دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۳۵۲۵
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵

فکرشهر: مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر گفت: در آخرین هفته تیرماه امسال، عملیات حلقه‌گذاری بر روی جوجه‌های پرندگان مهاجر تابستان‌گذران در جزیره نخیلو و ام‌الگُرم این استان انجام گرفت.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، عبدالرحمن مرادزاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این عملیات تعداد ۳۵۰ حلقه به جوجه‌های پرستو دریایی کاکُلی کوچک و بزرگ و پرستو دریایی پشت تیره الصاق شد.

وی افزود: این جزیره با مساحت حدود ۳۴ هکتار یکی از جزایر چند گانه پارک ملی دریایی دیر- نخیلو است که همه ساله پذیرای جمعیت زیادی از پرندگان مهم جوجه آور بیشتر از گونه های پرستو دریایی کاکُلی کوچک و بزرگ، پرستو دریایی پشت تیره، پرستو دریایی گونه سفید و سلیم خرچنگخوار است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: حلقه‌گذاری پرندگان به منظور شناخت بیشتر ویژگی‌های زیستی و اکولوژیک آنها و در راستای هدف‌هایی از جمله مشخص شدن سن و طول عمر پرندگان و همچنین تعیین مسیرهای مهاجرتی و تغذیه ای و زادآوری آنها می باشد.

مرادزاده ادامه داد: بازیابی این حلقه ها با یافتن لاشه های دارای حلقه و یا تصویر برداری مستند از والدین در فصل زادآوری و استقرار آنها بر روی تخم‌ها امکان پذیر و در این خصوص همکاری عموم مردم و بخصوص گردشگران ضابطه مند و جوامع محلی در هنگام مواجه شدن احتمالی با لاشه اینگونه پرندگان و اطلاع رسانی به محیط زیست ارزشمند است.

وی با اشاره به قدمت ۲۰ ساله حلقه‌گذاری در جزایر استان بوشهر، اطلاعات حاصل را تاکنون بسیار ارزشمند دانست و افزود: با بررسی آخرین اطلاعات از بازگیری حلقه‌ها مشخص شده است پرستوهای دریایی کاکُلی کوچک تا حداقل ۱۹ سال نیز طول عمر دارند که این یافته بعنوان نخستین سند رسمی مستند در خصوص طول عمر این پرندگان در سطح بین‌المللی است.

مرادزاده ادامه داد: با وجود اینکه مسیر اصلی این پرندگان تا شبه قاره و اقیانوس هند است، در سال‌های گذشته با بازگیری یکی از حلقه‌ها در کشور ژاپن، مشخص شد امکان مهاجرت این پرندگان تا حدود هشت هزار کیلومتر دورتر از محل حلقه‌گذاری نیز وجود دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در سال‌های آینده اطلاعات بیشتری از این پرندگان کسب می‌شود تا در مدیریت راهبردی و اجرایی آنها از این دانسته‌ها استفاده شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر