دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: اختلافات اعضای شورای اسلامی شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان به رنجنامه پایان ناپذیر شهروندان دومین شهر بزرگ استان بوشهر تبدیل شده است.\n\nبه گزارش فکرشهر، اختلافات اعضای شورای اسلامی برازجان این شهر را راکد و مانع اهداف توسعه و آبادانی شهر و موجب تکدر خاطر شهروندان شده که باید به پاس و حرمت اعتماد مردم و منویات رهبری همدل و همراه باشند.
کد خبر: ۱۲۲۰۳
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸

فکرشهر: اختلافات اعضای شورای اسلامی شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان به رنجنامه پایان ناپذیر شهروندان دومین شهر بزرگ استان بوشهر تبدیل شده است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، اختلافات اعضای شورای اسلامی برازجان این شهر را راکد و مانع اهداف توسعه و آبادانی شهر و موجب تکدر خاطر شهروندان شده که باید به پاس و حرمت اعتماد مردم و منویات رهبری همدل و همراه باشند.

\n\n

براساس اصل یکصدم قانون اساسی برای‏ پیشبرد سریع برنامه‏ های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏،بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ همکاری‏ مردم‏ با توجه‏به‏ مقتضیات‏ محلی‏، اداره‏ امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ با نظارت‏ شورایی‏ به‏ نام‏ شورای‏ ده‏، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ صورت‏ می‏ گیرد که‏ اعضای‏ آن‏ را مردم‏ همان‏ محل‏ انتخاب‏ می‏ کنند.

\n\n

فلسفه وجودی نهادی بنام شورا که مستقیم از دل صندوق های رای بیرون می آید این است که مشکلات مردم راحت تر حل شود و مردم از این طریق زودتر به حقشان دست یابند اما اکنون اختلافات شورای اسلامی شهر برازجان به رنجنامه پایان ناپذیر شهروندان دومین شهر بزرگ استان تبدیل شده است.

\n\n

زمانی ریش سفیدان و بزرگان هر شهر و روستایی محل رجوع مردم برای رفع مشکلات و احیانا اختلافات بود که امروز با روی کارآمدن نظام شورایی، شوراهای اسلامی برای این امر پدید آمده است که اداره شهرها به دست خود مردم باشد و هر جا دیدند حقوق شهروندان پایمال می شود و مشکلی دارند وارد شوند اما امروز چه کسی باید برای خود شورا میانجی گری کند.

\n\n

مردم شریف برازجان در حالی برای تحقق مشارکت مردم سالاری دینی و حماسه سیاسی در انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا حضور یافتند که با امید به انتخاب فرزندانی از شهر و دیار و هم محله ای خود شاهد التیام زخم های کهنه محرومیت بر پیکره شهرشان باشند.

\n\n

اما غافل از اینکه این رویای شیرین چندان دوامی نداشت و اختلافات گاه و بیگاه بر سرمسایل مختلف شورای 9نفره، این امیدواری را به یاسی تلخ مبدل ساخت تا مردم شهر برازجان را بیش از پیش به آینده شهرشان مایوس تر کند.

\n\n

مدیریت به هر شکلی بویژه مدیریت شورایی باید توام با آرامش، وحدت، هم گرایی و هم افزایی باشد تا بتوان به اهداف مد نظر از تشکیل آن مدیریت دست یافت. 

\n\n

افرادی که با احساس تکلیف خود را کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر به مردم معرفی می کنند و در تمامی سخنرانی ها و رفتارهای انتخاباتی دم از خدمت به مردم می زنند امروز اختلاف بر سر تعیین جایگاه خود در قالب چارت سازمانی شورا و یا اعمال کردن نظر خود برای به کرسی نشاندن شخص مورد نظر به سمت شهردار تنها این باور را تقویت می کند که گویا تکیه بر رای مردم پلکانی برای قرار گرفتن در یک جایگاه ویژه است نه خدمت به خلق الله.

\n\n

از آغازین روزهای پس از قرائت سوگندنامه ای که همگی در آن به حفظ امانت، رعایت قوانین و مقررات و عدالت و انصاف برای آبادانی کشور بویژه حوزه انتخابیه خود هم قسم شده اند هر روز خبری از مناقشات و منازعات اعضای شورای اسلامی برازجان و ایجاد ائتلاف و یار و یارکشی به گوش می رسید و نقل هر مجلسی در بین شهروندان می شد.

\n\n

وقتی اختلافات دو ائتلاف چهار و پنج نفره شورا به جایی می رسد که برای تعیین رییس شورا با غیبت های متوالی شش جلسه رسمی آن تشکیل نمی شود و با پادرمیانی بزرگان و مسوولان شهرستان تا حدودی کوتاه می آیند دیگر زمانی برای شنیدن درد دلهای مردم صبور و سختی کشیده نمی ماند.

\n\n

این اختلافات و کنش و واکنشها موجب شده که اعضای شورا پس از دو سال نتواند تیمی قوی برای سرعت بخشیدن به قطار توسعه شهر برازجان تشکیل دهد و یکی از مشکلاتی که چندین ماه است بیشترین وقت و پتانسیل شورا را گرفته انتخاب شهردار است از ماههای آخر سال 93 آغاز شد.

\n\n

از زمانی که ماشاء الله احمدی به بهانه شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه 93 از سمت شهرداری برازجان استعفاء داد و اعضای شورا بدلایلی از جمله نزدیک بودن ایام تعطیلات نوروز با استعفای شهردار مخالفت کردند این مسائل آغاز شد.

\n\n

تا اینکه در 18فروردین ماه با دومین درخواست استعفای احمدی کش و قوس های انتخاب شهردار بار دیگر آغاز شد و سرپرستی شهرداری در تاریخ 24فروردین به سید هاشم بصری داده شد.

\n\n

پروسه انتخاب شهردار به جایی رسیده که تاکنون با برگزاری سه دوره انتخابات اعضا هنوز نتوانسته اند به یک وفاق و همدلی برسند و شهرداری لایق و توانمند برگزینند. 

\n\n

شهر برازجان با بیش از 100هزار نفر جمعیت که این روزها دچار مشکلات گسترده ای با 80درصد یعنی 800کوچه خاکی، ساماندهی بازار روز، ترافیک شهری، عدم رسیدگی به محلات قدیمی و تبدیل به دو قطبی شدن پایین شهری و بالا شهری، رها شدن نخاله ها، زباله ها و تبدیل به لجنزارشدن برخی کوچه ها و معابر محلات حسین آباد و علی آباد و ایجاد زیرساخت های مناسب در محلات جدید شهری و ساخت و سازهای غیرقانونی امروز باید به شهری خاموش و راکد تبدیل شود و اختلافات و بگومگوهای هر روزه نمایندگان و وکلای مردم نیز شهروندان را بیازارد.

\n\n

امروز نیاز است که با یک همگرایی و صرف نظر کردن از منافع شخصی شرایطی ایجاد شود که اعضای شورا در کنار هم به بررسی مشکلات شهر و ایجاد زمینه های توسعه و رشد مبلمان شهری بپردازند تا مردم نیز از انتخاب خود پشیمان نشوند و موجب کاشتن تخم یاس و نومیدی در مردم نشوند.

\n\n

آخرین رفتار بی حرمتی به نمایندگان افکار عمومی توسط اعضای شورا توهین به اصحاب رسانه شهرستان دشتستان بود که قصد داشتند نتیجه انتخابات سه شنبه شب را به اطلاع شهروندان برسانند که در نتیجه ممانعت از ورود به ساختمان شورا و متهم کردن اصحاب رسانه به بیکاری موجب آزرده خاطر شدن نمایندگان اکثر رسانه های فعال شهرستان شدند.

\n\n

چرا باید انتخابات تعیین شهردار بدور از چشم اصحاب رسانه که چشم و گوش و نمایندگان مردمند برگزار شود و به آنها اهانت شود و بدون هیچ توجهی آنها را ساعت ها در گرما بیرون از محوطه نگه دارند و در آخر هم بی توجه به حضور آنها جلسه را بدون نتیجه ترک کنند.

\n\n

جلسه انتخاب شهردار سه شنبه شب در حالی که اکثر اعضای شورا اعلام کرده بودند به یقین شهردار انتخاب خواهد شد در سکوت رسانه ای و بیرون کردن اصحاب رسانه شهرستان بدون نتیجه به پایان رسید تا شهرداری برازجان با وجود مشکلات زیاد و بلاتکلیفی بسیاری از پروژه ها همچنان بدون شهردار اداره شود.

\n\n

این در حالی است که استاندار بوشهر چندی پیش در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستای دشتستان بر تعامل و همدلی بیش از پیش شوراها با شهرداران و دهیاران بر اساس وظایف و اختیارات مدون تاکید کرد و به همه توصیه کرد که منافع مردم را فدای اختلافات گروه، جناح و قوم و قبیله خود نکنند.

\n\n

دکتر سالاری همچنین در انتخاب دهیاران و شهرداران نیز به شایسته سالاری و انتخاب بر اساس تخصص، تجربه و سلامت و پاکدستی توسط شوراها تاکید کرد.

\n\n

همچنین مسوولان شهرستانی بویژه امام جمعه برازجان بارها آنها را به وحدت، همدلی و یکدست بودن برای خدمت به مردم شهر فرا خوانده است.

\n\n

در هر صورت اختلافات اعضای شورا بیش از همه دودش به چشم مردمی می رود که امیدوار به شهری که برایشان ترسیم کرده بودند و آینده ای که در بنرهای تبلیغاتی وعده اش را داده بودند می رود. 

\n\n

آیا دیگر وقت آن نرسیده که با اتحاد و همدلی و کنار گذاشتن اختلافات حداقل با تمکین به فرمایشات مقام معظم رهبری به فکر خدمت به مردم باشند و پاسخ متانت و صبوری مردم را با شکوفایی و آبادانی شهر بدهند؟

\n\n

سیده حلیمه حسینی - خبرنگار ایرنا

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر