دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۲۴۲۴
يکشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶

فکرشهر: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ردیابی و پایش بیماری ویروسی چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه‌فرنگی در استان بوشهر آغاز شد.

به گزارش فکرشهر از مهر، احمد سبحانی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل تولید نشای سبزی و صیفی (گوجه‌فرنگی و فلفل) در گلخانه‌های استان عملیات ردیابی و پایش بیماری ویروسی چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: سرعت انتقال و انتشار این ویروس بسیار سریع است چون به راحتی از طریق بذر آلوده و به صورت تماس بوته‌ها با همدیگر در مزرعه و یا عملیات هرس در گلخانه می‌تواند انتقال پیدا کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: علائم این بیماری در صورت شیوع در مزرعه یا گلخانه روی تمام اندام‌های گیاه شامل ساقه، برگ و بویژه میوه دیده شود و می‌تواند بازارپسندی محصول را برای بازارهای داخل کاهش دهد.

وی گفت: در صورت آلودگی محصول فلفل و گوجه فرنگی به این ویروس فرصت صادرات به کشورهای مقصد صادراتی از بین خواهد رفت؛ بنابراین رصد و پایش بیماری در بسترهای کشت و در زمان تولید نشا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سبحانی با اشاره به اینکه از آخر شهریور ماه امسال داشتن کد شناسه شرط لازم برای صادرات محصولات کشاورزی است اظهار داشت: اخذ این کد منوط به عقد قرارداد متقاضی و مسئول فنی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: به تولیدکنندگان و کشاورزان توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر نسبت به ثبت نام در سامانه سماک جهت اخذ گواهی ارتقا سلامت و کد شناسه اقدام کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر