دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۲۲۴۱
شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰

فکرشهر: معاون اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: تا پایان سال جاری مشهد (محل شهادت) رئیسعلی دلواری در محله تنگک اول بندر با مرمت و ایجاد کاربری برای آن به کانون گردشگری مقاومت تبدیل می‌شود.

به گزارش فکرشهر، نصرالله ابراهیمی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مشهد رئیسعلی دلواری در اوایل دهه ۸۰ توسط میراث فرهنگی تملک و در همان سال هم ساماندهی محوطه و حیاط آن آغاز شد و تا سال گذشته هم دارای نگهبانی بود.

وی افزود: این مکان برای ادامه فعالیت نیازمند ایجاد کاربری بود که سال گذشته برای تامین اعتبار آن اقدام شد اما بودجه‌ای به این منظور اختصاص نیافت.

ابراهیمی ادامه داد: در سال جاری ۲۰۰ میلیارد تومان از کمیته برنامه‌ریزی استان بوشهر تامین اعتبار شده است تا به کمک موسسه گردشگری مهنا و همکاری شهرداری و شورای شهر بوشهر، به این محل که نمادی برای قیام علیه استعمار پیر است کاربری فرهنگی داده شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: در صورت تخصیص این اعتبار، مشهد رئیسعلی دلواری تا نوروز آینده احیا می‌شود تا به کانونی برای گردشگری مقاومت در استان بوشهر تبدیل شود.

وی یادآور شد: این مرکز به عنوان یکی از مکان رخ دادها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و معماری آن متفاوت با معماری بافت تاریخی بوشهر است.

ابراهیمی ادامه داد: در ۶ ماه گذشته اقدامات خوبی در راستای مرمت و ساماندهی به آثار تاریخی مرتبط به گردشگری مقاومت انجام شده است و مکان‌هایی که نشانگر مقاومت در برابر استعمار و استکبار بود، مرمت شد.

وی با اشاره به نقش پر رنگ شیخ حسن آل عصفور در صدور حکم شرعی مبارزه و مقاومت مردان جنوب در برابر استعمار پیر، گفت: مرمت مسجد آل عصفور و مسجد جمعه به عنوان مرکزی برای استبداد ستیزی با اعتبار ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان انجام و در هفته دولت افتتاح شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر اضافه کرد: در این راستا ساماندهی به آرامگاه شخ حسین چاهکوتاهی از فعالان جنبش جنوب ایران و از همرزمان نزدیک شهید رئیسعلی دلواری که در محله امامزاده واقع شده، در دست اجرا است.

 ابراهیمی اظهار کرد: فعال کردن گردشگری مقاومت در استان بوشهر هدف‌گذاری شده است و دنبال می‌شود.

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر فیلمی از شهادتگاه رئیسعلی دلواری در فضای مجازی منتشر شد که نشان دهنده وضعیت نابسامان این محل تاریخی و حضور معتادان  در آن بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر