شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با نگاهی گذرا به تاریخ جهان و این مرز و بوم در خواهیم یافت که جهانیان، ایرانیان را مهندسین منابع آب و رودخانه می دانستند و...
کد خبر: ۱۴۰۱۲
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۹

فکرشهر:  مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با نگاهی گذرا به تاریخ جهان و این مرز و بوم در خواهیم یافت که جهانیان، ایرانیان را مهندسین منابع آب و رودخانه می دانستند و مدیریت منابع آب از گذشته در این کشور عزیز وجود داشته است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، حسین دلشب  در این نشست، به اهمیت حفظ منابع آب اشاره کرد و  با اشاره به اینکه قنات یکی از دست آورد های ایرانیان است اظهار داشت: کوروش کبیر می گوید : خداوندا این کشور را از خشکسالی و دروغ حفاظت بفرما.

\n\n

دلشب در ادامه به معضلات بخش کشاورزی در استان اشاره کرد  و عدم بازدهی اقتصادی در مقابل صرف بیشتر منابع آبی استان بوشهر در این بخش را نیازمند بازنگری جدی دانست.

\n\n

وی اظهار داشت: برای بررسی های علمی تا دهه آینده و برای حفظ وضع موجود باید بیش از صد در صد به منابع آّب قابل بهره برداری بیفزاییم. خشکسالی و کاهش منابع آّب یکی از تهدیدات آینده کشور ماست که باید با تدبیر و مدیریت مناسب به سمت منابع آب جایگزین ، کشت جایگزین و تغییر روشهای آبیاری، اصلاح الگوی کشت، جلوگیری از بهره برداری و کشت نخیلات جدید پرداخته شود.

\n\n

حسین دلشب سپس به تاریخچه تالاب حله و مشکلات پیش آمده  پرداخت و با اشاره به اینکه حق آبه مشخص شده است و سازمان آب نیز این موضوع را پذیرفته و قبول دارند اظهار داشت: ان شاءالله بارها سازی حتی خارج از برنامه، امر آب رسانی به این منطقه انجام پذیرد .

\n\n

\n\n

مدیر عامل آب منطقه ای استان بوشهر نیز با اشاره به اینکه 80 در صد آورد های رودخانه ها کاهش پیدا کرده است و وجود برخی سدها مانند سد شهید رییسعلی دلواری حکم نجات دهنده برای  رودخانه شاهپور دارد تاکید کرد : به تعهدات خود نسبت به تامین آب حله  پایبندیم و در اجرا طبق تعهدات پیش خواهیم رفت.

\n\n

وی در ادامه افزود: اولویت اصلی شرکت آب منطقه ای بعد از شرب، محیط زیست است و هم اکنون نیز هدایت آب تا "بند بصری" و "شاخه شمالی "  مشکلی ندارد، مشکل اصلی تقسیم جریان بین شاخه شمالی و جنوبی است که هدایت آب به سمت شاخه جنوبی به دلیل رسوب گذاری دچار مشکل شده است .

\n\n

 در همین باره اعضا و نمایندگان ارگان های شرکت کننده در جلسه، نظرات خود را اعلام نمودند و در نهایت جمع بندی نهایی توسط مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر انجام و مصوباتی صورت پذیرفت :

\n\n

با توجه به وجود آب تا قبل از ورودی دهانه تالاب مقرر گردید هر چه سریعتر در شاخه ورودی به تالاب و شاخه های فرعی لایروبی انجام گردد تا باعث جریان یافتن آب به داخل تالاب گردد و آب در اختیار کسانی که کشت جدید انجام می دهند قرار نگیرد.

\n\n

همچنین با انجام یکسری اقدامات فنی آب در اختیار تالاب قرار گیرد لذا در اسرع وقت توسط مشاور زیست محیطی و همکاری کارشناسان شرکت آب منطقه ای مکان های  آسیب، شناسایی و اعلام شود.

\n\n

شرکت منطقه ای آب نیز پس از مشخص شدن اولویت ها ماشین آلات و امکانات لازم را تامین نماید و همچنین حق آبه ی زیست محیطی تالاب تامین گردد.

\n\n

با توجه به اینکه در کارگاه های گذشته مکان  های دچار مشکل شده جهت عبور آب توسط مردم محلی مشخص و لایروبی گردیده است لذا باید از تجربیات ذینفعان کمک گرفت و استفاده کرد.

\n\n

اداره کل راه و شهر سازی نیز در صورت نیاز ماشین آلات لازم را در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دهد و در نهایت جهت فنس کشی و تکمیل تعهدات اداره کل راه و شهرسازی در جهت تامین حریم منطقه حفاظت شده حله  در اسرع وقت اقدامات لازم انجام و نتیجه حاصل گردد. 

\n\n

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، در کمیته راهبردی بررسی و ارائه راهکارهای عملی برون رفت از بحران کم آبی  برای احیاء تالاب حله، مسئولین اداره  کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، دفتر فنی استانداری، شرکت آب منطقه ای، اداره راه و شهرسازی، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر حضور داشتند.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر