يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۸۰۰۳
جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۰

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به کافی نبودن منابع آب استان، تولید محصولات گرمسیری در گلخانه‌ها در حال توسعه است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، کبری توکلی افزود: محصولات گرمسیری مانند موز، پاپایا و انبه در گلخانه‌ها در حال توسعه هستند.

وی گفت: تنوع محصولات باغبانی موجب افزایش بازدهی اقتصادی و ایجاد فرصت برای بهره مندی از حداکثر ظرفیت‌های قابل توسعه در بخش باغبانی استان بوشهر می‌شود. طبق آخرین آمار‌ها استان بوشهر حدود ۳۱۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که این مقدار چیزی حدود ۱۳ درصد کل مساحت استان است، اما از این مقدار، کمتر از نیمی از اراضی، هر سال تحت کشت قرار می‌گیرند.

توکلی افزود: در این استان سطح زیر کشت محصولات باغی حدود ۴۰ هزار هکتار است از مجموع آن‌ها تقریباً ۲۰۰ هزار تن محصولات باغی استحصال می‌شود. در نتیجه استان بوشهر تامین کننده حدود یک و نیم درصدی محصولات کشاورزی ایران است. عمده این محصولات در زمانی به بازار عرضه می‌شود که دو سوم مرکزی و شمالی ایران امکان کشت محصول را ندارند و یا کشت در آن‌ها به صورت گلخانه‌ای انجام می‌شود. به این ترتیب، استان بوشهر یکی از استان‌های مهم در تولید محصول خارج از فصل است.

وی در رابطه با نوسازی و بهسازی نخیلات گفت: سالانه برای اصلاح و نوسازی اعتبار لازم از قبل در نظر گرفته می‌شود. در حال حاضر ۱۸ هزار هکتار از نخلستان‌های این استان باغ‌های درجه ۲ و ۳ هستند که برخی از آن‌ها به حذف و جایگزینی یا عملیات نوسازی و بهسازی نیاز دارند.

توکلی افزود: بافت سنتی نخیلات استان بوشهر با توجه به افزایش هزینه‌های تولید به‌ویژه در باغ‌های درجه دو و سه همواره از جمله نگرانی و دغدغه‌های نخل‌داران این استان بوده و در همین ارتباط بود که مصوبه اصلاح، احیا، حذف و جایگزینی (جوان سازی) نخلستان‌ها در سفر ریاست جمهوری مصوب شد.

وی ادامه داد: بیشتر دشت‌های استان ممنوعه هستند و آب موجود فقط برای استفاده باغات از قبل ساخته شده با تغییر شیوه آبیاری کافی است و برنامه‌ی توسعه حتی با تغییر شیوه آبیاری و وضعیت موجود، در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر