شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۱۵۵۳
پنجشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷

فکرشهر: محمد باقر قالیباف ـ  رئیس مجلس شورای اسلامی ـ در سفر به شهرستان دشتستان از روند ساخت سد دالکی بر روی رودخانه شاپور دیدن کرد.

پیشرفت فیزیکی سد دالکی به ۴۱ درصد رسید

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی آبفا،  مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: پیشرفت فیزیکی سد دالکی به ۴۱ درصد رسیده است.

علی محمدی بعد از ظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید رئیس مجلس از سد دالکی اظهار داشت: در راستای تأمین آب پایدار در استان بوشهر اقدامات فراوانی صورت گرفته که از جمله آنها سد دالکی است.

وی با اشاره به پیشینه کشاورزی در استان بوشهر و وابستگی معاش مردم به این شغل، تأمین آب پایدار را ضروری دانست و تسریع در تکمیل این سد را یکی از مهمترین اولویت‌ها ذکر کرد.

تأمین آب ۱۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر سد دالکی را از مهمترین پروژه‌های عمرانی استان دانست و اضافه کرد: این سد با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعب از نوع خاکی با هسته‌ی آسفالتی است و با ارتفاع ۱۰۵ متر، از جمله بزرگترین سدهای هسته آسفالتی ایران است.

وی افزود: تأمین آب بیش از ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را تأمین می‌کند و بر خلاف دیگر پروژه‌ها، این شبکه‌ها هم اکنون به بهره‌برداری رسیده‌اند و تکمیل سد و بهره‌مندی کشاورزان از آب این سد همزمان خواهد بود.

تکمیل فرازبند سد

محمدی خاطر نشان کرد: سیستم انحراف این سد شامل یک فرازبند با ارتفاع ۵۶ متر و دو تونل با مجموع طول ۱۵۰۰ متر تکمیل است و هم اکنون ساخت بدنه این سد در دستورکار قرار دارد که برای احداث این فرازبند بیش از ۷۰۰ هزار مترمکعب خاکریزی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تصریح کرد: سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث این سد، هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است و تأمین این منابع مالی، نیازمند حمایت همه‌جانبه مدیران محترم قوای مجریه و مقننه است.

تکمیل سد دالکی باعث رونق اقتصاد و کشاورزی دشتستان می‌شود

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل سد دالکی باعث رونق اقتصاد و کشاورزی دشتستان می‌شود.

 ابراهیم رضایی بعد از ظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید رئیس مجلس از سد دالکی اظهار داشت: سد دالکی به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی در استان بوشهر محسوب می‌شود.

وی کمبود آب را یکی از مهمترین چالش‌ها در این شهرستان دانست و بیان کرد: تکمیل سد دالکی نقش مهمی را در تأمین آب مورد نیاز در بخش زیادی از شهرستان دشتستان خواهد داشت.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تسریع در تکمیل سد دالکی بیان کرد: تکمیل سد دلکی باعث رونق اقتصاد و کشاورزی دشتستان می‌شود.

استاندار بوشهر نیز در این بازدید اظهار کرد: سد دالکی با کنترل حجم زیادی از رواناب‌ها، ذخیره‌ای استراتژیک برای استان بوشهر خواهد بود.

احمد محمدی زاده افزود: تأمین ۸۵ هزار مترمکعب از آب شرب دشتستان، از خارج استان بوشهر انجام می‌شود و تکمیل سد دالکی، ذخیره‌ای پایدار برای شرایط بحرانی را فراهم می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در بخش کشاورزی نیز بیش از ۸۰ هزار نفر از مردم شهرستان دشتستان به طور مستقیم از منابع آب این سد ارتزاق خواهند نمود و نخلداری و مشاغل پیرامون آن رونق دو چندانی خواهد گرفت.

سد مخزنی دالکی، بر روی رودخانه دالکی با سطح حوضه آبریز بیش از ۵ هزار کیلومتر مربع در ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهر دالکی از توابع شهرستان دشتستان در حال ساخت است. این سد هسته آسفالتی دارد و از نظر فنی و اجرا نخستین بار است سدی با این ابعاد درکشور ساخته می‌شود. سد دالکی، آب لازم برای ۱۳ هزار هکتار از کشتزار‌های پایین دست را که شامل افزون بر ۲ میلیون اصله نخل است، تامین و سیلاب را نیز مهار می‌کند. پیش بینی شده در اوج فعالیت ساخت سد دالکی، افزون بر هزار و ۲۰۰ نفر مشغول به کار شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر