يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۰۵۱۰
يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵

فکرشهر: رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت:  برای نخستین بار حدود نیمی از جبیرهای پرورش یافته در طرح تکثیر جبیر ایرانی، پاییز امسال در پارک ملی نایبند رها سازی می‌شوند تا احیای این گونه در محیط طبیعی زیستگاه آغاز شود.

به گزارش فکرشهر، خسرو درویشی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: تنها ایستگاه مطلوب جبیر ایرانی در استان بوشهر پارک ملی نایبند بود که در بیش از یک دهه گذشته جمعیت این گونه جانوری در این زیستگاه به صفر رسید  در همین راستا طرح احیا و تکثیر جبیر و احیای این زیستگاه آغاز شد.

وی افزود: به این منظور محدوده‌ای ۱۰۰ هکتاری مشخص و با همکاری بخش صنعت حصار بندی و ۱۵ راس جبیر در چند نوبت از استان هرمزگان به این زیستگاه تزریق شد تا فرآیند تکثیر و احیا در استان بوشهر آغاز شود.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: در مدت ۱۲ سال جمعیت این گونه در زیستگاه نایبند با فراز و نشیب‌هایی همراه بود اما اکنون وضعیتی پایدار پیدا کرده است و حدود ۵۰ راس جبیر ایرانی در این سایت زیست می‌کنند.

درویشی گفت: هدف از اجرای این طرح احیای زیستگاه نایبند بود که برای تحقق این هدف کمتر از ۲ ماه آینده نخستین مرحله رها سازی جبیرهای پرورش یافته به زیستگاه طبیعی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: در کنار فعالیتی که اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر انجام داده است، احیای این زیستگاه و گونه جبیر ایرانی در نایبند نیازمند حمایت و همکاری جامعه محلی است.

 رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: دامداران همجوار این منطقه واکسیناسیون دام‌های خود را با جدیت دنبال کنند و از ورود آنها به محدود حفاظت شده زیست جبیر پرهیز کنند چرا که خطر شیوع بیماری‌های مشترک این گونه را تهدید می‌کند.

درویشی اضافه کرد: پرهیز از ورود بدون مجوز به محدوده حفاظت شده پارک ملی نایبند و تردد با سرعتی ایمن در محل‌هایی که مسیرهای مواصلاتی از این زیستگاه می‌گذرد یکی دیگر از مواردی است که مردم جامعه محلی باید بر آن اهتمام داشته باشند.

وی اظهارداشت: امید است با همکاری جامعه محلی این رهاسازی در آینده منجر به احیای زیستگاه طبیعی نایبند برای گونه جبیر ایرانی در استان بوشهر شود.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآورشد: گونه جبیر از نظر زیستی نزدیکی بسیاری به گونه آهو دارد اما به رغم اینکه جمعت آهو در زیستگاه‌های مند و خارک به میزان قابل قبولی رسیده و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ راس از این گونه در استان بوشهر زیست می‌کند اما گونه جبیر هنوز نیازمند تکثیر و احیا است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر