شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۴۰۱۱
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۷

فکرشهر: سرپرست معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: کل اعتبار مصوب پروژه آبخیز بند خاکی سیمانی دره امیری دیلم به عنوان شاخص ترین طرح آبخیزداری کشور ۶۰۰ میلیارد ریال بوده که تاکنون ۲۴۰ میلیارد ریال اختصاص یافته و برای تکمیل آن به ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گزارش فکرشهر، حمیدرضا خردمند روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه آبخیز بند خاکی سیمانی دره امیری دیلم از ۱۷ فروردین سال گذشته آغاز و در زمان حاضر با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است و براساس برنامه‌ریزی انجام شده باید ۱۷ آبان امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت تامین اعتبار پروژه بند خاکی سیمانی دره امیری دیلم افزود: تلاش می‌شود با تعامل سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی و استانداری و معاونت آبخیزداری سازمان منابع طبیعی اعتبارات مورد نیاز این پروژه تامین شود.

سرپرست معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تصریح کرد: در زمان حاضر پروژه فرازبند، نشیب بند و کانال انتقال و هدایت آب پروژه بند خاکی سیمانی دره امیری دیلم به صورت ۱۰۰ درصد انجام شده و تنها عملیات پی کنی و اجرایی سازه خاکی این پروژه در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه بند خاکی و سیمانی دره امیری دیلم از بزرگترین پروژه‌های آبخیزداری کشور و استان بوشهر به شمار می‌رود اظهار کرد: این پروژه آبخیزداری با ارتفاع ۱۷ متر، طول تاج سازه ۱۲۶متروعرض تاج هشت متر با دهانه سرریز ۳۵ متر در دست اجرا است.

خردمند افزود: حجم عملیات خاکی این سازه ۳۶هزار مترمکعب، حجم عملیات خاک و سیمان (بدنه اصلی ) ۲۴هزار مترمکعب، حجم عملیات بتن ۶ هزارمترمکعب و حجم مخزن بیش از ۱.۵میلیون مترمکعب است.

سرپرست معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: حوزه آبخیز دره امیری دیلم یکی از حوزه‌های سیل‌خیز استان بوشهر است که سالانه حجم قابل توجهی از آب ناشی از بارندگی از این حوزه خارج و مستقیم به دریا سرازیر می‌شود.

وی اضافه کرد: با اجرای پروژه آبخیز بند خاکی و سیمانی دره امیری دیلم با این حجم مخزن، سالانه بیش از پنج میلیون مترمکعب آب استحصال و به سفره‌های آب زیرزمینی تزریق می‌شود.

به گفته خردمند با توجه به خشکسالی‌های پی در پی، افت آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی احداث پروژه آبخیز دره امیری دیلم با رویکرد استفاده بهینه از رواناب‌هایی که به صورت سیلاب به هدر می‌رود و موجب بروز خسارت‌هایی به اراضی کشاورزی بخش مرکزی دیلم می‌شود ضرورتی غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: احداث سازه آبخیز ضمن مهار سیلاب تغذیه آب سفره‌های زیرزمینی، آبیاری زمین‌های کشاوزی در پائین دست و جلوگیری از تخریب اراضی را نیز به دنبال دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر