يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۲۳۰۹
شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

فکرشهر: چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی ضمن ابراز نگرانی از تداوم توئیت‌زنی‌های «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر و بیان رویکردها و درخواست‌های سیاسی اظهار داشت این توئیت‌ها مانعی در مسیر برون‌رفت از بحران سیاسی کنونی عراق است؛ بحرانی که تنها با گفت‌وگو و نه ارسال پیام در توئیتر قابل حل است.

به گزارش فکرشهر از شفقنا از العربی الجدید، صدر برای بیان مواضع سیاسی از حساب کاربری خود و یا حساب «صالح محمد العراقی» موسوم به «وزیر صدر» استفاده می‌کند، وی در آخرین مورد این توئیت‌ها از متحدان کُرد و اهل سنت جریان صدر خواست برای انحلال پارلمان از آن استعفا دهند.

صدر که از فعالیت سیاسی کناره‌گیری کرده و نمایندگان فراکسیون متبوعش در نیمه ماه ژوئن از پارلمان استعفا دادند، پیش از این اعلام کرده بود که متحدانش (ائتلاف اهل سنت حاکمیت و حزب دموکرات کردستان) از همه تعهدات مربوط به ائتلاف مشترک آزاد هستند اما وی روز گذشته بار دیگر این دو گروه را «متحدان خود» نامید و از آنها خواست از عضویت در پارلمان استعفا دهند.

این توئیت‌ها منجر به بروز نگرانی در میان گروه‌های سیاسی عاقی و به خصوص متحدان صدر شده است که تاکنون موضع‌گیری رسمی آشکاری درخصوص درخواست از آنها برای انحلال پارلمان اتخاذ نکرده‌اند کما اینکه توئیت‌های صدر به نوعی مانعی اساسی در مسیر تلاش‌های چارچوب هماهنگی است که به دنبال بهره‌برداری از آرامش نسبی ایجاد شده برای از سرگیری فعالیت پارلمان هستند.

در همین رابطه، «عائد الهلالی»، نماینده ائتلاف فتح به عنوان بخشی از چارچوب هماهنگی اظهار داشت: موفقیت هر گونه ابتکارعمل سیاسی برای برون‌رفت از بحران کنونی در گرو توقف توئیت‌های صدر است.

الهلالی گفت: احتمالا روزهای آتی شاهد طرح چندین ابتکارعمل سیاسی برای حل بحران سیاسی خواهد بود اما مشکل اساسی در توئیت‌های صدر است که تلاش‌ها گروه‌های سیاسی برای دستیابی به راهکار را هر بار با مشکل مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه این وضعیت (توئیت‌زنی) نادرست و به نفع کشور نیست و همه راهکارها را نابود می‌کند،تاکید کرد: جریان صدر نمی‌تواند چارچوب هماهنگی را از صحنه سیاسی و تشکیل دولت دور سازد و این موضوعی است که طرف‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌الملل آن را قبول نمی‌کنند.

این عضو ائتلاف الفتح به رهبری «هادی العامری» تاکید کرد: تنها راه برای پایان دادن به بحران سیاسی و یا پیاده‌سازی هر پیشنهادی، انجام گفت‌وگو و نه چیز دیگری است.

از سوی دیگر، یک منبع سیاسی آگاه عراقی تاکید کرد:چارچوب هماهنگی پس از توئیت اخیر صدر تلاش‌ها برای برگزاری جلسه پارلمان پس از پایان مراسم اربعین حسینی (هفته آتی) را متوقف کرده است.

وی که نخواست نامش ذکر شود، گفت: نگرانی رهبران چارچوب هماهنگی آنها را واداشته تا با متحدان صدر تماس بگیرند و درباره رویکرد و موضع آنها درخصوص انحلال پارلمان سوال کنند.

این منبع عراقی افزود: توئیت‌های صدر اولویت‌های چارچوب هماهنگی را تغییر داده و آنها که پیش از این به دنبال از سرگیری فعالیت پارلمان بودند اکنون نگران انحلال آن در صورت موافقت ائتلاف اهل سنت حاکمیت و حزب دموکرات با دعوت صدر هستند.

تاکنون موضع رسمی از سوی متحدان صدر درخصوص درخواست برای انحلال پارلمان اتخاذ نشده است و «محمود محمد»، سخنگوی حزب دموکرات کردستان تاکید کرده است: گفت‌وگویی برای خروج از پارلمان انجام نشده است و این موضوعات باید در نشست‌ها مورد بحث قرار گیرد تا درباره آن تصمیم‌گیری شود.

وی با بیان اینکه حزب دموکرات کمیته مخصوصی برای مذاکره با دیگر گروه‌های عراقی دارد، تاکید کرد: وضعیت کنونی عراق مستلزم مسئولیت‌پذیری همه گروه‌ها برای رفع موانع و تنش‌ها و حل مشکلات کنونی است.

سخنگوی حزب دموکرات کردستان اظهار داشت: ما مخالفتی با برگزاری انتخابات زودهنگام به شرط توافق گروه‌های سیاسی برای پذیرش نتیجه آن نداریم.

در میانه این وضعیت نامعلوم، نگرانی‌ها از شروع تشدید تنش میان جریان صدر و چارچوب هماهنگی پس از تصمیم دادگاه عالی فدرال در مخالفت با انحلال پارلمان بالا گرفته است.

چارچوب‌ هماهنگی گروه‌های شیعی به دنبال از سرگیری جلسات پارلمان، انتخاب رئیس جمهوری و تشکیل دولتی دارای اختیارات کامل به جای دولت پیشبرد امور به ریاست «مصطفی الکاظمی» و سپس اصلاح قانون کنونی انتخابات است که منجر به کاهش شمار کرسی‌های آنها در پارلمان کنونی شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر