دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر:
کد خبر: ۱۳۷۳۵۴
پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۲

فکرشهر: سرپرست اداره‌کل محیط زیست استان بوشهر گفت: طی یکسال گذشته ۲۱۱ پرونده با موضوعات زیست‌محیطی در جریان رسیدگی قرار گرفت که بیشتر آنها شامل آلودگی آب، خاک و هوا، نفتی، شناورها و سوء مدیریت پسماندها است.

به گزارش فکرشهر، عبدالرحمن مرادزاده روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: این تعداد غیر از پرونده‌هایی است که برای جرایم صید و شکار تشکیل و رسیدگی شده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۱ پرونده با موضوع تصرف عدوانی اراضی ملی واقع در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست در جریان رسیدگی بوده که در نتیجه آن پنج هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شده است.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: این اراضی در پارک ملی دریایی نایبند، منطقه حفاظت شده مند و پارک ملی دریایی دیر نخیلو قرار دارد.

رییس اداره حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر درباره جزئیات پرونده‌های زیست محیطی سال گذشته به ایرنا گفت: یکی از مهمترین موضوعات مطالبه خسارت وارد شده به محیط زیست بر اثر آلودگی بوده که در سال گذشته ۹ پرونده با این موضوع در جریان رسیدگی قرار داشت.

 ۲۱۱ پرونده زیست‌محیطی استان بوشهر رسیدگی شد

سیروس کرمی با بیان اینکه بیشتر این پرونده‌ها مربوط به شرکت‌های دولتی بوده، افزود: پرونده یکی از شرکت‌های نفتی آلاینده خلیج فارس با مطالبه خسارت در معاونت حقوقی ریاست جمهوری در جریان رسیدگی و اجرای حکم است و یکی دیگر از این پرونده‌ها مربوط به غرق شدن یک شناور خارجی در خلیج فارس بوده که دادخواست آن تهیه شده است.

کرمی یادآور شد: محاسبه خسارت وارد شده به محیط زیست دریایی با مستندات اداره‌کل بنادر و دریانوردی و بررسی اداره محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست انجام می‌شود.

رئیس اداره حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: موضوع اثبات مالکیت اراضی بخش دیگری از پرونده‌های زیست محیطی را تشکیل می‌دهد که در این ارتباط سال گذشته ۱۴ پرونده در استان بوشهر در جریان رسیدگی بود.

وی توضیح داد: این پرونده‌ها بیشتر مربوط به اراضی واقع در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است که اشخاص حقیقی ادعای مالکیت بر آن را دارند.

کرمی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر علیه سوء‌مدیریت پسماندها شکایت کیفری مطرح می‌کند، اذعان کرد: بیشتر شهرهای استان بوشهر این مشکل را دارند که پرونده‌های آنها در جریان رسیدگی است.

رئیس اداره حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه الزام صنایع به نصب سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب و سیستم پایش آنلاین از دیگر موضوعات پرونده‌های زیست محیطی این استان در سال گذشته بوده، افزود: سال ۱۴۰۱ پنج پرونده الزام به نصب سیستم تصفیه خانه فاضلاب برای پیشگیری از ورود پساب خام و آلوده به محیط در حال رسیدگی بوده که بیشتر مربوط به صنایع نفتی و گازی مستقر در این استان است.

وی اضافه کرد: چهار پرونده الزام صنایع استان بوشهر به نصب سیستم پایش آنلاین نیز در این سال رسیدگی شده که همه آنها به نتیجه نهایی رسیده و بر اساس قانون صنایع به فراهم کردن این تجهیزات ملزم‌ شده‌اند.

کرمی ادامه داد: در این مدت سه پرونده حقوقی نیز در ارتباط با تخریب تالاب‌ها و مرجان‌های دریایی طرح دعوی شد که در دست رسیدگی است.

وی با اشاره به سختی کار محیط‌بانان در دفاع از محیط زیست و حیات وحش، گفت: در سال گذشته چندین پرونده برای افراد متمرد به محیط بان‌های استان بوشهر تشکیل شد که در یکی از این موارد مرجع قضایی حکم به حبس فرد تهدید کننده داد.

رئیس اداره حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در ارتباط به احکام سبز زیست محیطی استان بوشهر نیز ضمن قدردانی از قضات استان بوشهر در اهتمام به حفظ محیط زیست، یادآور شد: در یکی از پرونده‌های آلودگی نفتی خلیج فارس شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری شهرستان بوشهر به عنوان شعبه زیست محیطی، علاوه بر محکومیت شرکت نفتی آلاینده به پرداخت جزای نقدی حکم به الزام این شرکت برای تعویض لوله‌های انتقال نفت فرسوده داد که منشا مهمی از آلودگی دریایی در این استان است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر