يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
رییس دانشگاه در پاسخ به سوال «فکرشهر» مطرح کرد:
فکرشهر: احداث کلینیک جدید تخصصی و استخدام 100 پرستار برای برازجان/ دلیل احداث بیمارستان جدید بوشهر و شرایط موجود/ کلینیک های جدید در بوشهر/ میزان کاهش پرداختی مردم در حوزه ی درمان استان...
کد خبر: ۱۴۲۰۱
دوشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰

فکرشهر: رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برای تبدیل دشتستان به قطب درمان استان برنامه هایی با افق 10 ساله در نظر گرفته شده است.

\n\n

دکتر علیرضا رئیسی، در پاسخ به سوال فکرشهر درباره ی قول وزیر بهداشت و درمان در اسفند 92 مبنی بر تبدیل دشتستان به قطب درمان استان و برنامه های انجام شده در این راستا، اظهار داشت: هدف نهایی ما این بوده و هست و آقای وزیر هم که تشریف اوردند، توجه ی ویژه ای به این موضوع نمودند.

\n\n

وی در نشست خبری پیرامون برنامه های دانشگاه علوم پزشکی در این راستا، افزود: ما علارغم داشتن سی تی اسکن در برازجان، یک سی تی اسکن پیشرفته تر با هزینه ی 2.4 میلیارد تومان تهیه کرده و در برازجان نصب نمودیم که یکی از تجهیزات مهم بود.

\n\n

رییسی گفت: نکته ی دیگر پیرامون تخت های بیمارستان و دسترسی به بیمارستان است.

\n\n

\n\n

وی توضیح داد: در حوزه ی سلامت، بعد از مدتی عادات ترافیکی و رفت و آمدی ما شکل می گیرد و یکی از نارضایتی هایی که در برازجان شکل گرفت، اعتراض به جابجایی بیمارستان بود و یکی از تصمیماتی که در آن جلسه گرفته شد، مجوز فعال سازی بیمارستان 17 شهریور با 31 تخت بود.

\n\n

استخدام 100 پرستار برای برازجان

\n\n

وی گفت: برای خودمان هم قابل باور نبود که از اسفند 92 تا الآن و به این سرعت بتوانیم مجوز را گرفته و تعریف کاربری کنیم و آگهی استخدام هم زدیم و 100 نفر نیروی کار درمانی و پرستار گرفتیم در حالی که همه می دانند گرفتن مجوز در حوزه ی بهداشت و درمان بسیار مشکل و زمان بر است. 

\n\n

دکتر رئیسی افزود: به ازای هر 2 تا 3 تخت بخش جنرال، میانگین، 1.5 نیرو نیاز است و ما 100 نیرو برای 32 تخت بیمارستان 17 شهریور برازجان گرفتیم برای این که بتوانیم بخش های دیگر بیمارستان شهید گنجی از جمله آی سی یو را هم فعال کنیم و همین امسال، معاونت درمان ما افزایش تخت آی سی یو را نیز در دستور کار دارند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، وی افزود: در بحث استخدامی ها شما می دانید که در دولت، اصلا استخدامی نیست و ما مجوز استخدامی برای بیمارستان 17 شهریور برازجان گرفته ایم که این از اقدامات خوب وزیر بود؛ در واقع برای کل استان 100 نیرو برای برازجان، دیر و سوانح و سوختگی گناوه داده بودند و گفتند خودتان بین استان تقسیم کنید ولی ما تماس گرفتیم و برای دیر و گناوه جداگانه نیرو گرفتیم و کل نیروها را به برازجان دادیم.

\n\n

 

\n\n

احداث کلینیک جدید تخصصی در برازجان

\n\n

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به شروع کار پس از وقوع زلزله ی آذرماه 92 برازجان و آسیب هایی که به بیمارستان شهید گنجی وارد شد، ابراز داشت: ما قبل از شروع بازسازی بیمارستان 17 شهریور برازجان، کار را به شرکت مشاور دادیم و کار مقاوم سازی ساختمان شروع شده و مهم ترین قسمت نیروی بهداشت و درمانی که نیروی انسانی است نیز تامین شده و طبق پیش بینی گفته اند 8 ماهه ساختمان را تحویل می دهند.

\n\n

وی توضیح داد: کاربری ما برای بیمارستان 17 شهریور برازجان، تمرکز بیشتر روی اورژانس بیمارستان است که بیمار پذیرش و وضعیتش ثابت شود و بعد از چند ساعت و یا حتی فردای آن روز به بیمارستان شهید گنجی منتقل شود.

\n\n

علیرضا رئیسی ادامه داد: کار دیگر این است که بخش روانپزشکی را نیز به بیمارستان 17 شهریور منتقل کنیم که اخیرا نامه ای در این راستا زده اند و مورد موافقت هم قرار گرفته است.

\n\n

\n\n

وی افزود: برنامه ی دیگر، احداث کلینیک تخصصی در برازجان است که مکان کلینیک نیز، دقیقا روبروی دژ و  در بهداری قدیم است که کارش در حال انجام است.

\n\n

این مسئول اضافه کرد: برنامه ی دیگری که برای درازمدت برای دشتستان در حال برنامه ریزی است و با افق ده ساله برای سال 1404 در نظر گرفته ایم، تبدیل فضاهای دشتستان به فضای اموزشی است که از این وضعیت صرف درمان، به حوزه ی آموزش و پژوهش برویم و حوزه ی سلامت دشتستان را ارتقا دهیم.

\n\n

ورود تامین اجتماعی برای توسعه

\n\n

دکتر رئیسی با بیان این که هیچ موقع برای توسعه نباید روی جای کوچکی تمرکز کنیم و باید تامین اجتماعی را هم در نظر بگیریم، گفت: یکی از کارهای دیگری که انجام داده ایم، رفتن سراغ تامین اجتماعی بوده و سطح بندی بیمارستان مهر برازجان را هم تغییر داده ایم که این بیمارستان را توسعه دهند، زیرا پتانسیل خوبی برای شهرستان است.

\n\n

وی افزود: این کار را برای بوشهر هم انجام داده ایم و ما ام آر آی را به تامین اجتماعی داده ایم چرا که همه باید مشارکت کنند و تامین اجتماعی هم از این استان درامد دارد و باید به مردم خدمات ارایه کند و طبق قانون الزام، 27/9 سهم بیمه باید در درمان هزینه شود. 

\n\n

رییسی گفت: ما تا سال 92، 40 درصد مراکزمان خالی از پزشک بوده و الان روستاهای ما دارای پزشک شده اند و این تحول سلامت، یک نهال است که باید مراقبت شود تا تنومند گردد. 

\n\n

وی ادامه داد: در حوزه ی محیط زیست و بهداشت عمومی باید توجه داشت و فرهنگ سازی کرد و در رابطه با پاسخگویی هم از این بعد آقای حسینی در روابط عمومی حضور دارند.

\n\n

دلیل احداث بیمارستان جدید بوشهر و شرایط موجود

\n\n

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، پیرامون احداث بیمارستان جدید بوشهر نیز گفت: مرکز استان باید حداقل 400 تخت داشته باشد و بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر، این تعداد تخت ندارد در حالی که ضریب اشغال تخت در آن بالای 80 درصد است و این یعنی هیچ تخت خالی ندارد.

\n\n

\n\n

وی ادامه داد: باید این تعداد تخت را به حداقل 700 تخت رساند و به همین دلیل مجوز احداث بیمارستان 160 تخت خوابی را برای بوشهر گرفته ایم و اگر تا کنون کلنگ زنی نشده، بخاطر زیرسازی محل بوده است.

\n\n

رییسی اظهارداشت: به اندازه ی هزینه ی ساخت بیمارستان، ما برای زیرسازی و شمع کوبی محل احداث هزینه کرده ایم؛ چرا که زمین ها باتلاقی اند و علاوه بر این بیمارستان کنونی در فضای کوچکی احداث شده و ما برای احداث بیمارستان جدید، آن را به عنوان فاز دوم همین مجموعه معرفی کرده ایم.

\n\n

وی  افزود: دنیا دارد به این سمت می رود که بیمارستا ها مجتمعی باشند، چرا که هزینه خیلی کم می شود، تعداد متخصصین بیمارستان مقرون به صرفه می شود و این کار علمی است و به زودی بیمارستان جدید بوشهر نیز کنار همین بمارستان کلنگ زنی می شود.

\n\n

توانمندترین بودن مدیر مهم است؛ نه بومی بودن

\n\n

دکتر رییسی، بومی بودن یا غیر بومی بودن مدیریت مجموعه را غیر مهم اعلام کرد و در خصوص ریاست جدید بیمارستان شهید گنجی برازجان اظهار داشت: فرد مدیر و راس کار باید توانمندترین باشد اما زمانی که خواستید کادر را ایجاد کنید باید بومی بیاورید؛ ضمن این که پذیرش مدیریت بیمارستان برازجان توسط بومی ها سخت است و بنا به دلایلی بومی ها تمایلی به حضور برای ریاست بیمارستان نداشته اند.

\n\n

وی گفت: ما از بیمه ها حدود 17 تا 18 میلیارد تومان مطالبه داریم که متاسفانه پرداخت نشده و امیدواریم حل شود و یکی از منظم ترین بیمارستان های ما در بحث اسناد، بیمارستان برازجان است.

\n\n

کلینیک های جدید در بوشهر

\n\n

دکتر رییسی از ایجاد چند کلینیک تخصصی در بوشهر نیز خبر داد و گفت: بیمارستان فاطمه زهرای قدیم بوشهر به کلینیک بسیار بزرگ و مجهز تبدیل و با ظرفیت 40 مطب احداث خواهد شد.

\n\n

وی ادامه داد: امسال با هلال احمر هم صحبت شده که از فضای درمانگاه هلال احمر استفاده شود و از آن جایی که این فضا کنار بیمارستان قلب ما است، کارهای فیزیوتراپی و بازتوانی قلب و عروق را به هلال احمر منتقل می کنیم.

\n\n

این مسئول ادامه داد: پیوست های اجتماعی و فرهنگی مان را هم نباید فراموش کنیم و باید در راستای زیرسازی و فرهنگ سازی و فضای سبز هم فعالیت کنیم و به همین دلیل به جای دیوار، می خواهیم کلا اطراف کلینیک جدید، فضای سبز ایجاد کنیم و در آینده هم می توان آن را شبانه روزی کرد که در کنار سایر کلینیک ها و پلی کلینیک ها فعالیت خواهد کرد و از ترافیک و غیره هم جلوگیری می شود.

\n\n

وی اضافه کرد: در بوشهر، مجوز دو بیمارستان خصوصی هم داده شده که پای کار و فعال هستند. 

\n\n

این مسئول پیرامون بیمارستان سوانح و سوختگی گناوه نیز گفت: باید بخش ترمیمی این بیمارستان را فعال کنیم و بر همین اساس دنبال جذب نیروی متخصص ترمیمی انتخابی هستیم.

\n\n

میزان کاهش پرداختی مردم در حوزه ی درمان استان

\n\n

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از کاهش 37 درصدی پرداخت ها از جیب از مردم بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت خبر داد و افزود: تا سال 92، بالای 61 درصد هزینه ها از جیب مردم پرداخت می شد در حالی که امار رسمی امسال، 37 درصد کاهش داشته و در استان ما 7.2 درصد پرداختی مردم در حوزه ی بستری است.

\n\n

وی ادامه داد: از ان جایی که هزینه ی اصلی در تجهیزات بود و ما خودمان تجهیزات را آماده کردیم، قیمت در بازار هم کاهش داشته و این نشان دهنده ی کوتاه شدن دست دلالان در حوزه ی سلامت است.

\n\n

رییسی افزود: در حوزه ی سرپایی، باید استان را باز هم تقویت کنیم؛ در کل کشور، 35 میلیون ویزیت انجام شده در حالی که در استان بوشهر، 1 میلیون و 200 هزار نفر ویزیت شده اند که این امار پایان مردادماه است و در واقع ما امارمان نسبت به کشور خیلی خوب است که اگر جمعیت را 1.200 در نظر بگیریم، به طور میانگین هر بوشهری یک بار ویزیت شده است و در کشور، نصف مردم و این را هم باید ارتقا داد.

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر