يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۲۳۹۹
يکشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶

‎فکرشهر: نتایج حاصل از عملیات پایش وآماربرداری از پرندگان جوجه آور تابستان گذران در سال ۱۴۰۲ از مهاجرت حدود ۵۷ هزار جفت پرنده به جزایر شهرستان دیر خبر می‌دهد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهرگفت: این پرندگان شامل انواع پرستو‌های دریایی کاکلی کوچک، پرستو دریایی پشت تیره، سلیم خرچنگخوار و اگرت ساحلی است که در جزیره خان واقع در منطقه حفاظت شده‌مند و جزایر نخیلو و ام الگرم در پارک ملی دیر نخیلو جوجه آوری می‌کنند.

خسرو درویشی با اشاره به اینکه این تعداد پرنده که در آن‌ها پرستو‌های دریایی کاکلی کوچک بیشترین جمعیت را شامل می‌شود نسبت به سه سال گذشته با افزایش حداقل ۱۲ درصدی روبرو بوده است اظهار داشت: این پرندگان از فروردین مهاجرت خود را به این جزیره آغاز کرده و پس از پایان زادآوری و با پروازی شدن جوجه‌ها در شهریور از این منطقه خارج می‌شوند.

‎وی درباره چگونگی آماربرداری از این پرندگان گفت: این سرشماری با استفاده از روش‌های معمول بین المللی و بسته به شرایط رفتاری و زیستگاهی هر یک از گونه‌ها و معمولا با پلات گذاری و تعمیم آن به کل جمعیت گونه مورد نظر انجام می‌شود.

درویشی کمبود زیستگاه بهینه برای این پرندگان و همپوشانی محل لانه گزینی اکثر آن‌ها بخصوص در جزیره نخیلو که مهمترین کانون زادآوری این پرندگان است را از شاخصه‌های کنونی این جزیره برشمرد.

وی افزود: این جمعیت حداکثری، شرایط زیستی این جزیره را بسیارحساس نموده وشایسته است مردم بومی محلی و صیادان بیش از بیش همگام با اداره محیط زیست در راه صیانت از این تنوع زیستی غنی استان کوشا باشند و از تردد و اقامت نابجا و انتقال گردشگر به جزیره بدون هماهنگی خودداری کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر