شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۰۸۷۰
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶

فکرشهر: راه و جاده از مهمترین زیرساخت‌ها برای تردد ایمن و از مطالبه‌های کاربران جاده‌ای به شمار می‌رود که درششمین سفر استانی هیات دولت در بین درخواست‌ها و نیازهای ریز و درشت این خواسته مهم پنهان نماند و با تصویب ۲۷ میلیارد تومان اعتبار؛ نشان داد که عزم دولت برای رفع مشکلات جاده ای استان بوشهر جدی است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، مهمترین ره آورد ششمین سفر استانی هیات دولت به استان بوشهر تصویب ۱۰۴ طرح و توافقنامه برای محرومیت زدایی، توسعه زیرساخت‌ها و رونق اقتصادی استان بوشهر بود که موجب ایجاد امید، حرکت و تحول در استان شده است.

راه‌ها شامل راه‌های اصلی، فرعی، آزادراه‌ها و جاده‌ها بعنوان شریان اقتصادی همواره بعنوان عمده‌ترین و اصلی‌ترین زیرساخت و زیربنای کشور شناخته می شود و استان بوشهر با داشتن چهار هزار و ۳۳۴ کیلومتر راه شامل ۶۷۱ کیلومتر بزرگراه، ۵۷۲ کیلومتر راه اصلی، ۸۴۵ کیلومتر راه فرعی،۲ هزار و ۲۴۶ کیلومتر راه روستایی همواره به علت برخی تخریب‌ها و نارسایی ها نیازمند نگهداری و توجه است.

ایمن سازی محور بوشهر - دیر، اصلاح نقاط حادثه خیز پیچ‌های جاشک و به سرانجام رساندن راه روستایی ریز به سرچشمه از جمله پروژه های مهم و کلیدی استان بوشهر در بخش راهداری به شمار می‌رود که روزنه امیدی برای کاربران جاده ای این استان در خصوص برطرف کردن مشکلات برزمین مانده از سال‌های گذشته ایجاد کرد.

بررسی‌های نشان می دهد که بلافاصله بعد از پایان سفر دولت به استان بوشهر در سال گذشته و با وجود همه مشکلات بودجه‌ای حاکم بر کشور اما پی‌گیری‌های لازم برای جذب اعتبارات در بخش راهداری و حمل و نقل جاده ای آغاز شد به نحوی که امروز و بعد از گذشت حدود ۱۵ ماه، از ۲۷ میلیارد تومان اعتبار مصوب ۱۹ میلیارد تومان معادل ۷۰ درصد اعتبار این بخش جذب و پروژه‌هایی که معطل تامین اعتبار بودند امروز از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند.

پیشرفت فیزیکی ۵۱ درصدی قطعه اول محور بردخون - دیر

نگهداری و ایمن سازی راه‌های ارتباطی و عرض مناسب محورها از وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای تردد ایمن در جاده‌ها است در همین ارتباط بود تعریض و اصلاح محورهای ارتباطی بردخون - دیر و حذف پیچ‌های جاشک مورد توجه و تصویب هیات دولت قرار گرفت که با اجرای این دو مصوبه که از مطالبه های مردم منطقه نیز هست این محورها ایمن و آمار تصادفات و حوادث جاده ای کاهش می‌یابد.

جاده بوشهر - دیر یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی استان بوشهر است که جنوب استان را به مرکز استان متصل می‌کند و تبدیل این مسیر به بزرگراه سال‌ها است که آغاز شده اما تا هنوز تکمیل نشده است.

محور بوشهر - دیر همواره به دلیل کم عرض بودن و نداشتن شانه خاکی و حجم سنگین تردد ماشین‌های سبک و سنگین مورد اعتراض کاربران جاده ای بوده است چرا که در طول سال در این محور حوادث مرگباری رخ می‌دهد.

آنطوری که عبدالکریم اخترشناس مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر می‌گوید: امروز با همت دولت سیزدهم کار تعریض و بهسازی قطعه اول محور بردخون- دیر به طول ۱۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۵۱ درصد در دست اجرا است و تلاش می‌شود با تامین اعتبار، تا پایان سال‌جاری زیر بار ترافیک برود.

حذف پیچ‌های جاشک ره آورد دولت سیزدهم برای بوشهری ها

براساس آمارها ۱۴۳ کیلومتر از مجموع چهار هزار و ۳۳۴ کیلومتر راه‌های استان بوشهر را راه‌های کوهستانی تشکیل می‌دهد که برخی از این پیچ‌های کوهستانی به دلیل خطرناک و ناایمن بودن بعنوان نقاط حادثه خیز استان مشهور هستند و سالانه حوادث مرگباری در این نقاط به ثبت می‌رسد.

پیچ‌های جاشک به دیر از جمله محورهای حادثه ساز استان بوشهر است که حذف و ترمیم این پیچ‌ها و ایمن سازی این مسیر پرتردد همواره از درخواست‌های مردم این منطقه است.

به گفته اخترشناس حذف پیچ‌های حادثه خیز جاشک به طول چهار کیلومتر از دیگر مصوبه سفر هیات دولت به استان بوشهر است که امروز با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است و انتظار می‌رود تا پایان سال بخش عمده آن اجرایی شود.

آنطوری که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر می گوید: حذف پیچ‌های جاشک بعنوان یکی از نقاط حادثه خیز استان بوشهر نقش مهمی در کاهش حوادث رانندگی دارد.

با ایمن سازی این محورهای ارتباطی مردم با آرامش و امنیت بیشتری تردد می‌کنند و دیگر هر روز شاهد حادثه ناگواری در این محورها نخواهیم بود.

بهره برداری از محور روستایی سرچشمه - ریز تا دهه فجر

پروژه محور روستایی ریز، انارستان و سرچشمه به طول ۱۱ کیلومتر است که پس از سال‌ها انتظار با همت دولت سیزدهم با ۳۰ میلیارد تومان درهفته دولت امسال مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

به گفته اخترشناس برای تکمیل قطعه‌های پروژه راه روستایی ریز به سرچشمه ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان بوشهر اختصاص یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر می‌گوید: تنها پنج کیلومتر از این محور باقی مانده که تا دهه فجر به بهر برداری می رسد.

او این را هم اشاره کرد که با تکمیل محور روستایی سرچشمه - ریز علاوه بر تحقق آرزوی دیرینه مردم روستای سرچشمه و بهبود وضعیت تردد در منطقه، زمینه اتصال شهرستان جم و دشتی از توابع استان بوشهر نیز فراهم می‌شود.

برخورداری روستاهای بالای ۵۰ خانوار بوشهر از راه دسترسی مناسب

از ۴۰۸ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت این استان ۳۹۹ روستا معادل ۹۸.۷ درصد از راه آسفالت برخوردار هستند.

عملیات اجرایی پروژه آسفالت جاده ریز - جم به سرچشمه پس از ۱۰ سال توقف در دولت سیزدهم از سر گرفته شد و با اجرای این پروژه که تنها پنج کیلومتر آن باقی مانده تمام روستاهای بالای ۵۰ خانوار استان بوشهر از راه روستایی مناسب برخوردار می‌شوند.

اخترشناس می‌گوید: در زمان حاضر تنها یک راه ریز - سرچشمه در شهرستان جم است که پنج کیلومتر آن آسفالت نیست و تلاش می‌شود تا این پروژه که با ۱۲ میلیارد تومان اعتبار در دست اجرا است تا دهه فجر مورد بهره برداری قرار گیرد.

او ادامه می‌دهد: با اجرای این جاده شهر شُنبه شهرستان دشتی از بن بست جغرافیایی خارج شده و مسیر ریز به شهرستان دشتی نیز بالغ بر ۵۰ کیلومتر کاهش می یابد.

به گفته اخترشناس با بهره برداری از این محور روستایی؛ استان بوشهر از جمله نخستین استان‌های کشور به شمار می‌رود که همه روستاهای بالای ۵۰ خانوار جمعیت آن از راه دسترسی مناسب و با کیفیت برخوردار می‌شوند.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر، در این استان ۲ هزار ۳۹۸ کیلومتر راه روستایی وجود دارد که از این میزان یکهزار و ۹۲۵ کیلومتر آن آسفالت و بقیه شوسه و خاکی است.

و تنها ۹ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان در زمان حاضر آسفالت مناسب ندارد و برای تکمیل آسفالت روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان بوشهر به طول ۸۳ کیلومتر ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

او همچنین محور ریز استان بوشهر به دژگاه در فراشبند فارس را نیز از دیگر مصوبه سفر هیات دولت به این استان است که اکنون در مرحله بازگشایی مسیر است و با اجرایی شدن آن، فاصله جنوب استان بوشهر به فارس ۷۰ کیلومتر کاهش می یابد.

اخترشناس افزود: با توجه به درپیش بودن دومین سفر هیات دولت به استان بوشهر، پروژه های اولویت دار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مشخص شده که در صورت تصویب، شاهد ارتقای قابل توجه شاخص های این حوزه خواهیم بود که برای تحقق این مهم هر سال این اداره کل اعتبارات خاصی برای آن منظور می کند . 

یادمان باشد هر میزان جاده ها استاندارد و عریض باشند، به همان اندازه تعداد جانباختگان و تصادفات کاهش می یابد و متولیان امر باید برای خدمات دهی به کاربران جاده ای نسبت به برطرف کردن مشکلات موجود در جاده ها اقدام کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر