دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: رییس کل بانک مرکزی گفت: نوع خدمات بانکی از صنعت بانکداری دنیا عقب بوده و نیاز به بروز رسانی دارد که شرایط پساتحریم به تحول نظام بانکی کمک خواهد کرد...
کد خبر: ۱۴۱۶۵
شنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۵

فکرشهر: رییس کل بانک مرکزی گفت: نوع خدمات بانکی از صنعت بانکداری دنیا عقب بوده و نیاز به بروز رسانی دارد که شرایط پساتحریم به تحول نظام بانکی کمک خواهد کرد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، ولی الله سیف درنشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر با اشاره به این که عقب ماندگی نظام بانکی با یک تصمیم حل نمی شود افزود: در زمان حاضر کمترین نرخ کفایت سرمایه در دنیا 12 درصد است ولی این آمار در نظام بانکی کشور بطور معدل 4.5 درصد است. 

\n\n

سیف اضافه کرد: در این 4.5 درصد آمار منفی نیز وجود دارد زیرا این رقم به عنوان رقم معدل محسوب شده است. 

\n\n

وی یادآورشد: حجم تسهیلات غیرجاری و معوق کشور نیز نگران کننده است و مقصر این امر تسهیلاتی است که بصورت تحمیلی و تکلیفی بر بانک ها وضع شده است. 

\n\n

\n\n

رییس کل بانک مرکزی گفت: نظام بانکی باید برای بخش خصوصی بماند و نه اینکه به ابزاری برای رفع تنگناهای دولت تبدیل شود. 

\n\n

وی اظهارداشت: مهمترین مساله کنونی کشور رکود و خروج از این وضعیت است که نظام بانکی باید در این راستا بطور جد نقش خود را ایفا کند و در کنار آن کاهش تورم را نیز دنبال کند. 

\n\n

سیف ادامه داد: موفقیت در کاهش نرخ تورم از بالای 40درصد به حدود 15 درصد نیز نباید اکتفا کرد بلکه باید برای تک رقمی شدن آن نیز اقدام جدی صورت گیرد. 

\n\n

وی یادآورشد: ستاد رفع موانع تولید که در استان ها فعال شده باید محیط تفاهم و درک متقابل بخش خصوصی و بانک ها باشد. 

\n\n

رییس کل بانک مرکزی افزود: ستاد رفع موانع تولید محلی برای شفاف سازی و کارکارشناسی است که باید در آن بر حسب تشخیص استانداران راهکاری مناسب برای معضل های بوجود آمده طراحی شود. 

\n\n

سیف گفت: منابع تسهیلاتی نظام بانکی محدود است از این رو باید منابع را در سمتی که بیشترین بازدهی و اثر بخشی دارند هدایت کرد. 

\n\n

وی یادآورشد: زنجیره تولید حلقه هایی به هم پیوسته بوده و چنانچه یک حلقه آن دچار اختلال شود سایر حلقه ها نیز متاثر خواهند شد. 

\n\n

\n\n

سیف افزود: نظام بانکی کشور با تحریم های لحاظ شده در مقطعی وضع بسیار ناگواری داشت تا جایی که هدف گذاری ها بر فلج کردن آن بود. 

\n\n

وی یادآورشد: در جریان تحریم همچنین برخی جیره خوار داخلی و خارجی ایجاد شده بود که این وضعیت در آینده برطرف خواهد و قطعا افزایش ظرفیت تولید و رشد اقتصادی را نیز در بر خواهد داشت. 

\n\n

سیف گفت: بانک ها و بنگاه های اقتصادی به منظور پیشرفت خود باید درک متقابلی از یکدیگر داشته باشند. 

\n\n

سیف همچنین با تاکید بر حل مشکل بنگاه های اقتصادی عنوان کرد: این که حل مشکلی از بنگاه ها را به آینده موکول کنیم منطقی نیست زیرا احتمال گسترده تر شدن دامنه آن معضل افزایش پیدا می کند. 

\n\n

وی گفت: در وضعیت فعلی بهترین راه برای برون رفت از رکود اولویت بندی تسهیلات اعطایی است. 

\n\n

رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: در این مدت دامنه نوسانات نرخ ارز کاهش پیدا کرده و قطعا مهمترین گام برای رشد اقتصادی ثبات در اقتصاد و قابل پیش بینی بودن آن است. 

\n\n

سیف همچنین با اشاره به اینکه مسکن مهر یک نمونه ناصحیح برای استفاده از منابع بانک مرکزی بود، افزود: برای این مهم باید 75 میلیون نفر هزینه آن را پرداخت کنند و این در شرایطی بود که بخشی از این جمعیت زیر خط فقر بوده و امکان پرداخت را نداشتند ولی با این وضع با تلاش های که انجام شد آن را مدیریت و حل کردیم. 

\n\n

به نوشته ی ایرنا، وی ادامه داد: بانک مرکزی نسبت به آمار ارایه شده نیز حساسیت و تعصب فراوانی دارد زیرا به عقیده دولت تدبیر و امید یکی از نیازهای رشد و توسعه شفاف سازی آمار ارایه شده است. 

\n\n

سیف به نمایندگی از هیات دولت تدبیر و امید عصر روز پنجشنبه به استان بوشهر سفر کرده است. 

\n\n

نشست با استاندار و امام جمعه ، بازدید از چند طرح صنعتی ، نشست در شورای هماهنگی بانک ها و کارگروه اشتغال و سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه از دیگر برنامه های سفر رییس کل بانک مرکزی به استان بوشهر بود.

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n


\n 

\n\n

عکاس: آریادخت جهانبخشان

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر