شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۶۶۱۹
يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶

فکرشهر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: گفتمان‌سازی از مولفه‌های اصیل زیست بوم فرهنگی این استان راهکاری برای بازیابی هویت نسل امروز و مصونیت از آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش فکرشهر، عبدالرحیم افروغ روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: شورای فرهنگ عمومی با ۲ رویکرد پرداختن به آسیب‌ها و استفاده از فرصت‌ها به دنبال نگاشت فرهنگی و کنترل معضلات جو و فرهنگ عمومی جامعه است و در این مسیر نگاهی ویژه به داشته‌های این زیست بوم فرهنگی دارد.

وی اظهار کرد: تاکید بر محورهای افتخار آفرین سده‌های گذشته این استان مانند پایتختی مقاومت، یکی از این فرصت‌ها است و مقاومت دلیرمردان بوشهری از رئیسعلی دلواری تا شهید گنجی و نادر مهدوی تنها یک مبارزه مسلحانه نیست بلکه یک فرهنگ عمومی است.

افروغ ادامه داد: در قالب این فرهنگ اخلاق، اخلاص، عزتمندی، همدلی با جامعه و استحکام بنیان خانواده نمودار است و افرادی که فاقد این شاخص‌ها باشند توانایی مبارزه و جهاد را ندارند؛ بنابراین این محور و همه مولفه‌های زیست بوم فرهنگی اصیل بوشهر باید گفتمان‌سازی شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با بیان اینکه این شورا با حضور همه دستگاه‌های متولی عرصه فرهنگ، به دنبال جهت‌دهی جامعه به این سمت است، گفت: برگزاری رویدادهای فرهنگی در این زمینه ( مانند کنگره ۲ قرن مقاومت و حماسه زنان لرده) فضا را برای گفتمان‌سازی از داشته‌های دیروز و امروز، فراهم می‌کند و در این فضا اهالی قلم و رسانه و هنرمندان تجسمی، نمایشی و موسیقی خود اقدام به تولید محصول می‌کنند.

وی اظهار کرد: مقاومت شهیدان شاخص استان بوشهر مانند نادر مهدوی الگوهایی جذاب برای نوجوان امروز است و برای شناساندن آنها باید تبدیل به محصولاتی شوند که جوان و نوجوان امروز تشنه آنها است.

 افروغ بیان کرد: در صورتی که نسل امروز با شناختن داشته‌های افتخار آفرین گذشته و امروز استان، هویت خود را بازیابی کند از بی‌ریشه بودن می‌گذرد و به سمت خودنمایی‌های انسانی و دیگر آسیب‌های اجتماعی نخواهد رفت.

وی اضافه کرد: همچنین باید با معرفی خانواده‌های اصیل بوشهری که با گذشت سال‌ها برای اصلات خود ارزش قائل شده‌اند، از آنها الگوسازی شود و تحقق این اهداف نیازمند حمایت همگانی دستگاه‌های فرهنگی و گروه‌های مردم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در ارتباط با پرداختن به آسیب‌ها و کنترل معضلاتی فرهنگی موجود، اذعان کرد: یکی از جدی‌تریم مشکلات در این زمینه این است که در مقطعی توجه برای پرداختن به فرهنگ سازی برای جوانان و نوجوانان بسیار کم بوده است و امروز در هر زمینه‌ای که با چالش مواجه هستیم به دنبال کم کاری در گذشته ایجاد شده است.

افروغ تاکید کرد: امروز شورای فرهنگ عمومی تلاش می‌کند تا چالش‌های فرهنگی برای آیندگان به عاریت نگذارد.

وی ریشه بیشتر مسائل فرهنگی نسل امروز را در خانواده دانست و گفت: امروز تمرکز روی بنیان خانواده قرار گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: استفاده از نقش و ظرفیت مساجد به عنوان یکی از نمادها و سنگر فرهنگی در کنار خانواده بسیار اثرگذار است.

نظرات بینندگان
منصور حلاج
|
-
|
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
تا نخبگان نباشند و‌تا پخمگان باشند هیچ تحرک و پویایی رخ نمیدهد. لطفا فضای فرهنگ و‌هنر را به هنرمندان و متخصصان منزوی کرده بسپارید .‌‌ شش ماه فضا را در اختیار نخبگان قرار دهید تا ببینید 
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر