يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۲۲۷۱
جمعه ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹

فکرشهر: «حیان عبد الغنی»، وزیر نفت عراق تاکید کرد: ما در تلاش برای تحقق خودکفایی در تولید گاز طی پنج سال آتی هستیم و دو مرحله مجوز اکتشاف میادین نفتی و گازی را آغاز کرده‌ایم.

به گزارش فکرشهر از شفقنا، عبدالغنی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی امارات (وام) در نشست اوپک تصریح کرد:مرحله نخست اعطای مجوز اکتشاف شامل بیش از 10 میدان نفتی و گازی در غرب عراق و مرحله دوم شامل اعطای مجوز اکتشاف 13 میدان درز مرزهای غربی است که عراق را قادر خواهد ساخت بیش از یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب گاز تولید کند.

وی افزود: عراق ذخایر نفتی بزرگی با حجم 144.5 میلیارد متر مکعب و بیش از 133 تریلیون فوت مکعب ذخایر گازی دارد.

وزیر نفت عراق اظهار داشت: قراردادی با شرکت « BP »برای توسعه میدان الرمیله به عنوان یکی از میادین نفتی بزرگ عراق منعقد کرده‌ایم، این میدان اکنون یک میلیون و 380 هزار بشکه تولید نفت دارد علاوه بر این، حجم زیادی گاز همراه نفت در این میدان وجود دارد.

عبدالغنی ادامه داد: ما قراردادهایی با شرکت اینی برای توسعه میدان نفتی الزبیر منعقد کردیم که اکنون 450 هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند، قراردادی هم با شرکت اکسون موبیل برای تولید 380 هزار بشکه نفت امضا کردیم همچنین قرارداد دیگری با شرکت لوک اویل برای توسعه غرب القرنه و تولید 410 هزار بشکه نفت منعقد کرده‌‌ایم.

وی تاکید کرد: ظرفیت تولید نفت عراق اکنون 5.4 میلیون بشکه نفت است در حالی مجموع تولید کنونی به موجب سهمیه‌بندی اوپک به 4.3 میلیون بشکه در روز می‌رسد، ما در نظر داریم ظرفیت تولید خود را به 6 میلیون بشکه در روز از طریق انعقاد قرارداد با شرکت‌ها طی مرحله آتی افزایش دهیم.

عبدالغنی درباره سهم نفت و گاز در تولید ناخالص داخلی عراق گفت: نفت سهم بیشتری در تولید ناخالص داخلی عراق دارد و 90 درصد از درآمدهای کشور وابسته به نفت است.

وزیر نفت عراق درباره تلاش‌ها برای کاهش تولید کربن گفت: عراق گام‌های بزرگی در بهره‌برداری از گاز طبیعی به عنوان منبع انرژی پاک برداشته است، سرمایه‌گذاری ما در جنوب عراق از طریق شرکت «گاز بصره» متمرکز است، این شرکت ائتلافی مشترک از شرکت‌های «گاز جنوب»، «شل» و «میتسوبیشی» است و از زمان تاسیس توانسته پروژه‌های بزرگی و در راس آن، پروژه بصره «ان جی ال» را اجرایی کند که شامل بهره‌برداری از 400 میلیون فوت مکعب گاز است.

وی اظهار داشت: فاز اول این پروژه ماه مه سال گذشته با ظرفیت 200 میلیون فوت مکعب گاز افتتاح شد و پیش بینی می شود فاز دوم این پروژه تا پایان سال جاری 2023 تکمیل شود که به رسیدن به 400 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی کمک می کند.

عبدالغنی در پایان گفت: در 5 میدان نفتی مجنون، القرنه غربی 2، اللحیس، الطوبه و الصبه، سرمایه گذاری هایی انجام شده است که 600 میلیون فوت مکعب گاز تامین می کند و این امر به تأمین نیاز نیروگاه های برق کشور کمک می کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر