شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۱۱۳۲
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹

فکرشهر: رئیس هیات مدیره و مدیرعامل تعاونی لنجداران بندر گناوه گفت: صادر نشدن مجوز سفر برای تردد شناورهای سنتی شهرستان به کشورهای همسایه خلیج فارس در سال ۱۴۰۲ تاکنون برای فعالان دریانوری مشکل آفرین شده است.

به گزارش فکرشهر، سید علی موسوی گمارانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با گذشت پنج ماه از آخرین سفر شناورهای سنتی به کشورهای همسایه خلیج فارس و از ابتدای سال جاری تاکنون به علت نداشتن مجوز این شناورها نتوانسته اند سفر کنند که این امر، بلاتکلیفی و مشکلات عدیده‌ای برای مرزنشینان این شهرستان از جمله مشاغل مرتبط با دریانوردی ایجاد کرده است.

وی افزود: شناورهایی که سفر دریایی به کشورهای همسایه خلیج فارس داشته‌اند مربوط به سهمیه مجوزهای پارسال بوده است.

وی گفت: باتوجه به اینکه صادر نشدن مجوز تردد سفرهای دریایی برای مردم این شهرستان که عمده شغل ساکنان آن زنجیروار به دریا وابسته است، معیشت، کسب و کار را تحت شعاع قرار داده است، جامعه اقتصاد دریامحور این شهرستان از مسئولان بلندپایه کشور و استانی انتظار و توقع در سرعت بخشی در صدور آن دارند.

مدیرعامل تعاونی لنج‌داران گناوه یادآور شد : باتوجه به رویکرد دولت در برقراری ارتباط و تعامل با کشورهای همسایه از جمله عرب حوزه خلیج فارس و گشایش‌هایی که به عمل آمده است، شناورهای سنتی یکی از مهم‌ترین کانال‌های ارتباطی در این راستا هستند.

وی گفت: مجوز سفرهای دریایی باید طوری زمان بندی شود که لنج‌داران و ملوانان بتوانند از فرصتی که برای آنها پیش آمده است، با سر درگمی مواجه نشوند و بتوانند با یک برنامه‌ریزی مناسب نتیجه بخش برای آنها باشد.

وی ادامه داد: جامعه اقتصاد دریامحور این شهرستان از مسئولان انتظار دارند در صدور ۲ مجوزی که به شناورها می‌دهند و اگرچه کم است از ابتدای نخست سال در فروردین و نیمه دوم سال در شهریور محاسبه و اعمال کنند اما اگر به نیمه‌ها و پایان سال معطوف شود، برای لنجداران و ملوانان مشکل ساز خواهد شد و نمی‌توانند استفاده مطلوب ببرند.

گمارانی افزود: البته مجوز سفرهای دریایی نباید به یک یا ۲ سفر در طول سال محدود شود بلکه انتظار است که تصمیم گیران در مرکز کشور اجازه بیشتری به شناورها دهند و محدودیت در سفرها برداشته شود.

مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه بیان داشت: باتوجه به اینکه ممر درآمد ۸۰ درصد از مردم شهرستان با بیشترین مرز نوار ساحلی در استان بوشهر به دریانوردی و از طریق سفر به کشورهای همسایه خلیج فارس گره خورده است، ملوانان و لنجداران و دیگر مشاغل مرتبط با آن در این دیار انتظار دارند سهمیه سفر دریایی از یک سفر به سفرهای بیشتر و در حد ۶ بار با هدف بهبود معیشت دریانوردان و رونق منطقه افزایش یابد.

گناوه از بنادر فعال تجاری استان بوشهر دارای بیش از ۶۰۰ شناور سفاری است و شغل ۸۰ درصد مردم این شهرستان به دریا و مراودت با کشورهای همسایه خلیج فارس وابستگی دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر