يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۳۳۲۹
شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۰

فکرشهر: رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان می‌گوید: استفاده طولانی‌مدت از آب دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن به علت کاهش املاح مفید آب، برای سلامتی بدن افراد به‌خصوص کودکان مضر است.

به گزارش فکرشهر از علوم پزشکی بوشهر، سیده فاطمه حسینی بیان کرد: استقبال عمومی از خرید آب از مراکز نمک‌زدایی (آب تصفیه کن) در سال‌های اخیر، اهمیت سلامت و بهداشت در مراکز تصفیه آب را دوچندان کرده است.
 
وی افزود: برخلاف نام این مراکز و تصور عموم این مراکز با فیلتر کردن آب شبکه عمومی و نمک‌زدایی آن، میزان املاح آب را کاهش می‌دهند، ولی تصفیه به معنای از بین بردن عوامل میکروبی صورت نمی‌گیرد.
 
این کارشناس بهداشتی عنوان کرد: حذف کلر باقی‌مانده در آب تولیدی در دستگاه آب‌شیرین‌کن، امکان رشد مجدد میکروب‌ها را در آب به‌خصوص زمانی که آب تولیدشده در ظروف پلاستیکی و برای مدت چند روز نگهداری می‌شود، مهیا می‌کند.
 
وی اضافه کرد: برخی از این مراکز تصفیه آب، میزان کلر باقی‌مانده آب بعد از نمک‌زدایی را بسیار پایین تنظیم می‌کنند که این موضوع در هنگام نگهداری آب در منازل به‌طور کوتاه یا درازمدت می‌تواند منجر به آلودگی ثانویه آب و ایجاد بیماری در افراد شود و در بررسی‌های انجام‌شده از افرادی که دچار بیماری‌های اسهالی شده‌اند، در برخی موارد، نمونه‌های آبی که از آب نمک‌زدایی خانوار گرفته‌شده، دارای مشکل میکروبی بوده است.
 
حسینی گفت: در همین راستا بازرسان بهداشت محیط به‌صورت مستمر بر میزان کلر باقی‌مانده و TDS (میزان املاح آب) در مراکز نمک‌زدایی (مراکز تصفیه آب) نظارت بهداشتی دارند و به‌طور ماهیانه از تمامی واحد‌های نمک‌زدایی آب، نمونه‌برداری میکروبی انجام می‌دهند.
 
وی یادآور شد: حداقل کلر باقی‌مانده برای جلوگیری از آلودگی ثانویه آب نمک‌زدایی شده، PPm ۰.۵ است و همچنین حد مطلوب میزان املاح آب برای تأمین سلامت مصرف‌کنندگان ۲۵۰ و حداقل قابل‌قبول ۱۰۰ است.
 
رئیس گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان دشتستان تاکید کرد: شهروندان با توجه به اینکه استفاده از آب دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن در طولانی‌مدت به علت کاهش املاح مفید آب برای سلامتی بدن (به‌خصوص کودکان) مضر است، در صورت تهیه آب نمک‌زدایی، آن را از مراکز نمک‌زدایی معتبر تحت نظارت شبکه بهداشت و درمان تهیه کنند.
 
حسینی توصیه کرد: برای پیشگیری از عفونت‌های میکروبی در کودکان به‌خصوص بیماری‌های اسهالی، والدین می‌توانند از آب جوشیده سرد شده (آب شبکه عمومی) استفاده کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر