سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: رییس حوزه هنری استان بوشهر گفت: تاکنون 56 جلد از کتاب دانشنامه این استان چاپ و رونمایی شده است.
کد خبر: ۱۳۵۸
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷

فکرشهر: رییس حوزه هنری استان بوشهر گفت: تاکنون 56 جلد از کتاب دانشنامه این استان چاپ و رونمایی شده است.

به گزارش فکرشهر، پایگاه اطلاع رسانی حوزه هنری بوشهر روز چهارشنبه به نقل از سید حسین سید زاده در آیین رونمایی از 20 جلد جدید ا کتاب دانشنامه استان بوشهر افزود: پیش بینی می شود شمار کتاب های این دانشنامه تا110 جلد افزایش یابد.

وی یادآورشد: پیش از این 36 جلد از این دانشنامه چاپ شده بود که با کتاب هایی که امروز رونمایی می شود شمار آنها به 56 جلد می رسد.

براساس این گزارش نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه بوشهر دراین آیین گفت: بوشهر تاریخچه درخشانی در عرصه فرهنگ و هنرایران اسلامی دارد.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: استان بوشهر خود یک دانشنامه است و محققان نیز باید نهایت تلاش خود را در کشف گنجینه های تاریخی و کشف نشده این استان بکار گیرند. ‏

وی با گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی و یاد و خاطره شهدای هنرمند و پیشکسوتان این عرصه بویژه شهید آوینی، بیان کرد: دانشنامه مجموعه ای از آثار موضوعی در یک مدار و منظومه خاص است که تاریخ، هویت، شخصیت و تحوّلات آن موضوع را در یک منظومه اجتماعی بیان می کند و هر قدر تأثیرگذاری آن موضوع در تحولات تاریخی بیشتر باشد ارزش آن دانشنامه بیشتر می شود.

صفایی بوشهری اظهار کرد: هر اندازه اصحاب قلم یک دانشنامه دارای شخصیت ممتاز و قلمی پژوهشگرانه و محققانه باشند بر گران سنگی آن دانشنامه افزوده می شود.

وی با بیان این که دانشنامه، شناسنامه محققانه یک موضوع است، افزود: در عرصه بازکاوی، بررسی ها و پژوهش های تاریخی درباره یک موضوع، نقش دانشنامه ها در تبیین، تأثیرگذاری و ارزش آن موضوع، نقشی اساسی است.

امام جمعه بوشهر اظهارکرد: این استان یکی از سرزمین های بسیار ویژه ای است که هم خود شاهد حوادث بسیار و استثنایی بوده و هم درجه تأثیر گذاری بالایی در محیط پیرامونی خود در طول تاریخ داشته است.

صفایی بوشهری با اشاره به این که استان بوشهر در جغرافیای ملی، منطقه ای و بین المللی در همه عرصه ها جایگاه بسیار ویژه و استراتژیکی دارد، افزود: این استان، گنجی غیر مکشوف است که باید با قلم شما نویسندگان از طریق تألیفات و بیانات، کشف و به جامعه ملی، منطقه ای و جهانی عرضه شود.

وی گفت: جغرافیا و هندسه استان بوشهر، هنری است. 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با اشاره به معماری بافت قدیم بوشهر و این که تنها در جهان دو شهر ونیز و مادرید دارای این سبک معماری هستند، تصریح کرد: وقتی بزرگترین متخصصان این عرصه، بافت قدیم بوشهر را می بینند، در مقابل طراح، بنّا، سیستم های نور پردازی، تعبیه، کوچه های باریک و پنجره های مشرف و ارتباط نور، هوا و دریای بافت قدیم بوشهر، سر تعظیم فرود می آورند.

صفایی بوشهری بیان کرد: دانشنامه استان بوشهر می تواند کتابی باشد نه تنها برای کشف گنج تاریخی این استان بلکه می تواند کتبی برای آموزش بزرگی های جامع به فضاهای ملی و جهان باشد.

گزارش مستر چیک از بوشهر، شاخابه پارس و خاطرات نیلستروم از جنگ جهانی اول تالیف و ترجمه افشین پرتو، نگاهی به بندر گناوه تالیف غلامحسین دریانورد، تاریخ سیاسی و مبارزات مردم برازجان و فرهنگ و مشاهیر برازجان نوشته اکبر صابری، جفره ماهینی ازعبدالرسول غریبی، ناخداعباس دریانورد و سید مرتضی مجتهد اهرمی اثرعبدالکریم مشایخی، لالایی های استان بوشهرازمنیژه پورنعمت، ضرابخانه ها و سکه های ضرب بوشهرنوشته سیدقاسم یا حسینی، واژگان محلی 5،4،3 نوشته فرید میرشکار، نگاهی به خورموج ازحمید زارعی، معتقد اهرمی تالیف فاطمه مومنی، تاریخ شبانکاره و تبارشناسی و جغرافیای تاریخی شبانکاره ازعلیرضا رمضانی، افسانه های بوشهرتالیف معصومه بیگم بلادی، ‎صید سنتی اثرعبدالحسین کنین 20 جلد جدید دانشنامه استان بوشهر هستند که روز سه شنبه رونمایی شدند.

در بخش های پایانی این آیین از پژوهشگران حبیب احمدزاده، سیدقاسم یاحسینی و ویراستار و شاعر امید غضنفر، گرافیست و طراح دانشنامه بوشهر نغمه ایزدپناه و حمید فرخیان تقدیر شد. /ص

منبع: ایرنا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر