسنده بزرگ لبنانی نوشت که امام شرق را متحیر کرد، غرب را از جا کند و دنیا را به خود مشغول کرده است.

\n\n

امام‌ جمعه موقت تهران با بیان اینکه بعد از پذیرش قطعنامه، غربی‌ها نمی‌دانستند که تحلیل‌هایشان غلط و نافرجام است و با چه ملتی سروکار دارند، به همین خاطر برای رسیدن به اهداف خود سلمان رشدی منافق را به صحنه آوردند، توضیح داد: امام در حکمی او را مرتد معرفی و گفت هر مسلمانی در هر جای دنیا او را به دست آورد اعدام کند تمام سفرای غربی جمع شدند تا برای این موضوع فکری کنند اما دست از پا درازتر یکی یکی برگشتند.

\n\n

آیت‌الله خاتمی به جریان ارتداد جبهه ملی اشاره کرد و افزود: چه کسی است که نداند جبهه ملی دوشادوش امام بیانیه می‌دادند؛ همین جبهه حکم الهی قصاص را غیر انسانی اعلام کردند، اما در جواب به آنها گفتند که کار شما به جایی رسیده است که حکم خدا را غیرانسانی می‌دانید و آنها را مرتد اعلام کرد. همین جبهه با حکم امام در قاموس انقلاب حل شدند تا همه حواسشان جمع باشد با قرآن شوخی نکنند.

\n\n

وی با اشاره به جریان مطرح شدن اوشین الگوی ماست و حضرت فاطمه(س) دیگر الگوی ما نیست، افزود: امام اعلام کرد امروز سخنی در صداوسیما که قلم از نوشتن آن شرم دارد، پخش شده؛ مسئول پخش اگر عالماً یا متعمداً پخش کرده باید مجازات شود و اگر سهواً گفته باید اخراج شود. امام تحمل نکرد به این می‌گویند سیاستمدار الهی.

\n\n

امام‌ جمعه موقت تهران به جریان حمله عراق به کویت اشاره و تصریح کرد: در جریان حمله عراق به کویت که با مداخله آمریکا و حمایت از کویت به پایان رسید بعضی از اصلاح‌طلبان داغ آن روز که حرف‌هایشان در روزنامه‌ها سند است به امام گفتند از صدام حمایت کنیم، اما امام نپذیرفتند، چراکه اگر ما ورود می‌کردیم خروجی آن بهانه‌ای برای حمله آمریکا به ایران می‌شد. امام در آن جریان فرمودند نه آمریکا نه صدام.

\n\n

خاتمی متذکر شد: آمریکا به افغانستان آمد تا طالبان از افغانستان دور شود باز همان‌ها می‌گفتند «طالبان حیا کن افغانستان را رها کن»، اما امام در جواب آنها گفت نه آمریکا نه طالبان که 40 مورد اینچنین داریم و آخرین مورد آن قضایای هسته‌ای است.

\n\n

وی با بیان اینکه امروز نشانه‌های سقوط رژیم آل‌سعود برای مردم نمایان است، یادآور شد: رژیم سعودی با هر جنایتی که می‌کند یک گام به سقوط نزدیک‌تر می‌شود و این وعده قرآن است که می‌فرماید: «جاء الحق و ذهق الباطل».

\n\n

امام‌ جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه تدبیر مقام معظم رهبری توپ در میدان آنهاست و با تدبیر ایشان آنها دچار اختلاف شده‌اند و آن اختلاف عمیقی است، عنوان داشت: مقام معظم رهبری در قضایای هسته‌ای هدایت‌های کلی و خطوط قرمز دارند و جزئیات با هیئت مذاکره‌کننده است.

\n\n

خاتمی با اشاره به اینکه بعضی می‌گویند مقام معظم رهبری در میز مذاکرات دخالت کند، ادامه داد: مقام معظم رهبری چند خط قرمز اعلام کرده‌اند که آنها باید رعایت شوند و بقیه جزئیات نیز با تیم مذاکره‌کننده است.

\n\n

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: تحریم‌ها باید یکجانبه برداشته شود که اگر چنین باشد مشکلی ندارد، مذاکرات فقط در عرصه هسته‌ای است و هیچ مسئولی حق ندارد مذاکرات هسته‌ای را پله‌ای برای مشکلات جهانی قرار دهد، چراکه فقط مستکبرین در این جریان نیستند و مقام معظم رهبری اجازه نمی‌دهند.

\n\n

خاتمی عنوان کرد: 1+5 به هیچ نحوی چه پروتکل الحاقی و چه غیرالحاقی اجازه ورود به مراکز نظامی ندارند و اگر بخواهند کوچکترین تعرضی داشته باشند ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و مردم قدم‌هایشان را خواهند شکست.

\n\n

وی با بیان اینکه واژه‌های بازرسی و دسترسی مترادف هستند و مستکبران با تغییر واژه‌ها نمی‌توانند به خواسته‌هایشان برسند، یادآور شد: غربی‌ها حق هیچ‌گونه بازجویی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ما را ندارند، چراکه اینها خط قرمز مقام معظم رهبری است.

\n\n

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری مذاکره‌کنندگان را فرزندان ملت و انقلاب می‌دانند و نادرست است که تهمت خیانت به آنها زده شود و کسانی بخواهند این تهمت به آنها بدهند، تصریح کرد: در جبهه دیپلماسی هیئت مذاکره‌کننده جداً رزمنده‌اند و باید به آنها کمک و یاری کرد.

\n\n

خاتمی در پایان اضافه کرد: مقام معظم رهبری بسیار آگاه و بصیر است و خود غربی‌ها امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) را از رهبران زیرک جهان و در خط مقدم می‌دانند.

\n\n

وی با اشاره به اینکه دبیرکل سازمان ملل در دوره جنگ چندین بار به ایران آمد و یکبار بعد از دیدار با مقام معظم رهبری از رابط خود پرسید آقای شما در یکی از دانشگاه‌های سیاسی جهان درس خوانده، خاطرنشان کرد: این سیاستمدار گفت با اینکه موهای خود را در سیاست سفید کرده‌ام و سیاستمداران زیادی دیده‌ام، اما این رئیس‌جمهور ایده‌های سیاسی جدید ارائه می‌دهد.

\n\n

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه بعضی‌ها تعابیری به این مذاکرات همچون ترکمنچای دارند که من نمی‌پسندم، افزود: تعابیر برخی طوری است مثل اینکه کشور در این مذاکرات و توافق فروخته می‌شود و کسی جلوگیری نمی‌کند؛ والله دروغ است و اینچنین نیست.

\n\n

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه کشوری که رهبری همانند امام داشته باشد هیچ‌کس نمی‌تواند این کشور را به غرایزش بفروشد، اظهار کرد: سومین ویژگی امام دیروز و امروز فرهنگ استکبارستیزی است که تفسیر «لااله‌الاالله» است؛ فرهنگ استکبارستیزی ریشه در قرآن دارد. «واجتنبوا الطاغوت» خود مرگ بر آمریکاست؛ امام و مقام معظم رهبری با آموزه‌های قرآنی بندبند وجودشان استکبارستیزی بود و هست و این را رعایت کردند.

\n\n

وی با اشاره به اینکه چه کسی به جز امام، آمریکا را شیطان بزرگ نامید و گفت آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، تبیین کرد: سئوال من از آنهایی که سال گذشته گفتند در 13 آبان «مرگ بر آمریکا» نگوییم، این است که از 36 سال قبل شیطنت آمریکا بیشتر شده یا کمتر شده است؟

\n\n

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: آمریکا چه ربطی به یمن دارد که عربستان با تمام تجهیزات و امکانات نظامی این ملت و کشور مظلوم را می‌کوبد و اوباما حمایت می‌کند. صهیونیسم 55 روز غزه را می‌کوبد اوباما حمایت می‌کند؛ شیطنت آمریکا چند برابر شده اما نفوذش در جهان خیلی کمتر شده است.

\n\n

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه اگر امام می‌گوید آمریکا شیطان بزرگ است شما با چه ملاکی می‌گویید «مرگ بر آمریکا» نگویید، افزود: امروز هم آمریکا شیطان بزرگ است و «مرگ بر آمریکا» هم دعاست.

\n\n

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه آقایی رفت خدمت امام و گفت مسئله جنگ را حل کردید حالا نوبت این است که مسئله آمریکا را حل کنید، اظهار کرد: اینکه چرا امام این مسئله را حل نکرد تحلیلش این است که آمریکا را در دم شیطان بزرگ می‌داند و شیطان بزرگ است.

\n\n

آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: آمریکا خود را کدخدای جهان می‌داند ما آمریکا را کدخدا نمی‌دانیم، چراکه آمریکا جبار و آدم‌کش است و در آدم‌کشی‌های جهان اسلام شریک است. آمریکا غلط می‌کند خدای عالم باشد شاخ این کدخدا را باید شکست.

\n\n

وی بیان کرد: برخی با این تعبیر که کدخدا را ببین ده را بدزد، می‌گویند باید با آمریکا باید دوست بود، اما به فضل الهی شاخ استکبار را با مقاومت و ایستادگی خواهیم شکست.

\n\n

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: در جریان مسئله هسته‌ای و مدیریت مقام معظم رهبری، طبق نظرسنجی انجام شده معلوم شد که بیش از 84 درصد ملت به آمریکا اعتماد ندارند.

\n\n

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه اوباما به صراحت اعلام می‌کند مسئله هسته‌ای حل شود مسائل حقوق بشر و حزب‌الله باقی است، ادامه داد: این نشان می‌دهد نمی‌خواهند دست از نظام اسلامی بردارند.

\n\n

وی با تأکید بر اینکه ما چگونه می‌خواهیم با گرگ‌های دنیا مقابله کنیم، گفت: راه امام و مقام معظم رهبری یکی است و ما در مذاکرات زیر قولمان نمی‌زنیم، آمریکا در پی این است که ما در مذاکرات زیر قولمان بزنیم، در مذاکرات دبه دربیاوریم تا آنها به جهانیان بگویند ببینید ایران نتوانست بر قول خود بماند.

\n\n

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: ما بر فرهنگ مقاومت تأکید داریم، انقلاب با فرهنگ مقاومت پیروز شد، فرهنگ مقاومت با هشت سال دفاع مقدس زنده ماند و با این فرهنگ توطئه‌های دشمنان خنثی شد.

\n\n

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه دشمنان می‌خواهند ملت عاشورایی ما را تحقیر کنند، گفت: پارلمان اروپا حضور سرزده از مراکز نظامی ما را هدف قرار داده و اوباما نیز مدام «گزینه نظامی روی میز است» را تکرار می‌کند و این برای تحقیر ملت است.

\n\n

وی با بیان اینکه شما این کار را یکبار هشت سال دفاع مقدس روی میز آوردید و هشت سال جنگ را بر ما تحمیل کردید و شکست خوردید، عنوان داشت: آنها می‌دانند که نمی‌توانند و توانایی ورود نظامی به ایران را ندارند نه اینکه نمی‌خواهند اگر می‌توانستند در 36 سال پیش وارد جنگ نظامی می‌شدند.

\n\n

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه سگ زنجیری آنها وزیر دفاع صهیونیستی می‌گوید باید رفتاری که با هیروشیما و ناکازاکی داشتیم همان رفتار را با ایران داشته باشیم، اضافه کرد: این احمق‌ها اگر نگاه چپ به ایران داشته باشند نمی‌دانند که تلاویو و حیفا با خاک یکسان می‌شود.

\n\n

خاتمی در پایان دوباره گریزی به مذاکرات هسته‌ای زد و گفت: از مذاکرات در چارچوب ولایت حمایت می‌کنیم و در عین حال فرهنگ مقاومت را نیز فرهنگ نجات‌بخش می‌دانیم.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر